معایب و مزایای دورکاری کدام‌اند؟

همزمان با انتشار و گسترش ویروس کرونا در سطح بین‌المللی، کسب‌وکارهای بسیاری با شکست مواجه شدند. در این بین بسیاری از کسب‌وکارهای موفق تلاش کردند تا بازار کار خود را از طرق متفاوت همچنان حفظ کنند و از سوی دیگر حضور تعطیلی‌ها باعث شد که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از موقعیت استفاده کرده و بر خلاف موج بازار، خود را ارتقا داده و به مجموع مشتریانشان بیفزایند.

با گسترش و موفقیت این شرکت‌ها، احتیاج آن‌ها به نیروی انسانی بیشتر شد و با توجه به برقراری پروتکل‌های بهداشتی پدیده دورکاری که از مدت‌ها قبل جایگاهی را به دست آورده بود این‌بار با استقبال فراوانی مواجه شد. این استقبال در ابتدا از جانب کارفرمایان صورت گرفت چراکه آن‌ها می‌توانستند در مشاغلی که پتانسیل دورکاری دارند بدون صرف هزینه جهت حضور کارمند و با مدیریت کارهای او از راه دور، از تمامی نقاط جهان نیروی کار حرفه‌‌ای جذب کنند؛ از سوی دیگر کارمندان و متخصصان هم می‌‌توانستند بدون آنکه سختی راه را تحمل کنند تا در محیط کار حاضر شوند بدون هیچ دغدغه‌ای نسبت به محیط و مسیر، کار خود را از خانه و به درستی انجام دهند اما آیا این دورکاری‌ها همیشه دارای نکات مثبت بود و هیچ مشکلی در این نوع کار‌کردن به وجود نمی‌آید؟

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

با گذشت زمان و طولانی‌تر شدن مدت دورکاری‌ها کم‌کم نقاظ ضعف این نوع پرداخت به کار مشخص شد و عده زیادی از کارمندان را با مشکلات فراوانی در کار و زندگی مواجه ساخت که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

مشکلاتی که در زمان دورکاری با آن‌ها مواجه می‌شویم شامل موارد زیر می‌شود:

عدم تعادل کار و زندگی

معایب و مزایای دورکاری

در زمان دورکاری مدیریت این نکته که سر وقت کار را تمام کنیم و به امور شخصی خود بپردازیم تقریبا غیر ممکن است و معمولا مدیریتی برای زمان کار و ایجاد تعادل بین کار و زندگی وجود ندارد. 22% از شاغلین دورکار معتقد هستند که این بزرگترین مشکل و معضل دورکاری است.

تنهایی

کارکردن در تنهایی برای عده کثیری بسیار دشوار و خسته‌کننده است. در بسیاری مواقع افراد را بی‌حوصله و بی‌میل می‌کند. 19% از افرادی که دورکاری را تجربه کردند معتقد هستند که تنهایی در دورکاری مهمترین سختی کار به حساب می‌آید. عده زیادی باور دارند که کارکردن در تنهایی به مرور زمان اشتیاق را از فرد گرفته و او را به جای یک فرد خلاق تبدیل به یک اپراتور می‌کند، البته عده‌ای هم در این بین بودند که کارکردن در تنهایی را لذت‌بخش می‌دانستند.

ارتباطات

در شرایط دورکاری یکی از مهمترین چیزهایی که از دست می‌رود ارتباط حضوری است. وجود تعامل و ارتباطات در بیشتر مواقع و به خصوص در کارهای گروهی باعث ایجاد خلاقیت و عملکرد یکپارچه می‌شود و اما این ماجرا در زمان دورکاری بسیار کاهش پیدا می‌کند. 17% از افرادی که در شرایط دورکاری قرار گرفتند باور داشتند که عدم وجود ارتباطات و تعامل مستقیم و حضوری بزرگترین چالشی است که در این دوره کاری با آن مواجه شدند.

عدم تمرکز بر کار

کارکردن در خانه از آنجایی که همیشه  همراه با امور خانه و دسترسی سایرین است باعث ایجاد مزاحمت‌های فراوان می‌شود که ممکن است کار را قطع کرده و یا در روند اجرای آن اختلال ایجاد کند. 10% از افراد دورکار اعلام کردند که این مورد از مضرات بزرگ دورکاری به خصوص در زمان کرونا است چراکه اکثر اعضای خانواده‌ها در خانه و در قرنطینه به سر می‌بردند.

موقعیت مکانی و زمانی

معایب و مزایای دورکاری

یکی از ویژگی‌های مثبت دورکاری، عدم محدود شدن به مرز و زمان جغرافیایی خاص است به این معنی که افراد می‌توانند از کشوری دیگر با شرکت‌های متنوع در سطح بین‌المللی ارتباط برقرار کنند. این ماجرا علاوه بر مزایایی که دارد می‌تواند در بعضی اوقات کاملا تخریب‌کننده باشد. به طور مثال 8%  افرادی که با کشورهای بسیار دور که از لحاظ زمانی فاصله زیادی با آن‌ها دارند کار می‌کنند، این فاصله زمانی را باعث کندی پیشرفت کار و در نتیجه عدم رضایت از کارکرد خود اعلام کردند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

عدم وجود الهام‌پذیری و اشتیاق

یکی از مزایای کار گروهی و حضوری وجود ارتباط گسترده با متخصصان و همکاران است که باعث ارتقای سطح کارها در قالب مشورت و پرسمان می‌شود. در شرایط دورکاری که بسیاری از ارتباطات تیمی محدود می‌شوند، خیلی از افراد دیگر نمی‌توانند از هم‌تیمی‌ها و همکاران خود جهت بهبود پروژه‌ها الهام گیرند و حذف شدن یا کاهش چشمگیر مشورت‌ها و همکاری‌ها عامل مهمی در کاهش کیفیت کارها و پروژه‌های افراد است. 8% از افراد دورکار این مورد خاص را بزرگ‌ترین معضل دورکاری دانسته‌اند.

14% نیز سایر عوامل از جمله از بین رفتن وقت فراغت، نبود منبع اینترنتی مطمئن را از عوامل مخرب دوران دورکاری بیان کرده‌اند.

مزایای دورکاری

معایب و مزایای دورکاری

اما دورکاری مزایای خاصی دارد که از طریق آن افراد زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله مزایای آن می‌توان به عدم وجود سختی رفت و آمد به محل کار اشاره کرد. در دوران دورکاری هزینه و دشواری رفت و آمد از بین رفته و کارمندان می‌توانند به راحتی از خانه یا هر محل دیگری به کار خود بپردازند که این از مزیت‌های بسیار مهم دورکاری است و افراد زیادی به همین دلیل آن را انتخاب می‌کنند.

عدم محدودیت جغرافیایی نیز در زمان دورکاری بسیار کارآمد است چراکه به افراد امکان ارتباط برقرار کردن با شرکت‌هایی در خارج از کشور خود را می‌دهد و برای ایرانیان درآمد ارزی حاصل از این همکاری‌ها با توجه به قیمت روزافزون ارز بسیار مهم و ارزشمند است.

امکان مدیریت و آغاز پروژه‌های مشترک متعدد یکی دیگر از مزایای دورکاری است. طرفداران دورکاری معتقد هستند که به واسطه آن توانسته‌اند پروژه‌های مختلفی را به صورت همزمان پیش ببرند. دلیل این ماجرا امکان مدیریت کردن زمان توسط خود فرد است، به این معنی که در دورکاری فرد بنا به صلاحدید خودش اولویت پروژه‌ها و زمانی که به آن‌ها خواهد پرداخت را مشخص می‌کند و از این حیث می‌تواند مدیریت خوبی را در پیش‌برد پروژه‌های متنوع داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در مجموع باید گفت که تسلط بر دورکاری بسیار وابسته به شخصیت افراد است. بسیاری معتقد هستند که افرادی با ویژگی‌های فردی برونگرا با دشواری‌های متعددی در زمان دورکاری مواجه می‌شوند چرا که در دورکاری دیگر خبری از ارتباطات گسترده با سایر همکاران جهت کار و تفریح نیست و این در حالی است که افرادی با روحیات درونگرایانه‌تر بخش زیادی از این مشکلات را ندارند و با توجه به میل شدید به انزوا که در آن‌ها وجود دارد، نبودن مزاحمت‌های محیط کار و عدم برقراری ارتباط مستمر با دیگران باعث می‌شود که در آرامش بیشتری کار خود را پیش ببرند.

برای قرارگرفتن در شرایط دورکاری بهتر است که در ابتدا ویژگی‌های شخصیتی خود را بهتر و دقیق‌تر بشناسید تا بتوانید پیش از آغاز آن چالش‌ها و امیال خود را بررسی کرده و با آمادگی بیشتری وارد آن دوره شوید و با چشم‌ بسته و عدم آگاهی از دور جذب ویژگی‌های مثبت آن نشوید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.