رشته های دانشگاهی مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک عبارت است از مطالعه، طراحی، توسعه، ساخت و آزمایش سنسورها و دستگاه‌های مکانیکی و حرارتی، از جمله ابزارها، موتورها و ماشین آلات. کار مهندسان مکانیک این است که ابزار و دستگاهی تولید کنند که نیازهای انسان را برطرف کنند و برای داشتن زندگی مدرن آن را داشته باشند.

مهندسان مکانیک چه کاری انجام می‌دهند؟ مهندسان مکانیک عموماً در ادارات کار می‌کنند اما گاهی اوقات آنها وارد کارهای عملی می‌شوند، در صورت نیاز به حل مشکلی شخصا و یا با کمک تجهیزات از محل کار بازدید می‌کنند و حتی کار ناظر را در مورد ساخت دستگاه برعهده دارند. مهندسان مکانیک بیشتر در شرکت‌های خدمات مهندسی، تحقیق و توسعه و ساخت و ساز کار می‌کنند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

مهندسی مکانیک ریشه در انقلاب صنعتی دارد و در واقع کار آنها با خلاقیت و نوآوری در مورد وسایل روزمره، حمل و نقل، تجهیزات و مواردی از این دست گره خورده است.

چرا در دانشگاه باید مهندسی مکانیک بخوانیم؟

مهندسی مکانیک گسترده‌ترین مبحث مهندسی است که به شما بینشی از سایر شاخه‌های مهندسی می‌دهد و همچنین طیف وسیعی از مشاغل هنگام استخدام مهندس مکانیک، آگهی شغلی دارند. هنگامی که این واقعیت را بپذیرید که این رشته در لیست دانشگاه های مهندسی مکانیک ایران می‌تواند موقعیت‌های شغلی بسیاری داشته باشد، سراغ انتخاب درست و عاقلانه می‌روید و ممکن است در نهایت به عنوان یکی از فارغ التحصیلان استخدام شده در ایران و در شرکت‌های بزرگ باشید.

اگر به دنبال یک مهارت آینده دار و مبتنی بر فناوری و توسعه تکنولوژی هستید، به یاد داشته باشید که مهندسان مکانیک به شدت در اتوماسیون، انرژی‌های تجدید پذیر و هوش مصنوعی درگیر هستند و نقش دارند. توسعه سریع فناوری همچنین بدان معنی است که تحصیل در رشته مهندسی مکانیک هرگز کسل کننده نخواهد بود. شما در میان اولین کسانی هستید که تکنیک‌ها و فناوری‌های نوظهور را آزمایش می‌کنید و بیشتر مطالعات شما عملی و علمی خواهد بود.

دروس و علومی که ممکن است هنگام تحصیل آنها را بیاموزید شامل موارد زیر می‌شود:

  • مصالح ساختاری
  • مفاهیم مهندسی
  • مکانیک جامدات
  • ترمودینامیک
  • ترمودینامیک سیالات
  • زیست پزشکی و مهندسی زیستی
  • مکانیک الکترومکانیکی
  • مدل سازی سیستم‌ها

حتی اگر تصمیم به ادامه کار در مهندسی مکانیک نداشته باشید، مهارت‌های بسیاری در این رشته فرا می‌گیرید که دانش و مهارت شما را برای مشاغل مختلف بیشتر می‌کند.

استخدام از فارغ التحصیلان دانشگاهی

رشته های دانشگاهی مهندسی مکانیک

حرارت‌ و سیالات

رشته حرارت و سیالات در زمینه‌های مختلف فنی مانند انتقال حرارت، هدایت انتقال گرما، نانوسیالات، روش‌های جدید در حرارت و سیالات، انرژی‌های جدید، سوخت و احتراق، میکرو، نانو و پویایی سیالات می‌باشد.

در این رشته مواردی مانند، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی ماشین آلات، جوشکاری، مایعات، انتقال گرما، ترمودینامیک و دینامیک خودرو وجود دارد.

رشته حرارت و سیالات یکی از معدود رشته‌های مهندسی مکانیک است که دارای فرصت‌های شغلی گسترده‌ای است. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستند.

طراحی‌ جامدات

رشته طراحی جامدات بر مطالعه روی تغییر شکل و حرکت مواد جامد تحت تأثیر نیروها مترکز است. این رشته و گرایش یکی از علوم بنیادی مهندسی مکانیک است، به این معنا که برای توصیف، توضیح و پیش بینی بسیاری از پدیده‌های فیزیکی اطراف ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

ساخت‌ و تولید

مهندس ساخت و تولید، سیستم‌های تولید یک محصول را طراحی و اجرا می‌کند. آنها بهترین فناوری‌ها و فرآیندها را برای تولید هر محصول و دستگاه انتخاب می‌کنند، روند کار کارخانه تولید کننده محصول را برنامه ریزی و طراحی می‌کنند و همچنین روند اجرا، نگهداری و بهبود مستمر فرآیند تولید را مدیریت می‌کنند.

آنها همچنین ممکن است مسئول کنترل موجودی، مدیریت کیفیت، کنترل کیفیت، جریان مواد، تجزیه و تحلیل هزینه، تهیه و مدیریت زنجیره تامین باشند.

هدف اصلی آنها تدوین برنامه برای مراحل یک سیستم تولیدی است که با کمک آن محصول به روشی کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر تولید شود، ضمن اینکه همیشه ایمنی کارکنان و کیفیت محصول را حفظ شود.

مهندسی‌ دریا

حدود یک قرن پیش هیچ کس در مورد مهندس دریایی چیزی نشنیده بود، اما امروز این رشته به عنوان حرفه‌ای معرفی می‌شود که اهمیت آن مانند دیگر مشاغل است.

مهندسی دریا رشته تحصیلی است که به طراحی، توسعه، تولید و نگهداری تجهیزات مورد استفاده در دریا و شناورهای دریایی مانند قایق، کشتی و غیره می‌پردازد. در صورت ادامه تحصیل، این رشته در میان گرایش های مهندسی مکانیک در ارشد نیز به شمار می‌آید.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک به چه صورت است؟

به طور کلی انتظارات شغلی برای مهندسان مکانیک خوب است. برای کسانی که جدیدترین ابزارهای نرم افزاری را آموزش می‌بینند، به ویژه برای طراحی و شبیه سازی محاسباتی، بهتر نیز خواهند بود. چنین ابزارهایی به مهندسین و طراحان این امکان را می‌دهند که پروژه‌ای را از مرحله ابتدایی مستقیماً به مرحله معرفی محصول نهایی برسانند و دیگر نیازی به نمونه‌های اولیه نداشته باشند.

دانشجویان مهندسی مکانیک که می‌توانند قبل از شروع مراحل طراحی، ساخت و آزمایش، شبیه سازی‌های مجازی طراحی و ارائه دهند، ممکن است مورد پسند شرکت‌های بیشتری قرار بگیرند؛ زیرا این مهارت‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد زمان تولید محصول را کاهش دهند.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در داخل ایران چگونه است؟

دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی مهندسی مکانیک می‌توانند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در بهترین دانشگاه‌های ایران ادامه دهند. گرایش‌های ساخت و تولید، بیومکانیک، سیستم‌های انرژی و محیط زیست مهندسی دریا، طراحی کاربردی، تبدیل انرژی، ، سازه بدنه خودرو و مکاترونیک، مهندسی هسته‌ای، سیستم محرکه خودرو، سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان از جمله رشته‌هایی است که می‌توانید در دانشگاه‌های زیر آنها را انتخاب کنید و دانش خود را در زمینه مکانیک افزایش دهید.

دانشگاه های مهندسی مکانیک ایران برای ادامه تحصیل در رشته مکانیک شامل: دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، صنعتی شریف، دانشگاه خوارزمی، امیرکبیر، دانشگاه زنجان، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیر‌الدین طوسی، فردوسی مشهد می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.