رتبه بندی دانشگاه های ایران برای رشته مهندسی برق

فهرست رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در رشته‌های مختلف هر ساله منتشر می‌شود و هر دانشگاه نسبت به گذشته ممکن است ارتقای رتبه یافته یا سقوط کرده باشد. برق از رشته‌های بسیار پرطرفدار است که اغلب رتبه‌های نخست رشته ریاضی و فیزیک تمایل دارند در آن ادامه تحصیل دهند. در این بین قطعا دانشگاه‌هایی که رتبه بهتری در داخل کشور دارند یا در بین دانشگاه‌های برتر جهان هستند، طرفداران بیشتری خواهند داشت. در این مطلب به بررسی رتبه بندی دانشگاه‌های ایران برای رشته مهندسی برق می‌پردازیم.

رشته برق چیست و چرا پرطرفدار است؟

برق یکی از رشته‌های مهندسی به شمار می‌آید که دارای گرایش‌های مختلفی مثل مخابرات، قدرت، کنترل و الکترونیک است. افرادی که در دروس ریاضی و فیزیک موفق عمل کردند شانس بالایی برای موفقیت در این رشته را دارند. هوش محاسباتی و علاقه به انجام کارهای عملی هم از ویژگی‌هایی است که دانشجویان این رشته باید داشته باشند. درآمد مهندسی برق بالا است؛ البته همه موفق نمی‌شوند به این سطح از درآمد برسند، بلکه باید مهارت‌های لازم را به دست آورند و در حوزه کاری خود تجربه‌های مختلفی را کسب کنند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

رشته برق یک از سنگین‌ترین رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی است که اغلب دروس آن سخت و بسیار با اهمیت هستند. افرادی که قصد دارند در این حوزه موفق شوند باید بسیار سخت کوش باشند و در عین حال دوران تحصیل خود را در دانشگاه‌های معتبر و طراز اول که استادان برجسته‌ای دارند سپری کنند.

شرایط ورود به کار در رشته مهندسی برق چگونه است؟

همان‌طور که شرایط ورود به رشته مهندسی برق در دانشگاه سخت است، برای موفقیت در حوزه کاری  و دستیابی به فرصت های شغلی برای مهندس برق هم باید تلاش زیادی بکنید. طی سال‌های اخیر تعداد بالای فارغ التحصیلان این رشته باعث شده که موقعیت‌های کاری آن محدود باشد و هر شخصی نتواند به راحتی شغل دلخواه خود را پیدا کند. در این میان دانشجویانی که در دانشگاه‌های برتر تحصیل کردند، راحت‌تر می‌توانند جذب بازار کار شوند و مدرک تحصیلی آن‌ها اعتبار بیشتری دارد.

این رشته در ایران قدمت بسیاری دارد و در اغلب دانشگاه‌های باسابقه کشور تدریس می‌شود اما کیفیت آموزشی تمامی دانشگاه‌های دولتی، آزاد، خصوصی و غیر انتفاعی که این رشته را تدریس می‌کنند یکسان نیست.

رتبه بندی دانشگاه های ایران برای رشته مهندسی برق

چرا رتبه بندی دانشگاه‌های ایران برای رشته‌های مختلف مهم است؟

یکی از دلایلی که دانش آموزان هنگام اعلام نتایج کنکور استرس دارند و تمام تلاش خود را بکار می‌برند که هنگام انتخاب رشته دقیق عمل کنند، رتبه بندی دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های برتر که امکانات آموزشی، استادان و رتبه بهتری دارند، همواره با تعداد زیاد متقاضیان روبه‌رو هستند و همه آن‎‌ها می‌خواهند در بهترین رشته‌های شناخته شده آن‌ها مثل برق پذیرفته شده مشغول تحصیل شوند. البته در انتخاب برترین دانشگاه‌ها نباید به سلیقه شخصی یا شنیده‌های خودمان تکیه کنیم، بلکه مراجعه به منابع شناخته شده مثل نظام رتبه بندی دانشگاه‌های ایران که دانشگاه‌های داخلی و بین المللی را دسته بندی کرده به انتخاب علمی و درست‌تر کمک می‌کند. ملاک‌‌های بسیاری در این دسته بندی‌ها دخیل هستند اما سطح علمی، کیفیت آموزشی و امکانات رفاهی دانشگاه در این تصمیم‌گیری تاثیر بسیاری دارند.

رتبه بندی دانشگاه‌های ایران برای رشته مهندسی برق چگونه است؟

بیش از 75 مرکز آموزش عالی در کشور رشته برق را در مقاطع تحصیلی مختلف تدریس می‌کنند که مدرسان، شرایط آموزشی و سطح علمی آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. از آنجایی که برق رشته بسیار سختی است که دروس تدریس شده در آن باید توسط مدرسان متخصص و کاربلد آموزش داده شود، رتبه بندی آن بسیار با اهمیت است. در اینجا به معرفی 5 دانشگاه برتر کشور در این رشته می‌پردازیم.

1. دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف یکی از برترین دانشگاه‌های کشور است که همواره در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان هم به عنوان نماینده ایران برای خود جایگاهی را به دست می‌آورد. یکی از پرطرفدارترین رشته‌های این دانشگاه برق است که فارغ التحصیلان آن در داخل به راحتی می‌توانند مشغول کار شوند، یا در صورت تمایل ادامه تحصیل دهند. همچنین راه مهاجرت تحصیلی برای آن‌ها باز است و حجم زیادی از فارغ التحصیلان برق این دانشگاه جذب دانشگاه‌های برتر خارجی می‌شوند.

پذیرفته شدن در رشته برق دانشگاه شریف آرزوی بسیاری از دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک است، که تنها تعداد بسیار معدودی از آن‌ها به این هدف دست پیدا می‌کنند و همگی از نخبگان برجسته کشور به شمار می‌آیند.

2. دانشگاه تهران

رتبه بندی دانشگاه های ایران برای رشته مهندسی برق

دانشگاه تهران یکی از پرسابقه‌ترین دانشگاه‌های کشور است که بسیاری از مدیران و افراد برجسته کشور دوران تحصیل خود را در آن سپری کردند. در رتبه بندی دانشگاه‌های ایران برای رشته مهندسی برق دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار دارد. دانشجویان این دانشگاه معمولا در المپیادهای علمی برق یا سایر رشته‌ها رتبه‌های خوبی را کسب می‌کنند و سطح علمی و آموزشی این دانشگاه در سطح کشور بسیار بالا است. تمامی گرایش‌های رشته برق در مقاطع تحصیل کارشناسی، ارشد و بالاتر در این دانشگاه تدریس می‌شود و البته ظرفیت پذیرش دانشجوی آن هم بسیار محدود است.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

3. دانشگاه صنعتی امیرکبیر

فارغ التحصیلان رشته برق صنعتی امیرکبیر روی دانشگاه خود بسیار حساس هستند و همواره با افتخار از آن نام می‌برند. پذیرفته شدن در رشته برق آن هم در نوبت روزانه این دانشگاه کار آسانی نیست و معمولا تنها رتبه‌های برتر و دو رقمی کنکور، موفق به کسب این جایگاه می‌شوند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که در رشته برق بسیار شناخته شده و دارای رتبه است. در کنار فعالیت‌های آموزشی، تحقیقات و پژوهش‌های خوبی هم در این رشته انجام می‌شود که دانشگاه امیرکبیر همیشه در آن پیشگام بوده است.

4. دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت نسبت به سایر اسامی حاضر در این لیست جوان‌تر است، اما از نظر امکانات آموزشی و سطح تدریس در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. رشته برق و ریاضیات کاربردی این دانشگاه بسیار معروف است. هسته اولیه دانشگاه علم و صنعت در سال 1308 شکل گرفته و در مقاطعی موفق شده از برترین دانشگاه‌های کشور پیشی بگیرد و رتبه نخست رتبه بندی دانشگاه‌های ایران را از آن خود کند. بسیاری از افراد مشهور صنعت برق در این دانشگاه تحصیل کردند.

5. دانشگاه تربیت مدرس

رتبه بندی دانشگاه های ایران برای رشته مهندسی برق

این دانشگاه همواره در بین انتخاب‌های اول پذیرفته شدگان کنکور سراسری قرار دارد و دلیل آن هم این است که علاوه بر سابقه درخشان این دانشگاه در رشته برق، به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که استعدادهای خود را با ارائه پروژه‌های برتر شکوفا کنند.

رشته برق و کامپیوتر در این دانشگاه به صورت بسیار تخصصی تدریس می‌شود و مساله محدودیت منابع انرژی را هم با جدیت پیگیری می‌کنند. اعضای هیات علمی این دانشگاه تلاش می‌کنند راهکارهای مدرنی برای استفاده بهینه از برق و پیشرفت تکنولوژی کشور در این حوزه را ارائه کنند.

علاوه بر این 5 دانشگاه برتر که در رتبه بندی دانشگاه‌های ایران برای رشته مهندسی برق جایگاه ویژه‌ای دارند، دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه فردوسی مشهد هم در این حوزه بسیار فعال هستند.

هر ساله رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در رشته‌های مختلف اعلام می‌شود و به همین دلیل مراکز آموزش عالی  در سراسر کشور می‌کوشند رتبه خود را در این لیست ارتقا دهند. این یک تلاش دسته جمعی است که علاوه بر تلاش مدیران و کارکنان دانشگاه و اساتید به همت دانشجویان هم بستگی دارد. رشته برق در سراسر جهان جایگاه ویژه‌ای دارد و فارغ التحصیلان آن معمولا از جایگاه و آینده شغلی بسیار خوبی برخوردار هستند. اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید، بهتر است در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنید تا بتوانید آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید و اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید راحت‌تر از بهترین دانشگاه‌های جهان پذیرش بگیرید.

۱ دیدگاه
  1. محمدرضا می‌گوید

    سلام دوستان من در هنرستان الکترونیک میخونم، اگه کاردانی و کارشناسی رو توی دانشکده فنی بخونم میتونم کارشناسی ارشد رو توی یکی از این دانشگاه های بالا بخونم؟
    اگه میتونم، چطوری میتونم؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.