آیا باید به دانشگاه برویم؟ مزایا و معایب دانشگاه رفتن

آیا در حال حاضر در حال بحث و بررسی هستید که باید به دانشگاه بروید یا خیر؟ خب شما در این مورد تنها نیستید و افراد زیادی بودند و هستند که در مورد رفتن و نرفتن به دانشگاه سؤال در ذهنشان شکل گرفته است. نکته‌ای که در این مورد خاص باید حتما به آن توجه کرد این است که تصمیم گیری درباره دانشگاه رفتن و یا نرفتن، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و در واقع این تصمیمِ شما بر روی باقی عمر و آینده شما تأثیر می‌گذارد. البته، دانستن این موضوع ممکن است اضطراب شما در مورد این تصمیم را بیشتر کند؛ اما خبر خوب این است که ما برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب رفتن به دانشگاه را برای کمک به شما در تصمیم گیری بهتر و دقیق‌تر جمع آوری کردیم و در این مقاله می‌توانید آنها را بخوانید.

جوانب مثبت دانشگاه رفتن

چرا به دانشگاه می‌رویم؟ مزایای تحصیلات عالی چیست؟

1. می‌توانید به مشاغل تخصصی بیشتری دسترسی پیدا کنید

گرچه مدرک تحصیلی همیشه برای استخدام ضروری نیست (امروزه بسیاری از کارفرمایان به تجربه کاری نسبت به مدرک تحصیلی بیشتر اهمیت می‌دهند)، اما می‌تواند به عنوان برگ برنده برای مشاغل تخصصی‌تری عمل کند که بدون داشتن آن نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، بدون تحصیلات، پزشک شدن غیرممکن است.

با این حساب شما با تحصیل در برخی رشته های تحصیلی که بیشترین بازار کار را دارند، می‌توانید مسیر اشتغال خود در آن حیطه را هموارتر کنید. اما این شما هستید که قبل از ورود به دانشگاه و حتی انتخاب دانشگاه برای تحصیل، باید بازار کار و نیاز برخی مشاغل به مدرک دانشگاهی را بررسی کنید. با این کار شما می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید و حتی رشته تحصیلی خود را نیز بهتر انتخاب کنید.

2. درآمد خود را افزایش خواهید داد

مزایا و معایب دانشگاه رفتن

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد ایران سلری، مدرک تحصیلی در میان عوامل تأثیرگذار در میزان درآمد مشاغل مختلف به شمار می‌آید و به این ترتیب می‌توانید با تحصیل و مدرک تحصیلی میزان دریافتی خود در شرکت‌ها را افزایش دهید.

طبق بررسی‌ها مشخص شده است که از میان افرادی که در 20 سال گذشته در لیست 100 میلیاردر برتر مجله فوربس حضور داشتند، 76٪ از آنها تحصیلات عالیه داشتند. در این بررسی مشخص شده است که 47٪ آنها مدرک لیسانس، 23٪ مدرک کارشناسی ارشد و 6٪ دکترا داشتند.

3. مهارت‌هایی به لیست مهارت‌های شما اضافه می‌کند که از آنها می‌توانید در تمام مشاغل استفاده کنید

رفتن به دانشگاه فقط گرفتن مدرک نیست؛ همچنین ایجاد و توسعه مهارت‌های کلیدی است که این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند که در مسیر شغلی خود موفق‌تر از دیگر افراد عمل کنید. انجام تحقیق، نوشتن مقاله و تکالیف، کارِ تحت فشار، رعایت ضرب الاجل، ارائه و سخنرانی، کار درون تیمی و مدیریت وقت از جمله مهارت‌هایی هستند که می‌توان از دانشگاه به محل کار منتقل کرد و کارفرمایان نیز به افرادی با این مهارت‌ها دارند، بیشتر علاقه دارند.

4. فرصت کاریابی برای شما را بیشتر می‌کند

قبلاً اشاره کردیم که کارفرمایان به تجربه بیش از تحصیلات اهمیت می‌دهند، اما این بدان معنا نیست که مدرک تحصیلی کاملاً بی فایده است. واقعیت این است که تحصیلات در حیطه موقعیت شغلی که درخواست می‌دهید، شانس شما برای استخدام را بیشتر می‌کند.

جوانب منفی دانشگاه رفتن

آیا دانشگاه رفتن شما از درجه اهمیت پایینی برخوردار است؟ آیا دلیل خاصی وجود دارد که شما نباید به دانشگاه بروید؟

1. هزینه‌بر است

مزایا و معایب دانشگاه رفتن

مانند هر فعالیتی دیگری که باید در طول زندگی خود انجام می‌دهید، دانشگاه نیز برای شما می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد! حتی برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند نیز، هزینه‌هایی وجود دارد که این هزینه‌ها شامل، هزینه خرید وسایل و کتاب‌های تحصیلی، هزینه خوابگاه، هزینه اجاره خانه در شهر دیگر، هزینه خوراک در خوابگاه، هزینه رفت و آمد به دانشگاه و مواردی از این دست. این هزینه را شما برای دانشگاه‌های غیردولتی دو چندان کنید، چرا که هزینه شهریه دانشگاه به آن اضافه می‌شود که بعضا در برخی دانشگاه‌ها سرسام‌آور است.

2. مدرک تحصیلی تضمین کننده اشتغال نیست

گرفتن مدرک به هیچ عنوان این تضمین را به شما نمی‌دهد که بتوانید راحت‌تر شغل پیدا کنید و به استخدام شرکت‌ها در بیایید. بله، ممکن است شما نسبت به دیگر افراد که مدرک تحصیلی ندارند مزیت رقابتی داشته باشید، اما این بدان معنا نیست که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه می‌توانید به صورت تضمینی و بلافاصله وارد بازار کار شوید.

3. ممکن است نظرتان تغییر کند

اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بیان کنیم، باید بگوییم که بازار کار و روند مشاغل در آن روز به روز در حال تغییر است و ممکن است شغلی که امروز وجود دارد، سال بعد وجود خارجی نداشته باشد. حتی غیر از این مورد، ‌ممکن است از رشته تحصیلی خود زده شوید و دیگر علاقه‌ای به آن نداشته باشید؛ بنابراین سال‌های باقی مانده دانشگاه برای شما عذاب‌آور خواهد شد. همچنین این احتمال وجود دارد که شما تصمیم بگیرید که دانشگاه برای شما مناسب نیست. اما انصراف از دانشگاه بهای زیادی دارد: شما باید درصدی یا کل شهریه خود را پرداخت کنید (بسته به زمان انصراف از تحصیل).

پنج سؤالی که باید در مورد انتخاب تحصیل و دانشگاه از خود بپرسید

مزایا و معایب دانشگاه رفتن

هنوز مطمئن نیستید که باید به دانشگاه بروید؟ هنگام گرفتن این تصمیم بسیار مهم، این پنج سوال را از خود بپرسید!

  1. آیا به مدرک نیاز دارید؟ برخی از مسیرهای شغلی به تحصیلات عالی نیاز ندارند، بنابراین مطمئن شوید که در مورد مسیر انتخابی خود کاملا تحقیق کرده‌اید تا از اتلاف وقت و هزینه با ارزش خود جلوگیری کنید.
  2. آیا تنها دلیل شما برای رفتن به دانشگاه انجام این کار توسط دوستانتان است؟ مطمئناً، همه دوستان شما به دانشگاه می‌روند، اما ترس از دست دادن فرصتِ بودن با دوستان، دلیل کافی برای انجام این کار نیست.
  3. به گزینه‌هایی که غیر از دانشگاه پیش روی خود دارید، فکر کردید؟ با نگاهی به برخی از مشاغلی که به مدرک تحصیلی نیاز ندارند، مانند برنامه نویسی که بیشتر نیاز به تجربه و تمرین دارد تا مدرک دانشگاه، می‌توانید خیلی راحت‌تر در مورد رفتن و نرفتن به دانشگاه تصمیم بگیرید.
  4. آیا با دانشگاه نرفتن می‌توانید یادگیری مهارت و دانش خود را ادامه دهید؟ صرف تحت فشار خانواده و دوستان بودن رفتن به دانشگاه را انتخاب نکنید. به یاد داشته باشید: اگر می‌خواهید در دانشگاه موفق شوید، باید از ته قلب آن را قبول داشته باشید.
  5. آیا اکنون آماده انتخاب شغل هستید؟ اگر هنوز مطمئن نیستید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید، می‌توانید یک سال فاصله داشته باشید یا یک شغل پیدا کنید. این به شما کمک می‌کند تا برای فکر کردن به خود زمان بدهید و از تصمیم‌های عجولانه جلوگیری کنید تا بعداً پشیمان نشوید. به یاد داشته باشید، برای رفتن به دانشگاه هرگز دیر نیست؛ برای رفتن به دانشگاه نیازی نیست که تازه خارج از مدرسه فارغ التحصیل شده باشید.

بیشتر بخوانید: چرا افراد تازه فارغ التحصیل، جذب بازار کار نمی‌شوند؟

منبع careeraddict
۱ دیدگاه
  1. سینا می‌گوید

    خیلی مطالب برام مفید بود ممنونم از شما

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.