7 کاری که باید انجام دهید تا برای مصاحبه آنلاین بعدی خود آماده شوید

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد مصاحبه‌ای در پیش دارید و باید به شما تبریک بگوییم. اما قبل از شروع جشن، کارهایی بسیاری برای انجام دادن دارید. شما باید برای مصاحبه خود را آماده کنید و تمرین داشته باشید، پاسخ سوالات متداول را آماده کنید و مهارت‌های شغلی مورد نیاز و دستاوردهای حرفه‌ای را به خاطر بسپارید که تمام اینها باعث متمایز شدن شما نسبت به دیگر افراد شوند. پس از آن، شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی بپوشید. اگر مصاحبه اولی هستید، خواندن مقاله چطور خود را برای اولین مصاحبه‌ی کاری آماده کنیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر مصاحبه شما برای موقعیت شغلی فریلنسری و یا در زمان همه‌گیری است، احتمالاً باید خود را برای انجام مصاحبه به صورت آنلاین آماده کنید که ملاحظات آن کاملا متفاوت است: نحوه برقراری ارتباط مؤثر در یک محیط مجازی، میزان تسلط بر ابزارهای آنلاین و ارتباط گرفتن از طریق این ابزارها، از جمله اینها است. در این مقاله مواردی بررسی خواهیم کرد که برای مصاحبه آنلاین به آنها نیاز دارید و باید قبل از مصاحبه خود را در مورد آنها آماده کنید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

1- عاقلانه برنامه ریزی کنید

اولین قدم برای یک مصاحبه مجازی موفق، برنامه ریزی آن برای یک زمان آرام و مناسب است.

  • برنامه را طوری تنظیم کنید که بتوانید کاملاً روی مصاحبه خود تمرکز کنید. قبل از اینکه مکالمه‌تان طولانی شود، باید برای زمان بندی آن برنامه ریزی کنید که در صحبت‌ها عجله نداشته باشید.
  • سر و صدای پس زمینه در یک مصاحبه مجازی واقعا کشنده است، بنابراین سعی کنید هر گونه مزاحمت احتمالی را پیش بینی کنید. فریاد زدن بر سر صدای کامیون زباله که هر روز بیرون از پنجره شما غوغا می‌کند، به شما کمک نمی‌کند که در مصاحبه به موفقیت برسید.
  • به خانواده و هم اتاقی‌های خود در مورد مصاحبه خود بگویید تا هر گونه سروصدا و حواس پرتی را از خود دور کنید.

2- فضا را آماده کنید

آماده شدن برای مصاحبه آنلاین

آماده شدن برای یک مصاحبه مجازی شامل تمام موارد برای جلوگیری از هر گونه اختلال می‌شود. مصاحبه خود را در فضایی آرام، تمیز و منظم انجام دهید – یا حداقل تا جایی که امکان دارد دوربین را به خودتان نزدیک کنید.

  • بهتر است پشت یک میز بنشینید که بتوانید رایانه خود را در آنجا قرار دهید. حتی می‌توانید آن را روی یک دسته کتاب قرار دهید تا به زاویه دوربین عالی دست پیدا کنید.
  • فضایی در کنار خود برای قرار دادن دفتر یادداشت در نظر بگیرید که بتوانید موضوعات و جزئیات مهم را در آن یادداشت کنید. فقط زیاد به یادداشت‌ها توجه نکنید. اگر با آنها مانند یک فیلمنامه رفتار کنید و مدام به آنها نگاه کنید، حواس‌تان پرت می‌شود و این در مصاحبه آنلاین واقعا بد است.
  • مصاحبه خود را در جایی با منبع نور کافی – اما نه خیلی زیاد – انجام دهید. نور طبیعی از یک پنجره بزرگ حالت ایده‌آل برای شماست. به گونه‌ای جای نشستن خود را تنظیم کنید که نور از جلو به صورت شما بخورد و نه از پشت سر، چرا که صورت شما را تیره می‌کند. قبل از مصاحبه وب‌کم خود را بررسی کنید تا ببینید نورپردازی چگونه به نظر می‌رسد و تنظیمات آن را به درستی پیش ببرید.
  • خانه دفتری و یا اتاق پذیرایی برای این منظور عالی هستند، اما اگر گزینه دیگری ندارید، انجام مصاحبه مجازی در اتاق خواب کاملاً خوب است. فقط مطمئن شوید که اتاق تمیز و مرتب است. تخت خود را مرتب کنید. سعی کنید پس زمینه خود را خنثی نگه دارید: کتاب‌ها، گیاهان، قفسه‌ها را مرتب کنید. در زمان مصاحبه برای یک شغل کاملا رسمی، جایی را برای نشستن انتخاب نکنید که پشت سرتان پوسترهای نامناسب باشد.
  • اگر نمی‌توانید پس‌زمینه خوبی برای مصاحبه خود پیدا کنید، در تمام برنامه‌های مصاحبه آنلاین امکان انتخاب پس زمینه مجازی وجود دارد و می‌توانید آن را در زمان مصاحبه انتخاب کنید.

3- با تکنولوژی راحت باشید

آماده شدن برای مصاحبه آنلاین

ما همیشه نمی‌توانیم مشکلات فنی را پیش‌بینی کنیم، اما می‌توانیم ار فراموش کردن رمز یا خراب شدن وب‌کم در یک مصاحبه مجازی جلوگیری کنیم.

  • یک روز قبل از مصاحبه، مطمئن شوید که اینترنت، کامپیوتر، میکروفون و وب‌کم شما به درستی کار می‌کنند.
  • وارد نرم‌افزار کنفرانس ویدیویی شوید – این نرم‌افزار می‌تواند زوم، تیم مایکروسافت، گوگل میت و هنگ‌اوت یا برنامه دیگری باشد تا مطمئن شوید که همه اطلاعات ورود صحیح را دارید. نام پروفایل خود در زوم را دوبار بررسی کنید. نام پروفایل شما در چنین برنامه‌ای باید نام و نام خانوادگی شما باشد نه نام مستعار.
  • در روز مصاحبه، زودتر وارد جلسه شوید تا یک بار دیگر وب‌کم و میکروفون خود را تست کنید. این کارها تنها چند ثانیه از شما زمان می‌گیرند و یک آزمایش ساده هستند.
  • بهترین راه برای کاهش صدای پس زمینه این است که وقتی صحبت نمی‌کنید میکروفون خود را قطع کنید. فقط فراموش نکنید که وقتی نوبت صحبت کردن شما فرا رسید، روی دکمه کوچک میکروفون کلیک کنید!

4- فکر کنید برای یک مصاحبه حضوری آماده می‌شوید

آماده شدن برای مصاحبه آنلاین

هر زمان که برای شغلی مصاحبه می‌کنید، چه مصاحبه شما به صورت حضوری باشد و چه از راه دور، باید با آمادگی کامل حضور پیدا کنید. در اینجا چند نکته کلی برای آماده شدن برای مصاحبه آنلاین یا مجازی آورده شده است:

  • در مورد وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و اخبار شرکت تحقیق کنید. با درک کامل از آنچه شرکت انجام می‌دهد، چگونه خود را به عموم معرفی می‌کند، به چه اهدافی می‌خواهد دست یابد و با چه چالش‌هایی ممکن است مواجه شود، وارد جلسه مصاحبه خود شوید. همچنین باید نام مدیر استخدام و همچنین نام مدیران ارشد مانند مدیر عامل را بدانید.
  • پاسخ به سوالات رایج مصاحبه را آماده کنید.
  • از زبان بدن خود آگاه باشید. مصاحبه کننده در زمان مصاحبه آنلاین باید تمام مدت به صورت شما نگاه کند، بنابراین سعی کنید خسته به نظر نرسید. به هیچ عنوان در مصاحبه با سر چیزی را تایید نکنید. به موضوعات خنده دار لبخند بزنید. اما سعی نکنید که تمام دندان‌های شما در ویدیو مشخص شود.
  • مهارت‌ها به مهم‌ترین عامل در استخدام تبدیل شده‌اند، بنابراین مهم است که فهرستی از مهارت‌ها و دستاوردهایی که شما را برای این نقش واجد شرایط می‌کند تهیه کنید. به داستان‌هایی با جزئیات خاص در مورد زمانی که از این مهارت‌ها در موقعیت‌های قبلی استفاده کردید، فکر کنید. سعی کنید این مثال‌ها را وارد مکالمه خود کنید. داستانی در مورد نحوه حل یک مشکل در محل کارتان، تا مدت‌ها در ذهن مصاحبه کننده خواهد ماند. به آنها نشان دهید که چگونه حرفه‌ای، فداکار و با شخصیت هستید و آنها را با نمونه‌های واقعی نشان دهید.
  • فهرستی از سوالاتی که باید از مصاحبه کننده بپرسید تهیه کنید، مانند “چرا برای این موقعیت شغلی استخدام دارید؟” و “موفقیت برای این شغل چگونه خواهد بود؟”. این سؤالات و پاسخ آنها از سمت استخدام کنندگان، اطلاعات مهمی به شما می‌دهند و شما را برای کار آماده می‌کنند.
  • از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که یک مصاحبه تمرینی با شما انجام دهد. پاسخ‌های خود را امتحان کنید تا با روند مصاحبه راحت شوید.

5- مناسب با موقعیت شغلی لباس بپوشید

آماده شدن برای مصاحبه آنلاین

مشاغل «در دنیای واقعی» لباس خاصی دارند، اما برای مصاحبه‌های مجازی آنها نیز لباس‌هایی خاص باید پوشید. قبل از اینکه وب‌کم خود را روشن می‌کنید، از فضای راحت خانه فاصله بگیرید و لباس‌های راحت خود را با لباس‌های رسمی و حرفه‌ای عوض کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

لباس پوشیدن فقط برای رفتن از اتاق خواب به اتاق نشیمن ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما شما با این کار قصد دارید تا اثرگذاری خوبی روی استخدام کنندگان داشته باشید. در مورد شرکت تحقیق کنید تا ببینید که کارکنان آن در محل کار چه مدل لباس می‌پوشند. اگر برای شغلی در امور مالی، حقوقی یا سایر صنایع بسیار رسمی درخواست می‌دهید، باید مطابق با آن لباس بپوشید. در غیر این صورت، انتخاب لباس ساده و نرمال برای اینگونه مصاحبه‌های مناسب است.

نکته: برخی از الگوهای هندسی به درستی در وب‌کم نشان داده نمی‌شوند. در انتخاب سراغ لباس‌های تک رنگ و یا با الگوهای ساده بروید.

6- یک نفس عمیق بکشید؛ این تنها یک مکالمه است

نمی‌توان بارها و بارها اعلام کرد که آماده شدن برای مصاحبه چقدر مهم است. این را جدی بگیرید اما وقتی زمانش رسید، یک نفس عمیق بکشید و به یاد داشته باشید که این در واقع تنها یک مکالمه بین دو نفر است.

اگر کارفرما می‌خواهد که در مصاحبه احساس راحتی داشته باشد، این اجازه را به او بدهید. اگر حس می‌کنید که مصاحبه این فضا را دارد که از حالت خشک خارج شود، این کار را انجام دهید اما زیاده‌روی نکنید. در مورد کاری که شرکت انجام داده است که شما آن را تحسین می‌کنید، صحبت کنید. از ارائه تمام مواردی که از قبل برای آنها تمرین کردید، مطمئن شوید. اما از اینکه مکالمه شما ممکن است کمی دچار انحراف شود نیز نترسید.

هرچه آرامش بیشتری داشته باشید، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید و بیان همه کارهای بزرگی که در طول دوران حرفه‌ای خود انجام داده‌اید آسان‌تر خواهد بود. از آنجایی که این یک مصاحبه مجازی است، چند نکته دیگر را باید در نظر داشت:

  • وانمود کنید که دوربین مصاحبه کننده شماست. در طول مصاحبه مدام به آن نگاه کنید. اگر تمام مدت در تماس ویدیویی به خود نگاه کنید، به هیچ عنوان حرفه‌ای به نظر نخواهید آمد.
  • صحبت همزمان در تماس ویدیویی یا تلفنی باعث می‌شود که کلمات نامفهوم شوند. اجازه دهید مصاحبه کننده قبل از شما صحبت‌های خود را به پایان برساند. شما همچنان می‌توانید با تکان دادن سر خود یا واکنش به صحبت‌های او نشان دهید که در حال گوش دادن هستید، اما تا قبل از اتمام صحبت‌ها حرف او را قطع نکنید.

7- مصاحبه شغلی خود را به روش حرفه‌ای پیگیری کنید

آماده شدن برای مصاحبه آنلاین

ظرف 24 ساعت پس از مصاحبه خود، یک یادداشت تشکر برای مدیر استخدام ارسال کنید. به آنها نشان دهید که قدردان وقتشان هستید. موضوعی را که در مصاحبه صحبت کرده‌اید ذکر کنید تا نشان دهید که برای آن موقعیت شغلی بهترین گزینه هستید. با صحبت‌هایی مانند “لطفاً اگر سؤال دیگری دارید با من تماس بگیرید. من در مورد همکاری با شما هیجان زده هستم و مشتاقانه منتظر پاسخ شما هستم.”، نشان دهید که برای این موقعیت شغلی چقدر اشتیاق دارید.

پس از ارسال یادداشت تشکر، اگر چند روز گذشت و پاسخی دریافت نکردید، از این نکات برای پیگیری مصاحبه شغلی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای مصاحبه آنلاین که باید بدانید

منبع fastcompany

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.