رزومه چیست و اولین رزومه کاری شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا شخصی هستید که به دنبال اولین شغل‌تان هستید، احتمالاً یکی از نگرانی‌هایتان نداشتن تجربه کافی برای ایجاد یک رزومه خوب است.

پس چطور باید دنبال کار بگردید و کارفرمایان را متقاعد کنید؟ راه‌های زیادی برای تاکید بر مهارت‌ها و تجربه‌ها وجود دارد که در این نوشته می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

رزومه چیست؟

رزومه (به انگلیسی Resume یا CV) سندی است که در آن میزان تحصیلات، تجربه‌های کاری، مدارک، مهارت‌ها و دستاوردهای شما نوشته شده است. در حقیقت، اولین قدم برای پیدا کردن کار، ارائه رزومه‌ای است که سوابق کاری شما را به کافرما نشان دهد، حتی اگر سوابق کاری‌تان یک مورد باشد.

رزومه، اولین سندی است که مدیر استخدام، هنگتام بررسی درخواست شما برای کار آن را می‌بیند و اولین تصورش از شما به این ترتیب شکل می‌گیرد.

یک رزومه خوب و قابل اتکا، خلاصه‌ای از تمام موارد فوق را ارائه می‌دهد. این رزومه دلیلی است برای اینکه کارفرما از شما دعوت به کار کند یا نه. بنابراین صَرف زمان برای نوشتن یک رزومه دقیق مهم است.

حال سوال اینجاست که….

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

گام اول: در ساخت رزومه هدف داشته باشید

در اولین گام لازم است کارهایی که مورد علاقه‌تان است را بررسی کنید و لیستی از کلمات کلیدی داشته باشید؛ مثلا بدانید برای شغل مورد نظر چه مهارت‌هایی لازم است و آنها را برجسته کنید؛ یعنی در حقیقت مواردی باید در رزومه کاری‌تان وجود داشته باشد که بتوانید به وسیله آنها کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید.  

در بررسی می‌توانید با کسانی که سالها مشغول کار در حوزه کاری مورد علاقه شما هستند، صحبت کنید. همچنین می‌توانید وب‌سایت‌های مرتبط با صنعت هدفتان را مطالعه کنید. اولین کار این است که خوب یاد بگیرید و بدانید چه چیزهایی برای کارفرمایان مهم است و بعد شروع به رزومه نوشتن کنید؛ در حقیقت بی‌هدف نباشید.

گام دوم: اطلاعات شخصی

رزومه شما باید دارای نام، نام‌خانوادگی، شماره تماس، آدرس محل سکونت و آدرس ایمیل‌تان باشد. باید آدرس جایی را در رزومه بنویسید که می‌دانید به زودی تغییر نخواهد کرد.

لازم است که اسم واقعی‌تان را در رزومه بنویسید و برای آنکه حرفه‌ای به نظر برسید. همچنین، توجه داشته باشید که حتماً آدرس ایمیل و شماره تلفنی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنید را در رزومه درج کنید زیرا تنها راه ارتباطی کارشناسان استخدام با شما همین شماره تلفن و ایمیل است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که حتماً آدرس ایمیل‌تان آدرسی موجه باشد.

گام سوم: اطلاعات تحصیلی

چه دانشجو باشید و چه فارغ‌التحصیل، زمانی که سوابق شغلی زیادی ندارید، تحصیلات شما یکی از بزرگترین دستاوردهای شماست. بخش آموزش یا Education را در بالای رزومه قرار دهید.  

نه تنها به اسم دانشگاه یا آموزشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید اشاره کنید، بلکه در صورت داشتن معدل بالا یا تحصیل در خارج از کشور، آنها را در رزومه‌تان بنویسید. کارفرمایان تحت تاثیر دستاوردهای علمی فارغ‌التحصیلان قرار می‌گیرند، بنابراین این موارد را برجسته کنید.

گام چهارم: تجربه‌های مرتبط و مهارت‌ها

شما باید حداکثر استفاده را از رزومه‌تان ببرید. خیلی اوقات، افراد فکر می‌کنند تجربه‌های کاری قبلی آنها مثل کار نیمه‌وقت، به چشم کارفرمایان نمی‌آید. در صورتی که تنها کافی‌ست تجربه‌های کاریتان را طوری تنظیم کنید که مهارت‌هایتان نظر کارفرمایان را جلب کند. برای این کار مسئولیت‌هایی را در رزومه‌تان بنویسید که شما به واسطه آن مهارتی مثل تعامل با مشتریان، ابتکار عمل یا نظارت بر کار سایرین را یاد گرفته‌اید.

 روی تمام تجربه‌های مرتبط‌ خود تاکید کنید و به نوشتن تجربه‌های کاری محدود نشوید. شاید تجربه کاری چندانی نداشته باشید، اما تجربه‌های دیگری مثل کارآموزی، فعالیت‌های داوطلبانه، شرکت در دوره‌های آموزشی و عضویت در یک تیم ورزشی در کارنامه شما دیده خواهد شد.

نکته مهم این است که شما در اولین رزومه‌تان بر مهارت‌هایتان تاکید کنید. مثلا اگر توانایی طراحی وب‌سایت دارید یا می‌توانید به زبان دیگری حرف بزنید، حتماً آنها را در رزومه‌تان بیاورید.

نکته: دروغ نگویید!

در تنظیم اولین رزومه، شاید فکر کنید که با وارونه جلوه دادن حقیقت یا نوشتن مهارت‌هایی که در آن‌ها تخصصی ندارید، شانس شما برای قبول شدن در مصاحبه بیشتر می‌شود. براساس تحقیقات ۶۰% کارفرمایان در جلسه مصاحبه آنقدر از شما سوال و جواب می‌کنند تا پی به درستی یا نادرستی موارد گفته شده در رزومه ببرند.

جدا از این مورد، این روزها شبکه‌های اجتماعی پرده از همه چیز برمی‌دارند و با یک جستجوی ساده می‌توان فهمید که چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید. دروغ گفتن جز اینکه شانس شما را برای تصدی آن شغل پایین می‌آورد، اعتبار شما را هم خدشه‌دار می‌کند.  

گام پنجم: کوتاه‌نویسی

رزومه‌ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می‌شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است. وقتی شما رزومه‌تان را به صورت PDF می‎‌فرستید احتمال اینکه ساختار رزومه و فونت‌های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود تا حد زیادی از بین می‌رود.

حاشیه‌های سمت چپ، راست، بالا و پایین را کوچک کنید. فاصله بین هر خط باید ۱.۵ باشد. این کار باعث می‌شود که رزومه شما در یک صفحه جا شود. از فونت مناسب استفاده کنید. اندازه فونت نباید بزرگتر از ۱۲ و کوچک‌تر از ۱۰.۵باشد.

برای فهرست کردن مهارت‌های خود از بولت‌پوینت‌ها و نشانه‌گذاری‌ها استفاده کنید. نکته‌دیگری که باید به آن توجه کنید این است که رزومه شما نباید کوتاه و بیشتر از یک صفحه نباشد. رزومه‌ای که بیش از اندازه کوتاه باشد به چشم کارفرما نمی‌آید. از طرف دیگر، کارفرمایان آنقدر وقت آزاد در اختیار ندارند که رزومه چند صفحه‌ای شما را بخوانند. پس حتماً در طول رزومه خود دقت کنید.

گام ششم: ویرایش

رزومه شما باید حرفه‌ای باشد؛ پس پیش از فرستادن، حتما یک بار دیگر آن را بخوانید و در صورت نیار ویرایش کنید. با بازخوانی، خطاهای املایی و دستور زبانی مشخص می‌شود.

در مرحله بعد، از یک دوست، همکار یا یکی از اعضای خانواده یا فردی که خودش در جایی مشغول به کار است، بخواهید نگاهی به رزومه شما بیاندازد و نظرش را بگوید.

گام هفتم: طراحی مناسب

قبل از اینکه وقتتان را برای نوشتن جزئیات صرف کنید، به این فکر کنید که می‌خواهید رزومه‌تان چه سبکی باشد؟ تحقیقات نشان داده که کارفرمایان تنها ۲۰ ثانیه برای دیدن یک رزومه زمان صرف می‌کنند؛ بنابراین اولین رزومه شما باید به گونه‌ای باشد که در همین زمان کم، نظر کارفرمایان را جلب کند و مهم‌تر از همه قابل خواندن باشد.

انتخاب قالب مناسب برای نوشتن رزومه مهم است، چون می‌تواند در نحوه توصیف، ساماندهی و لیست کردن تجربیات‌تان و همچنین در نوشتن تحصیلات، مهارت‌ها و مدارک تحصیلی و موارد دیگر تاثیرگذار باشد. استفاده از قالب‌ها و الگوهای رزومه‌نویسی نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، بلکه خطاهای شما را هم پایین می‌آورد.

خوشبختانه سامانه تلنت کوچ با بهره‌گیری از رزومه ساز قدرتمند خود این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید.

آشنایی با انواع رزومه

گزینه‌های شما شامل موارد زیر است:

  • بر اساس ترتیب زمانی (Chronological): رایج‌ترین نوع رزومه‌نویسی است. در این نوع رزومه، تجربه‌های کاری بر اساس ترتیب زمانی از جدیدترین تا قدیمی‌ترین موارد نوشته می‌شوند. در این نوع رزومه، آخرین سابقه شغلی در بالاترین بخش رزومه قرار می‌گیرد.
  • کاربردی: یک رزومه کاربردی به جای سابقه کار، بر روی مهارت‌ها و توانایی‌های شما متمرکز است. برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند برای جایی رزومه بفرستند، این سبک از رزومه می‌تواند مناسب باشد.
  • ترکیبی: این نوع رزومه، مهارت‌ها و تجربه‌های کاری شما را قبل از تاریخ اشتغال توضیح می‌دهد.

سخن پایانی

هدف یک رزومه این است که مسئول استخدام با نقاط قوت، مهارت‌ها و تجربه‌های کاری شما در کمترین زمان آشنا شود. طبق یک مطالعه، استخدام کنندگان فقط بیست ثانیه برای بررسی یک رزومه وقت می‌گذارند، بنابراین به نفع شماست که بهترین تجربه‌هایتان را بنویسید.

برای ساخت رزومه در تلنت کوچ بر روی لینک روبرو کلیک کنید: ساخت رزومه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.