Job shadowing چیست و چگونه باعث بهبود مسیر شغلی می شود.

 Job shadowing می تواند به عنوان یک راه اثربخش برای شناختن شغل مورد علاقه مان باشد.

به این شکل که زمانی را صرفا برای مشاهده نحوه کار افراد متخصص در حوزه مورد نظر می کنیم. بازه زمانی می تواند از چند ساعت تا یک هفته باشد. این یک راه موثر برای این است که بفهمید این شغل مناسب شما هست یا خیر.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

job shadowing از جهات بسیاری مفید است. از یک طرف با زیر نظر گرفتن زندگی کاری یک فرد حرفه ای در فیلد مورد نظرتان متوجه می شوید که آیا واقعا از این فیلد کاری لذت می برید و مشتاق آن هستید یا خیر و از طرف دیگر متوجه می شوید که تا چه حد مهارت ها، درس هایی که در دانشگاه خواندید و تجربیات قبلی تان مناسب این فضای شغلی می باشد.
با توجه به اینکه job shadowing یک تجربه کوتاه مدت است، یک راه بسیار خوب برای تصمیم گیری در مورد اپلای کردن برای یک موقعیت شغلی یا کارآموزی می باشد و در نهایت باعث می شود که بتوانید ارتباط خوبی با افراد متخصص در حیطه کاری مورد نظرتان بگیرید و این شانس را داشته باشید تا در مواقع لزوم روی کمکشان حساب باز کنید.

job shadowing می تواند مثل فرآیند کارآموزی دانشگاه ها به صورت رسمی باشد یا به صورت غیر رسمی و از روی علاقه خود فرد انجام شود.

یکی از بهترین فرصت ها برای تجربه job shadowing، دوره کارآموزی می باشد چرا که در این دوره به راحتی می توانید از سرپرست خود درخواست کنید تا زمانی را به این موضوع اختصاص دهید.
خیلی از شرکت ها برنامه job shadowing را برای بعضی از مشاغل تدارک می بینند البته این موضوع در ایران، یک موضوع جدید است که بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

عموما برنامه های job shadowing را برای دانشجویان اجرا می کنند اما کم نیستند افرادی که در حال عوض کرند مسیر شغلی شان هستند و از این امکان بهره می گیرند.

در واقع در این فرایند شما شاهد تمام فعالیت های یک متخصص در طی یک روز کاری خواهید بود. خیلی از شرکت ها این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید در این حین یا در پایان این دوره سوالات مورد نظر خود را از کارشناس مربوطه بپرسید و ابهامات خود را برطرف کنید.

بسته به طول دوره job shadowing شما حتی می توایند یک سری مهارت هم در این دوره بیاموزید.

برای اینکه دوره job shadowing  بیشترین اثربخشی را برای شما داشته باشد، مهم است که نکات زیر را به خاطر بسپارید.

سوالات خود را یادداشت کنید

ممکن است این امکان را داشته باشید تا بتوانید سوالات خود را از کارشناس مربوطه بپرسید. در هر صورت سعی کنید تمامی سوالاتی که برایتان پیش می آید را حتما یادداشت کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

حرفه ای لباس بپوشید

با توجه به اینکه قرار است زمانی را در یک محیط حرفه ای بگذارانید، نیازمند این هستید که به طور حرفه ای لباس بپوشید، حال این حرفه ای بودن به فرهنگ سازمانی شرکت و صنعتی که در آن کار می کند بسیار بستگی دارد. اگر در این مورد دچار ابهام هستید از مشاور شغلی خود یا متخصصی که قرار است شاهد کار او باشید بپرسید تا شما را راهنمایی کنند.

 

کاغذ و قلم همراه خودتان داشته باشید

این دوره، دوره ای است که درآن سوالات زیادی ممکن است برایتان پیش بیاید. همچنین شما باید مواردی را که در این حین یاد میگیرید جایی یادداشت و بعدا از این یادداشت ها استفاده کنید. بنابراین کاغذ و قلم را فراموش نکنید.

 

زمان مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید

به عنوان یک دانشجو که قصد انجام چنین کاری را دارید، بهترین زمان تعطیلات تابستان یا تعطیلات بین دو ترم دانشگاه می باشد.
اما اگر دانشجو نیستید و قصد تغییر شغل خود را دارید، می توانید با توجه به طول دوره job shadowing از مرخصی هایتان استفاده کنید.

پیگیر باشید

  • با توجه به اینکه دوره job shadowing می تواند یک فرصت بی نظیر برای انتخاب هوشمندانه مسیر حرفه ای تان باشد و در واقع شانسی است که از سوی بعضی از شرکت ها نصیب شما می شود، بهتر است با رفتار مودبانه و حرفه ای خود قدر دانی تان را نشان دهید.
  • حتما در پایان دوره یک متن تشکر برای کارشناسی که این فرصت را در اختیار شما قرار داده است، آماده و ارسال کنید.
  • می توانید از کارشناس مربوطه خواهش کنید تا در پیان دوره جلسه کوتاهی با شما داشته باشند تا درباره سوالاتی که در این دوره برایتان پیش آمده بپرسید.
  • سعی کنید ارتباط حرفه ای خود را با فردی که کارهای او را مشاهده می کردید داشته باشید. این فرد می تواند در آینده شغلی شما تاثیر گذاری زیادی داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.