چگونه بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنیم؟

پیدا کردن اولین شغل بعد از فارغ التحصیلی دانشگاه می‌تواند کار دشوار و همچنین دلهره‌آوری باشد. اما با این حال، می‌توانید با رعایت چند نکته و راهکار ساده، بهترین موقعیت‌های شغلی را پیدا کنید و خود را برای قرار گرفتن پشت میز مصاحبه شغلی آماده کنید تا در نهایت بتوانید استخدام شوید.

با مشاور شغلی دانشگاه خود مشورت کنید

پیدا کردن شغل را از منابعی که در دانشگاه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، شروع کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها مشاوران شغلی دارند که دانشجویان می‌توانند با مراجعه به دفتر کار آنها، از آنها درباره شغل و کاریابی سؤال کنند و درباره مسیر درست پیدا کردن شغل بپرسند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

شما همچنین می‌توانید با این مشاوران درباره شغل مناسبتان صحبت کنید و اگر از هدف خود مطمئن نیستید، از آنها مشورت بگیرید. مشاوران همچنین می‌توانند به شما در مورد نحوه نوشتن رزومه و نامه پوششی کمک کنند، و همچنین به شما توصیه‌هایی در مورد روز مصاحبه و بایدها و نبایدها آن روز بگویند.

برخی از دانشگاه‌ها همچنین رویدادهایی برای کاریابی و معرفی شرکت‌ها مختلف برگزار می‌کنند و این امکان را برای دانشجویان فارغ التحصیل خود به وجود می‌آورند که بلافاصله بعد از دانشگاه، کار مورد علاقه خود را بیابند. نکته جالب دیگر این است که دانشگاه‌ها در برخی وب‌سایت‌های کاریابی پنل کاربری و سامانه اشتغال دارند و دانشجویان حتی می‌توانند از طریق این سامانه‌ها، کاریابی را انجام دهند. شما می‌توانید سامانه اشتغال بسیاری از دانشگاه‌های برتر ایران را در تلنت کوچ مشاهده کنید.

شبکه سازی را شروع کنید

شبکه سازی می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌ها برای یافتن شغل باشد. در حقیقت، یک نظرسنجی که توسط لینکدین انجام شده است، نشان داد که 85٪ از افراد شغل خود را به واسطه داشتن شبکه به دست آورند.

بهترین روش برای شبکه سازی غالباً رویکردی غیرمستقیم است، مانند تماس با افراد برای کسب اطلاعات و مشاوره به جای درخواست مستقیم از افراد برای استخدام شما.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات سعی کنید با افراد متخصص هر حوزه تماس بگیرید. در رویدادهای شبکه سازی شرکت کنید و با افراد زیادی در این رویدادها آشنا شوید. از آنها در پیدا کردن کار کمک بگیرید و بگویید که فارغ التحصیل هستید و به دنبال کار می‌گردید.

با تمام افرادی که فکر می‌کنید می‌توانند به شما در کاریابی کمک کنند، تماس بگیرید و با آنها ارتباط برقرار کنید. این کار باعث می‌شود که همیشه مد نظر دوستان، آشنایان و همچنین افراد داخل شبکه‌ی خود باشید و به محض پیدا کردن کار مناسب، با شما تماس بگیرند.

شما همچنین می‌توانید کار شبکه سازی را از پلتفرم‌های آنلاین مانند لینکدین انجام دهید و با برقراری ارتباط با افراد حوزه خود در این پلتفرم، دامنه افراد اطراف خود را بیشتر کنید.

پروفایل لینکدین بسازید

چگونه بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنیم؟

لینکدین نه تنها بستری مناسب برای شبکه سازی است، بلکه همچنین فضایی عالی برای نمایش آنچه انجام می‌دهید است و می‌توانید از آن به عنوان راهی عالی برای برقراری ارتباط با کارفرمایان و درخواست همکاری نیز استفاده کنید.

ساخت پروفایل در لینکدین را می‌توانید از زمان دانشگاه آغاز کنید. حتی بدون هیچ گونه تجربه کاری، شما باز هم می‌توانید مهارت‌ها، تحصیلات، فعالیت‌های فوق برنامه، دوره‌های کارآموزی و کارهای داوطلبانه خود را در لینکدین برجسته کنید و حتی با انتشار مطالبی خود را بیشتر در معرض دید قرار دهید.

برای خود وب‌سایت بسازید

طراحی و ساخت وب‌سایت می‌تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد. شما از طریق وب‌سایت خود می‌توانید درباره مهارت‌ها و آنچه می‌توانید انجام دهید بگویید، دوره‌های آنلاینی که شرکت کردید و گواهینامه‌هایی که دریافت کردید را نشان دهید، در وبلاگ آن درباره تخصص خود و حوزه‌ای که در آن تخصص دارید بنویسید و در نهایت نیز، شانس خود برای استخدام و جلب نظر کارشناسان استخدام را بیشتر کنید.

به گفته فوربس، بیش از نیمی از مدیران استخدام تحت تأثیر وب‌سایت شخصی کارجویان می‌شوند و این کار برای آنها بسیار جالب توجه است.

در گروه‌های شغلی عضو شوید

اگر هنوز در دانشگاه هستید و فارغ التحصیل نشدید، به فکر عضو شدن در یک گروه شغلی مرتبط با حیطه کاری خود باشید. بسیاری از انجمن‌ها هستند که نقطه شروع عالی برای جذب افراد به بازار کار به شمار می‌آیند و بسیاری از فارغ التحصیلان از طریق این گروه‌ها به بازار کار راه پیدا می‌کنند.

بسیاری از انجمن‌های حرفه‌ای کنفرانس‌هایی را برگزار می‌کنند که می‌توانید با حضور در آنها توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به نمایش بگذارید.

وب‌سایت‌های کاریابی را فراموش نکنید

چگونه بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنیم؟

استفاده از اینترنت و وب‌سایت‌ها این امکان را برای همه فراهم کرده است که بتوانند مسیر کاریابی را بسیار آسان کنند و در کمترین زمان ممکن به صدها و یا هزاران آگهی شغلی دسترسی داشته باشند. تلنت کوچ به عنوان تخصصی‌ترین وب‌سایت کاریابی ایران برای دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان، می‌تواند انتخاب شما برای پیدا کردن کار مناسب باشد.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

تمرین کنید تا در کمترین زمان ممکن بهترین سخنرانی را درباره خودتان انجام دهید

شما باید تلاش و تمرین کنید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بیان کنید و این کار به شما در مصاحبه شغلی بسیار کمک می‌کند.

به عنوان مثال، می‌توانید بگویید “من فارغ التحصیل ارشد انگلیسی هستم که عاشق نوشتن هستم. من در گروه آواز دانشگاه خود بودم و برای جمع آوری کمک مالی، کنسرت و رویدادهای بسیاری برگزار کردم. من همچنین دوست دارم ترندهای مد را دنبال کنم و به دانشگاه کمک کردم تا نمایش مد را به صورت سالانه و با حمایت مالی برگزار کند.”

شرکت‌هایی را پیدا کنید که دوست دارید در آنها کار کنید

کارفرمایان مورد علاقه خود را شناسایی کرده و به بخش استخدام در وب‌سایت آنها مراجعه کنید و به دنبال فرصت‌های شغلی باز آنها باشید تا بتوانید برای آنها رزومه ارسال کنید.

شما می‌توانید لیستی از این شرکت‌ها تهیه کنید و پروفایل لینکدین این شرکت‌ها را دنبال کنید تا در صورت معرفی فرصت شغلی، سریعا بتوانید برای آنها اقدام کنید. برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی این شرکت‌ها همچنین می‌توانید از وب‌سایت تلنت کوچ استفاده کنید. تلنت کوچ می‌تواند بهترین بستر برای استخدام دانشجو باشد.

رزومه خود را مناسب با فرصت‌های شغلی بنویسید

برای اینکه شانس استخدام خود را بیشتر کنید، باید بتوانید که رزومه را مناسب با شرح شغلی بنویسید و در آن از مهارت‌ها، توانایی‌ها، تحصیلات، سابقه کار و همچنین گواهی‌هایی که مرتبط با آن موقعیت شغلی بگویید.

برای نوشتن رزومه هدفمند وقت بگذارید و یک رزومه عالی مرتبط با موقعیت شغلی بنویسید. از مشاوران و مربیان خود کمک بگیرید و بازخورد آنها را بپرسید و مشاوره بگیرید و همیشه رزومه خود را با دقت تصحیح کنید.

جستجوی شغلی خود را سازماندهی کنید

چگونه بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنیم؟

جستجوی شغلی خود را مانند هر کار دیگری باید به صورت منظم و سازماندهی شده پیش ببرید. شما باید لیستی از فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را تهیه کنید و برای آنها درخواست و رزومه ارسال کنید.

اگر هنوز در حال تحصیل هستید، می‌توانید ده ساعت در هفته زمان بگذارید و به دنبال شغل بگردید. شما می‌توانید این زمان را در روزهای تعطیل و زمان تعطیلات به بیست ساعت در هفته افزایش دهید.

یک دوره کارآموزی بگذرانید

بسیاری از شرکت‌ها هستند که کارآموزان خود را در نهایت استخدام می‌کنند.  با توجه به این، عاقلانه است که حداقل یک دوره کارآموزی را هم در زمان دانشگاه و هم بعد از فارغ التحصیلی بگذرانید. ممکن است حس کنید که برای شغل مورد نظرتان مهارت‌های کافی را ندارید، پس امکان درخواست دوره کارآموزی در تابستان به شما کمک می‌کند که این مهارت‌ها را به دست آورید.

حتی اگر دوره کارآموزی شما به پیشنهاد شغلی منجر نشود، این فرصت را دارید تا مهارت‌ها و ارتباطات ارزشمندی کسب کنید. اگر جریان نقدینگی مشکلی برای شما ایجاد می‌کند، حتماً برای کارآموزی با حقوق اقدام کنید یا یک دوره کارآموزی نیمه وقت را درخواست کنید.

تعادل را در زندگی خود حفظ کنید

سرانجام، تلاش کنید تا زمانی که در حالت جستجوی کار هستید، تعادل را در زندگی خود حفظ کنید. ورزش کنید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید و به دنبال تفریحات خارج از خانه نیز باشید تا سطح انرژی خود را بالا نگه دارید و روحیه خود را مثبت نگه دارید.

یافتن این اولین کار ممکن است مدتی طول بکشد، اما این کار می‌تواند به شما صبر و تلاش را یاد دهد و در نهایت منجر به پیدا کردن شغل دلخواه و مناسب شما شود.

منبع thebalancecareers

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.