تفاوت رزومه و CV چیست؟

اگر جزء افرادی هستید که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند و می‌خواهند خود را در این بازار حرفه‌ای نشان دهند، مطمئنا سوالاتی در ذهن دارید که این سوالات می‌توانند مانند این موارد باشند: تفاوت رزومه و CV چیست؟ چه زمانی باید از رزومه استفاده کنید و چه زمانی استفاده از CV بهتر است؟

تفاوت‌های اصلی بین رزومه و CV طول، آنچه در آن گنجانده می‌شود و نوع استفاده از هر کدام هستند. با این حال که هر دو در پروسه کاریابی و استخدام مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این دو و جایگاه استفاده آنها قابل تعویض نیست و نمی‌توان از هر کدام در جایگاه دیگری استفاده کرد.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

تفاوت رزومه و CV

کارایی اکثر رزومه‌ها در هر کجای دنیا نشان دادن صلاحیت و شایستگی است؛ آنها اسنادی برای پرسونال برندینگ هستند که در آن مهارت‌ها، موفقیت‌ها، دستاوردها و تجربه کاری متقاضیان به مزیت برتری آنها به دیگر افراد تبدیل می‌شوند.

اما CV معمولا برای استخدام و کار در مشاغل دانشگاهی، تحقیقات علمی و رشته‌های پزشکی استفاده دارد که مبتنی بر گواهی‌ها و اعتبارنامه‌ها است و لیستی جامع (و اغلب طولانی) از مدارک تحصیلی، گواهینامه‌ها، تجربه تحقیق و پژوهش و همچنین فعالیت‌های حرفه‌ای را ارائه می‌دهد.

CV چیست؟

رزومه (CV) خلاصه‌ای از سوابق و مهارت‌های شما را ارائه می‌دهد که با کمک آن می‌توانید کارفرما و کارشناس استخدام را در مورد خود و فعالیت‌های خود قانع کنید. معمولاً طول CV برای کسانی که تازه قصد دارند وارد بازار کار شوند، بیشتر از رزومه است و حداقل دو یا سه صفحه است. طول CV برای افراد با سابقه کاری 5 تا 10 سال که سابقه انتشار مقاله و کتاب بسیار دارند و تحقیقات و پژوهش‌های زیادی دارند، بسیار طولانی‌تر است.

نکته: CVها شامل اطلاعات گسترده‌ای در زمینه سوابق تحصیلی شما، از جمله سابقه تدریس، انواع مدارک تحصیلی، سابقه تحقیق و پژوهش، جوایز، انتشار مقاله و کتاب، سخنرانی‌ها و سایر دستاوردها هستند.

CVها طولانی‌تر از رزومه هستند و شامل اطلاعات بیشتر، به ویژه جزئیات مربوط به سوابق تحصیلی و تحقیقاتی هستند.

معمولا، CV خلاصه شده در بهترین حالت در یک یا دو صفحه تدوین می‌شود و استفاده از آن، راهی عالی برای انتقال سریع و مختصر مهارت‌ها و صلاحیت‌های فردی است. بعضی اوقات سازمان‌های بزرگ در صورت داشتن متقاضی بسیار برای فرصت‌های شغلی خود، در ابتدا CV خلاصه و یک صفحه‌ای از متقاضیان درخواست می‌کنند تا بتوانند از میان آنها بهترین‌ها را پیدا کنند و بعد سراغ رزومه آنها می‌روند.

چه مواردی را باید در CV خود بگنجانید؟

CV باید شامل نام، اطلاعات تماس، تحصیلات، مهارت‌ها و سابقه کاری شما باشد.

علاوه بر اصول اولیه که در نوشتن رزومه حرفه‌ای رعایت می‌کنید، یک CV همچنین شامل تمامی سوابق تحقیقاتی و تدریس، انتشار مقاله و کتاب، گرفتن بورسیه تحصیلی، عضویت و حضور در انجمن‌های حرفه‌ای، جوایز و سایر اطلاعات مربوط به فرصت شغلی مورد نظر شما می‌شود.

نکته: نوشتن CV را با تهیه لیستی از کلیه اطلاعات شغلی و حرفه‌ای خود شروع کرده و سپس آنها را در دسته‌های متفاوت، سازماندهی کنید.

رزومه چیست؟

رزومه سندی خلاصه از سوابق تحصیلی، کاری، مدارک تحصیلی و سایر دستاوردها و مهارت‌های شما است. بخش‌های اختیاری نیز در رزومه وجود دارد، که از جمله آنها می‌توان به هدف رزومه و خلاصه شغلی اشاره کرد.

نکته: رزومه رایج‌ترین سندی است که متقاضیان کار در درخواست‌های شغلی از آن استفاده می‌کنند.

رزومه برخلاف CV باید تا حد ممکن مختصر باشد. به طور معمول، یک رزومه باید یک صفحه‌ای باشد، اما با این حال گاهی اوقات می‌تواند دو صفحه نیز بشود.

نکته: در نوشتن رزومه معمولا از بولت گذاری استفاده می‌شود، که به نکات به صورت خلاصه اشاره شود و از زیاده گویی در آن اجتناب شود.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

رزومه‌ها در قالب‌های مختلف از جمله قالب ترتیب زمانی، قالب کاربردی و ترکیبی از این دو ارائه می‌شود. برای نوشتن رزومه سراغ قالبی بروید که متناسب با نوع شغل مورد نظر شما باشد.

نکاتی برای نوشتن رزومه و CV

چه در حال نوشتن رزومه باشید و چه قرار باشد CV بنویسید، چند قانون و ترفند کاربردی وجود دارد که باید برای نوشتن صحیح آنها را دنبال کنید. مهم است که به مدیر استخدام صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها شغلی خود را نشان دهید، آنچه را که به سازمان می‌توانید اضافه کنید ارائه دهید و اثبات کنید که چرا یک کاندید عالی برای مصاحبه هستید.

رزومه یا CV خود را با موقعیتهای شغلی مختلف مطابقت دهید. این کار هنگام نوشتن رزومه بسیار مهم است، اما در مورد CV نیز صدق می‌کند. از برجسته کردن تحصیلات، تجربه کاری و مهارت‌های خود در ارتباط با صنعت یا شغل خاص مطمئن شوید.

به عنوان مثال در CV، اگر متقاضی شغلی در حیطه آموزش و پرورش هستید، تجربه تدریس خود را در بالای CV خود قرار دهید. در مورد رزومه، می‌توانید تجربه کاری را که مستقیماً به شغل مورد نظر شما مربوط می‌شود، وارد کنید. همچنین، می‌توانید موارد مهم در شرح وظایف را در رزومه یا CV خود قرار دهید. این کار به کارفرما نشان می‌دهد که شما برای موقعیت شغلی ایده آل و مناسب هستید.

از یک قالب مناسب استفاده کنید. ممکن است بخواهید برای ساخت رزومه و یا CV از یک تمپلیت خاص استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که رزومه و CV سازماندهی داشته باشد و در نهایت به کارفرما کمک می‌کند تا به سرعت مدارک و تجربیات شما را ببیند.

هر دو را بررسی و ویرایش کنید. صرف نظر از اینکه از CV یا رزومه استفاده می‌کنید، باید سند خود را کاملا بررسی و ویرایش کنید. مطمئن شوید که هیچ‌گونه غلط املایی یا دستوری در رزومه و CV وجود ندارد.

نکته: در نوشتن رزومه و CV از یک ساختار را استفاده کنید – به عنوان مثال، اگر از بولت گذاری برای شرح سابقه کاری خود استفاده می‌کنید، همین ساختار را برای سابقه تحصیلی و مهارت‌ها نیز استفاده کنید.

چگونه یک رزومه موفق بنویسیم

  • قالب مناسب خود را انتخاب کنید. صنعت، تجربه و نقش شما در شرکت‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند که بهترین قالب را از میان قالب ترتیب زمانی، کاربردی و ترکیبی برای رزومه خود انتخاب کنید.
  • رزومه خود را هم برای ربات‌ها و هم برای انسان‌ها بنویسید. رزومه شما ابتدا از سیستم‌های بررسی رزومه گذر می‌کند و بعد به دست کارشناسان استخدام می‌رسد. این نکات در نوشتن رزومه به شما کمک می‌کند، تا سندی را بسازید که هم برای نرم افزار و هم برای بخش منابع انسانی هر شرکتی جذابیت داشته باشد.

چگونه یک CV موفق بنویسیم؟

  • بدانید چه چیزی باید درج شود و چگونه اطلاعات را قالب بندی کنید. نمونه‌های موفق CV را بررسی کنید و از آنها برای نوشتن CV خود الهام بگیرید.
  • یک الگو مناسب انتخاب کنید. قالب متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر برای بورس تحصیلی اقدام می‌کنید، نیازی به درج اطلاعات شخصی موجود در CV نخواهید داشت.

سخن آخر

تفاوت اصلی رزومه و CV به نوع استفاده آن برمی‌گردد. همچنین رزومه بسیار کوتاه‌تر از CV است و نوع قالب بندی و فرم این دو با هم فرق دارد. اما با این حال در نوشتن هر دوی این سند باید بسیار دقت کنید و نکات اساسی در نوشتن آنها را حتما رعایت کنید تا شانس استخدام شدن خود را افزایش دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.