چگونه با افراد کنترل‌گر کار کنیم؟

تقریباً همه کسانی که کار می‌کنند، مجبور و ملزم به همکاری با افرادی کنترل‌گر بودند و هستند. متأسفانه، بیشتر کارمندان میلی به علنی کردن و صحبت درباره این موضوع ندارند و معمولا نیز دلایل این افراد کاملا موجه است و این دلایل می‌توانند ترس از نحوه برخورد دیگران، انکار یا رد شدن این مدل رفتار و تلافی به جای برخورد با فرد خاطی باشد.

متأسفانه، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان از داشتن چنین افرادی استقبال می‌کنند، چرا که اعتقاد دارند به صورت مؤثر می‌توانند روی شرکت خود کنترل داشته باشند و این کار را با کمک این افراد انجام دهند؛ علی رغم اینکه این روش کاری آنها در طول زمان می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری شرکت و لطمه خوردن کارمندان شود. به ویژه هنگامی که در شرکتی سلسه مراتب وجود نداشته باشد، افراد بسیاری این اجازه را به خود می‌دهند که با دو به هم زنی و روش‌های فریب‌کارانه میان افراد مختلف در شرکت اختلاف بیندازند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

به مرور زمان سه روش برای مقابله با افراد کنترل‌گر و دو به هم زن در شرکت به دست آمده است که، حتی اگر از درجه، قدرت یا مقام پایین‌تری برخوردار باشید نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید. حداقل، آنها به شما کمک می‌کنند تا مشکل خود را مطرح کنید و آن را برطرف کنید تا اینکه در سکوت رنج ببرید. برای مقابله با افراد کنترل‌گر کارها و مسیرهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

اول، در مورد توجه ویژه بیش از حد تردید داشته باشید

کار با فرد کنترل‌گر

بسیاری از افراد در ابتدای هر همکاری، خود واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند. در حقیقت، آنها اغلب خود را به عنوان متحد یا محرم نشان می‌دهند، زیرا آنها باید به شما نزدیک شوند تا بتوانند نقاط ضعف شما را شناسایی کنند و بتوانند از شما آتو بگیرند. اینگونه افراد مهارت خاصی در شناسایی میزان اعتماد به نفس و عدم اعتماد به نفس در دیگران را دارند و به خوبی می‌توانند این افراد را از هم تشخیص دهند.

اینکه یکی از همکاران و مدیران رفتار درست و معقولی با شما دارد و علاقه بسیاری به شما نشان می‌دهد تنها نشان دهنده کنترل‌گر بودن آنها نیست، اما اگر چیزهای ترسناکی درباره آنها شنیدید، منطقی است که در رفتار با آنها احتیاط ادامه دهید. به ویژه، اگر این فرد رفتار و برخورد بسیار خوبی با شما داشته باشد، اما در کنار آن طعنه و کنایه نیز نثار شما کند که باعث می‌شوند احساس بدی نسبت به خود داشته باشید، هنگام گفتگو با دیگران شما را خرد می‌کنند یا شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا بر خلاف منافع خود عمل کنید، این می‌تواند مشکل ساز باشد و نشانه‌ای از در ارتباط بودن با افراد کنترل‌گر و یا دو به هم زن باشد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

دوم، خود را برای روبه‌رو شدن با این رفتار آماده کنید

گاهی اوقات تنها راه برای آشکار کردن کنترل‌گر بودن فردی، مقابله با آنها در لحظه است. اگر در کار خود تازه کار و یا جونیور باشید، انجام این کار دشوار است. حتی افراد با سابقه و ارشد نیز در این مواقع در کمال ناباوری مبهوت کارهای این افراد می‌شوند، یا ممکن است نتوانند فکر کنند که اگر کسی استانداردهای عادی رفتار و عرف را زیر پا بگذارد، علی رغم آسیب سازمانی که می‌زند، چه رفتاری باید با او کرد. بنابراین وقتی کسی هم رفتار دوستانه بسیار زیادی با شما دارد و همزمان نیز در تمام کارهای شما مداخله می‌کند و حس کنترل‌گر دارد، باید این مورد را به اطلاع افراد مهم سازمان برسانید و این مورد را متذکر شوید که این کارها می‌تواند جلوی پیشرفت سازمان را بگیرد و باعث به وجود آمدن اخلال در کارها شود.

سوم، از رازداری و نگفتن این مشکل و همچنین رفتارهای ناشایست مانند خبرچینی خودداری کنید

کار با فرد کنترل‌گر

شما در مواجه با این مشکل باید تنها رک عمل کنید و صحبت خود را بیان کنید. اینگونه افراد معمولا درباره دیگر افراد و ناتوانی‌های آنها با شما صحبت می‌کنند و شما را به عنوان امین نشان می‌دهند و قصد دارند تا این را تلقین کنند که شما تنها شخص مهم در شرکت برای او هستید تا این موارد را برای شما عنوان کند. این مدل چاپلوسی کردن‌ها را قبول نکنید. از او درباره جزئیات بپرسید و اینکه قصد او از بیان این موضوعات چیست: “متوجه منظور شما نمی‌شوم. چرا این را به من می‌گویی؟ از من می‌خواهی چه کار کنم؟ ”

اگر شما در برابر این شخص ارشدیت دارید، می‌توانید خیلی سریع مواجه با چنین شخصی را آغاز کنید. از روش‌هایی اثبات شده برای این افراد استفاده کنید که از جمله آنها می‌توان به ارائه بازخورد رفتاری تا زمانی که یا عادت‌های نامناسب خود را کنار بگذارند یا آنها را از بین ببرید، اشاره کرد. اگر قدرت یا نفوذ کمتری داشته باشید، این سه روش به شما کمک می‌کند تا از خود محافظت کنید و تأثیر منفی آنها را هم بر روی خود و هم بر سایر اعضای سازمان را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: 5 اثر ذهنیت رشد در پیشرفت کاری شما

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.