مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع بر بهبود نحوه پیاده سازی و تولید محصولات شرکت‌ها متمرکز است. از آنجایی که دانش و مهارت‌های شغلی و فنی افراد تحصیل کرده در این زمینه می‌تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود، مهندسان صنایع می‌توانند فرصت استخدام را در شرکت‌های مختلف را داشته باشند و نسبت به دیگر مشاغل روند تغییر شغل راحت‌تری داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره این رشته صحبت کنیم و درباره آینده شغلی آن نیز به شما بگوییم. اگر برای استخدام در این رشته برنامه ریزی کردید، می‌توانید تا پایان با ما همراه باشید. اگر به دیگر رشته‌های مهندسی مانند مکانیک نیز علاقه دارید، می‌توانید درباره دانشگاه‌های مهندسی مکانیک نیز در مقالات ما اطلاعات کسب کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

مهندسی صنایع چیست؟

تمرکز مهندسی صنایع بر این موضوع است که چگونه فرآیندهای تولید در شرکت‌ها را بهبود ببخشد یا دستگاه‌ها و ابزارهایی را طراحی کند که روند تولید را کارآمدتر کند و ضمن رعایت استانداردها و مقررات ایمنی، میزان هزینه، وقت، منابع خام، نیروی انسانی و انرژی کمتری را هدر رود. مهندسان صنایع ممکن است از دانش ریاضیات، فیزیک و حتی علوم اجتماعی برای تجزیه و تحلیل، طراحی، پیش بینی و ارزیابی نتایج و موانع سد راه فرآیندها و دستگاه‌ها استفاده کنند.

مهندسان صنایع همان افرادی هستند که از اندازه موبایل‌ها مطمئن می‌شوند و این اطمینان را به تولید کنندگان می‌دهند که این وسیله در جیب‌ها جا می‌شوند، در حالی که هنوز قدرت پردازش زیادی دارند و همچنین بیش از حد داغ نمی‌شود، یا هنگام پرواز با خیال راحت می‌توانید از آنها استفاده کنید و نگران مشکلی نباشید. همان‌طور که حدس زدید، باید بگوییم که دنیا بدون مهندسان صنایع نشدنی است و جهان به آنها نیاز دارد.

بنابراین، اگر محصول شرکتی انتظارها را برآورده نکند، با اولین کسی که تماس می‌گیرند چه کسی است؟ درست است، مهندسان صنایع.

مشاهده فرصت های شغلی برای استخدام مهندس صنایع 

چرا مهندسی صنایع بخوانیم؟

هیچ دلیل واحدی وجود ندارد که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهندسی صنایع بهترین مسیر شغلی را برای شما رقم می‌زند، اما می‌تواند یکی از بهترین‌ها مشاغل برای آینده شما باشد. بنابراین، بیایید به موارد اصلی در انتخاب این رشته بپردازیم:

  • شما بخشی از یک رشته پویا خواهید بود – فناوری همیشه تکامل می‌یابد و شما باید با آن همراه باشید و همیشه یاد بگیرید که چگونه در نوآوری و خلق ایده‌های جدید اول باشید.
  • در مهندسی صنایع چیزی به عنوان ایده بد وجود ندارد – در تحصیلات لیسانس خود، همیشه به شما این پیشنهاد داده می‌شود که ایده‌ها و رویکرد خود را ارائه دهید و هیچ ایده‌ی بدی در آن وجود ندارد.
  • تحصیل در رشته مهندسی صنایع انعطاف پذیر است – شما در این رشته می‌توانید رویکرد و روش مهندسی خود را در پیش بگیرید و دنباله روی آن باشید.
  • به اطراف نگاه کنید و در تمام وسایل اثر مهندسان صنایع را خواهید دید – فنجان، لپ‌تاپ، روسری؛ همه چیز در زندگی شما برای تولید و برنامه ریزی تولید آن به یک نفر نیاز دارد. بله، آن مهندس صنایع است.

تفاوت اصلی روش‌های تحصیلی در مهندسی صنایع چیست؟

در مهندسی صنایع در مورد نحوه آموزش و مطالعه موضوع اجماع وجود ندارد. برای مثال:

  • دوره‌های تحصیلی در ترکیه دارای تمرکز فنی قوی، حتی شامل دوره‌های فیزیک است.
  • دانمارک توجه را به سمت مدیریت معطوف کرده است و همین موضوع باعث شده است که تحصیل در این کشور کمتر بعد فنی داشته باشد.
  • انگلستان، مانند فنلاند، مدیریت را در پیش نیازهای خود قرار داده است.
  • آمریکا بیشتر تمرکز خود را مبتنی بر مطالعه موردی قرار داده است و به محصلان مشکلات واقعی را ارائه می‌دهد و از آنها راه حل می‌خواهد.

دروسی که در طول دوره مهندسی صنایع می‌خوانید کدامند؟

مهندسان صنایع با استفاده از فنون مدیریت همراه با مفاهیم ریاضی سعی در حل مشکلات دارند. این مواردی است که اگر لیسانس مهندسی صنایع را انتخاب کنید یاد خواهید گرفت:

  • برنامه ریزی تولید و عملیاتی
  • مدیریت تولید و بهره برداری بین المللی
  • رسیدگی و بررسی مواد
  • برنامه ریزی لجستیک و عملیاتی

مسیرهای شغلی فارغ التحصیلان مهندسی صنایع چیست؟

یافتن شغل در اقتصاد امروز در کشور و حتی در جهان می‌تواند کاری سخت باشد، اما شما می‌توانید با انتخاب رشته تحصیلی خود بر اساس بازار کار از همان ابتدا این سیستم اقتصادی بیمار را دور بزنید. در حال حاضر، مهندسی صنایع یکی از محبوب‌ترین تخصص‌ها در بازار کار است.

فهمیدن دلیل محبوبیت مهندسی صنایع دشوار نیست: با چنین مهارت‌های گسترده‌ای، مهندسان صنایع می‌توانند در دو سمت فنی و مدیریتی کار کنند. این بدان معناست که فرصت‌های شغلی شما دو برابر خواهد شد. برخی از مشاغل احتمالی که در انتظار شما هستند عبارت‌اند از:

  • صنایع خدماتی
  • صنایع ارائه دهنده مشاغل خدماتی
  • صنایع تولیدی
  • خدمات مشاوره‌ای و مهندسی
  • شرکت‌های تحقیقاتی و توسعه
  • مشاغل عمده فروشی

چشم انداز شغلی مهندسی صنایع

طبق بررسی و آمارهای به دست آمده پیش بینی شده است که مشاغل معماری و مهندسی بین سال‌های 2019 و 2029 با رشد 3 درصدی روبرو خواهد شد. با این حال، در این رشته پروژه‌ها و کارهای در دست انجام است که در آینده بسیار پیشرفت خواهند داشت و به طبع آینده شغلی خوبی برای متقاضیان این رشته رقم خواهد زد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

حقوق افراد در این رشته مانند دیگر کارمندان به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، کارفرما و شرایط فردی بستگی دارد. هر چه در این حیطه بیشتر تجربه کسب کنید، می‌توانید خود را در میان دیگر اسم‌ها برجسته‌تر کنید؛ چرا که شرکت‌ها و سازمان‌ها به افرادی باتجربه‌ی بالا در این زمینه نیاز دارند.

مهارت‌هایی که هر مهندس صنایع کسب خواهد کرد

مهندسان صنایع برای بهبود کارایی در فرایندهای تولید، به مجموعه مهارت‌های متنوعی از جمله ترکیبی از دانش‌های نظری و عملی نیاز دارند. به عنوان مثال، آنها باید زنجیره‌های تأمین و سایر روندهای فرآیند تولید را تجزیه و تحلیل کنند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازها و مشخصات کالاها با مشتریان مشورت کنند و از آنها سؤال بپرسند و کارگران را در مورد سیاست‌ها یا فناوری‌های جدید آموزش دهند. موارد زیر مهارت‌هایی هستند که هر مهندس صنایع در کار خود به دست می‌آورد.

تفکر انتقادی

مهندسان صنایع مشکلات مربوط به ناکارآمدی‌ها در کالا و وسایل را حل می‌کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است طرح یک خط مونتاژ را دوباره طراحی کنند تا امکان تولید سریع‌تر یا ایمن‌تر فراهم شود. برای این کار، آنها باید نقاط قوت و ضعف سیستم‌ها و فرآیندهای مختلف را شناسایی کنند و همچنین پیش بینی کنند که چگونه تغییر در یک برنامه ممکن است بر برنامه‌های دیگر تأثیر بگذارد. آنها باید راه‌حل‌های جایگزین ارائه دهند، رویكردهای جدید را ارزیابی كنند و كار خود را در تمام روند تولید و طراحی اصلاح کنند.

ریاضیات

برای تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌های صنعتی، مهندسان صنایع نیاز به درک کاملی از حساب، مثلثات، آمار و سایر موضوعات پیشرفته ریاضی دارند. در حالی که مهندسان صنایع در طول تحصیل خود دروسی مرتبط با ریاضی دارند، اما با این حال باید برای موفقیت بیشتر سراغ یادگیری حساب و کتاب بروند.

مهارت‌های روابط بین فردی

مهندسان صنایع باید با مشتریان، کارگران، مدیریت، همکاران و متخصص همکاری نزدیک داشته باشند. ایجاد این روابط کاری مستلزم مهارت‌های قوی بین فردی است که دانشجویان مهندسی می‌توانند با شرکت در بحث و کار گروهی با همکلاسی‌های خود، دور‌ه‌های کارآموزی در شرکت‌های تولیدی و یا کار در دیگر شرکت‌ها با مهندسان و دانشمندان حرفه‌ای، این مهارت را به دست آورند.

ارتباطات

پس از طراحی و همچنین توسعه کالا و ابزاری، مهندسان صنایع باید بتوانند آن را به متخصصان و کارگران به خوبی توضیح دهند. آنها همچنین باید بتوانند اسناد کتبی مربوط به کار خود را که سایر مهندسان که در آینده باید به آنها مراجعه کنند، به اشتراک بگذارند.

تحقیق و تجزیه و تحلیل

مهندسان از مهارت‌های تحلیلی برای تعیین نحوه تخصیص بهینه منابع مانند زمان، هزینه و مواد اولیه استفاده می‌کنند. آنها همچنین باید بدانند که چگونه و در چه زمان باید تحقیق روی یک محصول را آغاز کنند و همچنین از جدیدترین فناوری‌ها آگاه باشند.

به مهارت و دانش خود اعتماد کنید تا به موفقیت دست پیدا کنید!

شما به عنوان یک مهندس صنایع، قرار است فرایندهای تولید و ساخت را بهینه کنید. با آموزش صحیح، قادر خواهید بود وظایفی مانند موارد زیر را به بهترین نحو انجام دهید:

  • وسایل و کالاها چه مشکلی از مشتری را قرار است حل کند؟
  • کجا باید کارخانه‌های تولیدی باز شوند، تا هزینه‌های حمل و نقل محصولات نهایی به مشتریان کم باشد؟
  • چگونه می‌توان محصولات را به روشی مقرون به صرفه در سراسر جهان توزیع کرد؟
  • چگونه می‌توان با تغییر سیستم اطلاعات بیمارستان‌ها، کیفیت مراقبت در بیمارستان را بهبود بخشید؟

ما به شما ایمان داریم و شما نیز باید ایمان داشته باشید! بنابراین، انتخاب این رشته و کسب تجربه در این حیطه می‌توانید شانس موفقیت در بازار کار و همچنین استخدام خود را بیشتر کنید.

تهیه شده در ایران تلنت
۱ دیدگاه
  1. علیمحمدی می‌گوید

    توضیحات خوبی رو ارائه داده بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.