آنچه که درباره کپی رایتر شدن باید بدانید

رشته‌های خاصی در حوزه علوم انسانی وجود دارند که بازار کار مربوط به آن‌ها اغلب شناخته شده نیست و به همین دلیل در‌ میان دانش‌آموزان و دانشجویان از استقبال کمتری برخوردار هستند، مانند ادبیات و رشته‌های مربوط به حوزه زبان‌فارسی و نویسندگی؛ این در حالی است که زمینه‌های کاری متفاوت و جذابی در این رشته‌ها وجود دارند که گاها با رشته‌های پرطرفدار برابری می‌کنند‌. کپی‌رایتینگ یکی از مشاغل نوپا در کشور ما با آینده کاری درخشان است که در سال‌های اخیر با تقاضای فراوان از سوی کارفرمایان مواجه شده و کاملا جایگاه خود را در بین مشاغل به دست آورده است.

کپی‌رایتینگ چیست؟

کپی‌رایتینگ یکی از مشاغل پرطرفدار در سطح بین‌المللی است که نقش پررنگی را در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین و البته آفلاین ایفا می‌کند. حوزه فعالیت این شغل بسیار گسترده است و به همین دلیل نمی‌توان به سادگی تعریفش کرد اما به طور کلی، کپی‌رایتینگ بازی با کلمات جهت فروش بهتر محصولات است. کپی‌رایتر با استفاده از کلمات سعی می‌کند تا جامعه بازار هدف را نسبت به محصول آگاه ساخته و با کلامی جذاب، اشتیاق لازم برای خرید را در مخاطبان به وجود آورد.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

حوزه فعالیت‌های کپی‌رایتینگ کدام‌اند؟

کپی‌رایتینگ چیست

می‌توان نمونه‌کار کپی‌رایتینگ را در تبلیغات پرینت‌شده و آنلاین مشاهده کرد. در‌واقع اکثر متونی که در حوزه تبلیغات نگارش پیدا می‌کنند مثل شعارهای تبلیغاتی، متن ویدیوهایی که در تلویزیون و فضاهای مجازی می‌بینیم و حتی در رادیو درباره محصولات می‌شنویم کپی‌رایتینگ هستند. بروشورها و کاتالوگ‌های معرفی محصولات یا خدمات، ایمیل‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی که برای شما ارسال می‌شوند، همه توسط کپی‌رایتر طراحی و تهیه می‌شوند. حجم و تنوع کاری این شغل دلیلی از اهمیت آن در کسب‌و‌کار است.

کپی‌رایترها با چه دپارتمان‌هایی در ارتباط هستند؟

تقریبا همه دپارتمان‌های موجود در کسب‌و‌کار با کپی‌رایترها در ارتباط تنگاتنگ هستند و این به دلیل نقش پررنگ آن‌ها در فیلتر‌کردن محتوا است. در جدول منابع انسانی کپی‌رایتر به عنوان فردی از دپارتمان تبلیغات و بازاریابی و یا گاها دپارتمان فروش تلقی می‌شود اما همانطور که گفته شد حوزه فعالیت‌های او بسیار گسترده‌تر است.

کدام رشته‌ها دریچه ورود به کپی‌رایتینگ هستند؟

تمام رشته‌های حوزه علوم انسانی به نحوی با کپی‌رایتینگ در ارتباط هستند اما به طور اختصاصی می‌توان از رشته ادبیات نام برد. دانشجویان رشته ادبیات و رشته‌هایی که زیرگروه آن هستند، به دلیل ارتباط مستقیمی که با زبان دارند، به مرور زمان با دایره واژگانی گسترده‌ای آشنا می‌شوند و می‌توانند از آن‌ها جهت طراحی شعارهای تبلیغاتی و نگارش متون خاص در این حوزه استفاده کنند، ضمنا شناخت کامل آن‌ها از ساختارهای زبان و مطالعه نمونه‌های متعدد متون به زبان فارسی و یا زبان‌های دیگر به این افراد بینش لازم را برای نگارش متون متفاوت می‌دهد. دانشجویان رشته‌های مربوط به بازاریابی و فروش در صورت بالا بردن توانایی‌های نگارشی خود و به دلیل آشنایی کامل با مخاطبان و جامعه هدفِ کسب‌وکارها می‌توانند در حوزه کپی‌رایتینگ بسیار موفق باشند. دانشجویان رشته‌هایی مانند ارتباطات و خبرنگاری، مترجمی زبان‌، ادبیات نمایشی و فیلمنامه‌نویسی، نقد متون ادبی و زبان‌شناسی نیز می‌توانند به شرط بالا بردن توانایی‌های نگارشی خود به جمع کپی‌رایترها ملحق شوند.

برای کپی‌رایتر بودن باید از چه دانش‌هایی بهره‌مند بود؟

کپی‌رایتینگ چیست

یک کپی‌رایتر حرفه‌ای باید از دانش‌های متفاوتی بهره‌مند باشد تا بتواند وظایف مربوط به خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. شناخت حوزه‌های مختلف کاری از اولویت‌های کپی‌رایتینگ است. او باید در حوزه‌هایی نظیر مارکتینگ، هنر‌های رایانه‌ای و علوم اجتماعی و حتی روانشناسی از دانش نسبی برخوردار باشد تا بتواند متون تبلیغات را از همه نظر سنجیده و سپس ارائه دهد. شناخت مارکتینگ به او کمک می‌کند تا نیازهای بازار در حوزه فعالیت کسب‌وکاری که برای آن می‌نویسد را درک کرده و همراه با کمپین‌های مختلف و هدف‌گذاری‌های خاص مارکتینگ بنویسد.

بهره‌مندی از دانش هنرهای رایانه‌ای از جمله گرافیک‌رایانه به او کمک ‌می‌کند تا بر مبنای چهارچوب‌ها و پتانسیل‌های طراحی بصری بنویسد که شامل جای‌گذاری لغات و فضاهای تعریف شده برای متون در طرح‌ها می‌‌باشد. دانش ارتباطات و علوم اجتماعی به او در شناخت جامعه مخاطبان هدف و پیش‌بینی رفتار آن‌ها و همچنین درک واکنش‌های متفاوتشان به اتفاقات خاص، کمک می‌کند. روانشناسی و شناخت اصول اولیه آن نیز به کپی‌رایتر جهت مناسب‌سازی محتوای ارائه شده با سلایق و علایق جوامع مختلف هدف کمک می‌کند.

ویژگی‌های یک کپی‌رایتر حرفه‌ای چیست؟

یک کپی‌رایتر برای تکامل و ارتقای مسیر شغلی خود باید از ویژگی‌های خاصی بهره‌مند باشد و به طور مداوم در تقویت این ویژگی‌ها بکوشد. تفاوت در قوت این ویژگی‌ها است که کیفیت کپی‌رایتر‌ها را مشخص می‌کند.

خلاقیت

اولین ویژگی‌ مهمی که می‌توان برای یک کپی‌رایتر نام برد، خلاقیت بسیار بالا است. کپی‌رایتر به ذهنی بسیار قدرتمند و خلاق نیاز دارد تا بتواند در شرایط خاص تصمیم‌های خلاقانه گرفته و همیشه مخاطبین را با چیزی جدید مواجه سازد. خلاقیت در همه بخش‌های کاری کپی‌رایتر حضوری پررنگ دارد؛ از مرحله ایده‌پردازی گرفته تا نگارش و تحلیل بازخورد. متون و شعارهای تبلیغاتی می‌توانند از همدیگر الگو بگیرند، اما در عین‌حال، باید منحصر‌به‌فرد و نو باشند تا مخاطبان را جذب کنند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

سرعت

حوزه کاری یک کپی‌رایتر بسیار گسترده است‌، از این جهت ممکن است همیشه با سفارش‌های متعددی مواجه شود که باید به سرعت آن‌ها را آماده کند. در کمپین‌های متفاوت تبلیغاتی علاوه‌بر برنامه‌های از پیش تنظیم‌شده، همیشه به متون و ایده‌های جدیدی برای ارائه نیاز است؛ پس سرعت بالا به همراه دقت از ویژگی‌های یک کپی‌رایتر حرفه‌ای است.

به‌روز بودن

عرصه تبلیغات به ویژه در عصر جدید به سرعت در حال بروزسانی و تغییر است. ابزارهای تبلیغاتی جدیدی به صورت مداوم به وجود می‌آیند و از طرف دیگر مخاطبان این سرعت را درک کرده و سعی دارند با آن سازگار شوند؛ به همین‌خاطر، واکنش‌های سریع و جدی به این ابزارها و تبلیغات خاص برای آنها نیاز است. یک کپی‌رایتر باید همیشه از این تغییرات آگاه باشد و ایده‌های خلاقانه خود را بنابر این تبلیغات طرح‌ریزی کند. آشنایی با آپدیت‌های جدید پلتفرم‌های اجتماعی متفاوت، به کپی‌رایتر قابلیت هماهنگ‌سازی محتوا با نیازها و اولویت‌های فضایی که در آن می‌نویسد را می‌دهد.

مالتی‌تسک بودن

کپی‌رایتینگ چیست

یک از ویژگی‌هایی که باعث تمایز بین کپی‌رایترها و کیفیت کاری آن‌ها می‌شود، مالتی‌تسک بودن است. کپی‌رایتر باید به مهارت‌های حوزه‌های کاری مرتبط با خود مسلط بوده و یا با آن‌ها آشنایی کافی داشته باشد، چراکه گاها لازم است از این مهارت‌ها و ابزارها در جهت بهبود عملکرد خود استفاده کند؛ برای مثال کپی‌رایتری را در نظر بگیرید که به امور کارگردانی آشنا است، در این صورت می‌تواند متنی دقیق و بهینه‌سازی شده با رعایت اصول سناریونویسی را ارائه دهد و حتی در صورت امکان آن را اجرا کند.

انواع کپی‌رایترها

کپی‌رایتینگ انواع مختلفی دارد که بنابر حوزه و شیوه فعالیت آن‌ها تقسیم بندی می‌شود:

  • کپی‌رایتر بازاریابی :این نوع از کپی‌رایترها تقریبا شناخته‌شده هستند و گاها دستمزد‌های کلانی را برای ارائه محتوای متنی تبلیغاتی دریافت می‌کنند.
  • کپی‌رایتر رسانه‌های اجتماعی: کپشن‌نویسی و تولید‌محتوا در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف مجازی نیاز به دانش و توانایی‌های خاصی دارد و محتوای تولیدشده باید با الگوها و استانداردهای آن پلتفرم‌ها هماهنگ باشد و کپی‌رایتر رسانه‌های اجتماعی با در نظر گرفتن این موارد دست به خلق محتوای خلاقانه می‌زند.
  • کپی‌رایتر برند: این نوع از کپی‌رایتینگ محتوایی را در راستای معرفی و روند برندینگ آماده می‌کند. شیوه کار این نوع از کپی‌رایترها بیشتر به صورت فریلنسری است.
  • کپی‌رایتر روابط‌عمومی: این نوع از کپی‌رایترها به صورت تخصصی روی متون مربوط به امور روابط‌عمومی مثل خبرنامه‌ها و نامه‌های داخلی و خارجی و همینطور متون مربوط به ایوِنت‌های کاری و ارتباطی کار می‌کنند.
  • کپی‌رایتر سئو: کپی‌رایترهای سئو با لحاظ کردن استانداردهای مربوط به موتورهای جستجو در متون و تهیه محتوای خاص و خلاقانه در جهت بالا بردن رتبه و دسترسی‌های سایت عمل می‌کنند.

دستمزد یک کپی‌رایتر در دنیا چقدر است؟

کپی‌رایتینگ چیست

در رابطه با دستمزد کپی‌رایتینگ نیز همانند هر شغل دیگری که در فضای فریلنسری قرار می‌گیرد، معیار کاملا دقیق و ثابتی در سطح بین‌المللی وجود ندارد؛ اما می‌توان متوسط حقوق کپی‌رایترها به صورت سالانه و در سطوح مختلف را طبق آمارهای ارائه شده تخمین زد: یک کپی‌رایتر تازه‌کار سالانه بین 20 تا 25 هزار دلار دستمزد می‌گیرد، در سطح بالاتر یک کارشناس حدود 30 تا 35 هزار دلار، کارشناس‌ارشد در حدود 50 تا 70 هزار دلار و یک کپی‌رایتر کاملا حرفه‌ای که به صورت فریلنسری هم کار می‌کند، می‌تواند بین 90 تا 120 هزار دلار هم به صورت سالانه درآمد داشته باشد که این مبالغ در پروژه‌‌های فریلنسری بیشتر هم می‌شود. کپی‌رایتر می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد اما این درآمد بسیار وابسته به مهارت‌ها و توانایی‌های او است.

نتیجه‌گیری

کپی‌رایتینگ در کشور ما به تازگی شناخته شده و کارفرمایان و کسب‌وکارهای متفاوت با گذشت زمان به تعریف و درک درست‌تری از این موقعیت شغلی رسیده‌اند. نقش پررنگی که این شغل در معرفی و درآمدزایی برای برندهای متفاوت دارد باعث شده تا با استقبال گسترده روبرو شود و طبیعتا در آینده‌ی نزدیک این روند افزایش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.