چگونه مسیر حرفه ای و شغل تان را تغییر دهید

بسیاری از ما بعد از دانشگاه اولین شغل مان را شروع می کنیم و تصور می کنیم که بقیه عمرمان هم در همین کار مشغول خواهیم بود. تغییر شغل مثل یک ریسک بزرگ می ماند. اگر روی یک مسیر شغلی مشخص حرکت می کنید، تغییر کردن کار ترسناکی به نظر می رسد. خبر خوب این است که این تغییر مسیرها می توانند شما را به فرد حرفه ای بهتری تبدیل کنند و حتی در صنایعی مانند مشاوره و بانکداری، کاملا معمول است که تخصص تان را از طریق کار کردن در این صنایع افزایش دهید.

با داشتن رویکردی مثبت و ذهنی باز، می توانید قدم های بزرگی در مسیری دیگر بردارید، حتی اگر این مسیر کاملا متفاوت به نظر می رسد. در ادامه به راهکارهایی اشاره می کنیم که می تواند فارغ از حرفه ای که دارید، به تغییر مسیر حرفه ای شما کند.

ذهنیتی رو به رشد داشته باشید

اگر فقط یک چیز لازم باشد که برای تغییر شغل نیاز داشته باشید، آن داشتن ذهنیتی رو به رشد است. نزدیک شدن به چالش ها با داشتن رویکردی برای یادگیری و نه کامل بودن، به تغییر مسیر حرفه ای شما کمک می کند. یادگیری مهارت های تازه نیز بسیار کمک کننده است. همین طور، به خاطر داشته باشید هرکسی از یک جایی شروع می کند و تغییر مسیر حرفه ای به معنای عقبگرد کردن نیست. سرینا چان، شریک تجاری IBM در کانادا نیز همین را به شما خواهد گفت.  او حرفه خود در خدمات مالی را در دهه 90 و قبل از دنبال کردن علاقه اش، یعنی حل مسائل پیچیده به عنوان مشاور، آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، او در بیش از 18 حرفه مختلف گواهی نامه به دست آورده است و در صنایع مختلفی پروژه انجام داده است.

سرینا می گوید:”در طول زندگی حرفه ایم، سعی کردم قابلیت های مختلف را در خودم به وجود بیاورم. اگر فکر می کنید کارتان آسان است و در شما چالش برنمی انگیزد، نشانه این است که چیز جدیدی یاد نمی گیرید.” سرینا هر نشانه ای از ملالت را تذکری مبنی بر این می داند که باید چیزهای بیشتری یاد بگیرد.

نکته: دنبال دوره هایی که مدرک دارند یا آموزش های آنلاینی بگردید که به شما برای موفقیت در صنایع مختلف کمک می کنند.

 

شبکه سازی کنید

هرچه بهتر شبکه سازی کنید، راحت تر می توانید فرصت های مختلفی را در حوزه های گوناگون پیدا کنید. به این فکر کنید که چه کسی می تواند منبع خوبی در دایره روابط شخصی و حرفه ای تان باشد؟ آیا همکار حمایتگری دارید که در صنعتی که شما مد نظر دارید، تغییر مسیر داده باشد؟ آیا دوستی از دوره دانشگاه دارید که در حوزه ای که به آن علاقه دارید مشغول به کار باشد؟ یک لیست طولانی تهیه کنید. همان طور که لیست تان را تهیه می کنید، باید کمی هم تحقیق کنید. قبل از این که به سراغ افراد بروید، در مورد سابقه آن ها در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، وب سایت های شخصی و پروفایل های شرکتی شان بخوانید. وقتی از افراد می خواهید زمان شان را در اختیارتان قرار دهند و به شما راهنمایی بدهند، از قبل باید برایش آماده باشید.

شبکه های اجتماعی خودتان را نیز فراموش نکنید. انجمن های دانشجویی، انجمن های آنلاین و حتی فروم های فیس بوک راه های خوبی برای این هستند که شما را در مسیر دلخواه بیندازند. این راه های ارتباطی مجازی را بگیرید و افراد را برای یک فنجان قهوه دعوت کنید.

ارتباط گرفتن با شبکه سازی یک راه کلیدی برای لینک کردن شما با فرصت های مورد نظرتان است. به جاهای مختلفی از همسایه ها گرفته تا استاد دوره دانشگاه و همکلاسی های قدیمی تان سری بزنید و ازشان کمک بخواهید. هر چه به سراغ افراد بیشتری بروید، بیشتر احتمال دارد که در مسیر شغلی دلخواه تان قرار بگیرید.

شرکتی را انتخاب کنید که به رشد شما کمک می کند 

زمانی که مسیر شغلی تان را تغییر می دهید، در مورد شغل مورد علاقه تان بلند پروازی داشته باشید، اما گمان نکنید که قرار است همه چیز را پشت سر بگذارید. اگر بتوانید شرکت، تیم یا مدیری را پیدا کنید که به شما کمک کند رشد کنید، می توانید در همان سازمان بمانید، حتی اگر در حال تغییر شغل تان هستید.

اما اگر کارفرمایتان به حمایت کردن  شما در کارآموزی مسیر حرفه ای تان علاقه ای ندارد، خودش یک دلیل کافی برای این است که کارتان را تغییر دهید. همان طور که انتخاب هایتان را سبک و سنگین کنید و نقش هایی را که در تجارب مختلف به عهده گرفته اید اولویت بندی کنید. هر چه باشد، ما همیشه در حال رشد کردن هستیم و می خواهیم در سازمانی مشغول به کار باشیم که از تغییرات ما حمایت می کند.

نکته: در حالی که برای یک موقعیت شغلی مصاحبه می کنید، بپرسید که آیا در این سازمان از رشد و تغییر مسیر حرفه ای استقبال می شود یا نه.

با تغییر شغل خود، نوعی پویایی را به زندگی تان می آورید. هیچ مهارتی در این تغییر مسیر از بین نمی رود. بنابراین به یاد داشته باشید: هر چیزی که یادگرفته اید در طول راه به شما کمک می کند، حتی اگر در یک حوزه متفاوت کار می کنید.

کارآموز باشید

در نهایت اینکه سعی کنید در راه کسب مهارت مورد علاقه تان آموزش های لازم را ببینید و با افراد حرفه ای در این حوزه تعامیل بیشتری داشته باشید.

career path

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.