مشاغلی که به مدرک تحصیلی نیاز ندارند

در حالی که برخی از مشاغل به مدرک کاردانی، کارشناسی و یا حتی بالاتر احتیاج دارند، اما بسیاری از مشاغل با درآمد خوب نیازی به مدرکی بالاتر از مدرک دیپلم ندارند. برخی از این مشاغل تنها به یک دوره آموزش و یا کارآموزی و یا حتی گرفتن یک گواهینامه نیاز دارند و برخی دیگر حتی این آموزش‌ها در محل کار ارائه می‌دهند.

“مشاغل یقه جدید” که به آنها “مشاغل با میزان مهارت متوسط” نیز گفته می‌شود، مشاغلی هستند که به مهارت‌های خاصی نیاز دارند، اما لزوماً به مدرک دانشگاهی چهار ساله (یا سابقه کار زیاد) نیاز ندارند. غالباً، کارمندان در این مشاغل می‌توانند در محل کار این مهارت‌ها را بیاموزند و یا از طریق آموزش شغلی، کارآموزی مهارت‌های مورد نیاز خود را برای این شغل کسب کنند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

نکته: این مشاغل مبتنی بر مهارت را می‌توان در صنایع مختلف یافت. به خصوص در خدمات، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری اطلاعات (IT) و شرکت‌های تولیدی رایج هستند.

بیمارستان‌ها، مدارس، برخی شرکت‌های دولتی، تولیدکنندگان، شرکت‌های فناوری اطلاعات و سایر سازمان‌ها در برخی موقعیت‌های شغلی خود به دنبال افرادی هستند که مهارت داشته باشند و لزوما مدرک تحصیلی برای آنها مهم نیست.

در این مقاله مشاغل یقه جدید را برای شما نام خواهیم برد که در عین حال که به مدرک برای کار نیاز ندارند، بلکه ممکن است درآمد بالایی نیز داشته باشند و تقاضا برای آنها زیاد باشد.

1. تکنسین فوریت‌های پزشکی

الزامات: افراد در این شغل باید مدرک دیپلم یا معادل آن و دوره آموزش مقدماتی فوریت‌های پزشکی را گذرانده باشد و یک گواهی از سازمانی معتبر داشته باشد. در برخی سازمان‌ها ممکن است برای این موقعیت شغلی نیاز به مدارک بالاتر و آموزش‌های پیشرفته باشد.

وظایف شغلی: تکنسین فوریت‌های پزشکی یا بهیار باید سریعاً به تماس‌های فوریت پزشکی پاسخ دهد، برای رسیدگی به بیماران آسیب دیده و بدحال سریعا خود را به محل برسانند و بیماران را به بیمارستان‌ها یا سایر مراکز درمانی منتقل کنند.

2. اپراتور

الزامات: باید دیپلم داشته باشند و یا دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند. برخی از کارفرمایان برای این افراد در حین کار آموزش‌هایی در نظر می‌گیرند.

وظایف شغلی: اپراتور شخصی است که به تماس‌ها پاسخ می‌دهد و پیام‌ها را با افراد مربوطه منتقل می‌کند تا از پاسخگویی به موقع و کارآمد مطمئن شود. این افراد می‌توانند در صنایع مختلف مانند فوریت‌های پزشکی، حمل و نقل یا خدمات تجاری کار کنند.

3. عینک ساز

الزامات: برای کار به عنوان عینک ساز مدرک دیپلم یا معادل آن کافی است. برخی از عینک سازان برای کار حرفه‌ای نیاز به مدارک بیشتر مانند گواهینامه‌های خاص دارند و حتی می‌توانند به کاردانی نیز اکتفا کنند.

وظایف شغلی: یک عینک ساز کسی است که به افراد در انتخاب عینک، لنزهای چشمی و سایر موارد مرتبط با چشم، با استفاده از تجویز چشم پزشکان کمک می‌کند. آنها معمولاً به مشتریان در خرید عینک کمک می‌کنند تا فریم مناسب سلیقه و نیاز خود را انتخاب کنند و در مورد نگهداری و مراقبت از عینک به افراد مشاوره می‌دهند.

4. متصدی خدمات پستی

الزامات: مدرک مورد نیاز برای افراد شاغل در این سمت شغلی دیپلم یا معادل آن است. متصدیان خدمات پستی باید دارای مهارت‌هایی باشند که آنها را می‌توانند در مراکز پستی فرا بگیرند.

وظایف شغلی: دریافت و مرتب سازی نامه‌ها و بسته‌ها، بررسی درست نامه‌های پستی، قرار دادن نامه‌ها در قفسه‌ها و جعبه‌های پستی، گرفتن هزینه پست، بررسی هزینه‌های پستی و دادن مشاوره به مشتریان برای ارسال مرسوله‌ها جزو وظایف متصدی پست است.

5. مهماندار پرواز

الزامات: ممکن است مهمانداران به دیپلم و یا مدرک مشابه آن نیاز داشته باشند. برخی کارفرمایان و شرکت‌های هواپیمایی به داشتن گواهینامه‌های معتبر نیز اهمیت می‌دهند و آنها را از مهمانداران می‌خواهند.

وظایف شغلی: مهمانداران هواپیما از مسافران در هواپیما استقبال می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا صندلی خود را پیدا کنند، از رعایت کردن موارد ایمنی پرواز توسط مسافر اطمینان حاصل می‌کنند و استفاده از تجهیزات ایمنی را به مسافران نشان می‌دهند، غذا و نوشیدنی را در طول پرواز برای مسافران مهیا می‌کنند، در موارد اضطراری کمک‌های اولیه ارائه می‌دهند و در نهایت در مورد پرواز و ساعت رسیدن هواپیما مسافران را راهنمایی می‌کنند. آنها همچنین برای اطمینان از عملکرد تجهیزات اضطراری و تمیز کردن کابین، بین پروازها نیز در هواپیما فعالیت دارند.

6. آرایشگر

الزامات: برای کار به عنوان آرایشگر باید مجوز داشته باشید که این مجوز با گواهینامه‌ها از مراکز فنی و حرفه‌ای به دست می‌آید و به تحصیلات آکادمیک نیازی ندارد.

وظایف شغلی: آرایشگران تمام کارهای مربوط به زیبایی را انجام می‌دهند. این کارها شامل کوتاهی مو، اصلاح صورت و مواردی از این دست می‌شود.

7. مکانیک

الزامات: برای کار به عنوان مکانیک به مدرک دیپلم نیاز است و حتی برخی افراد مدرک دیپلم را ندارند. این شغل در میان مشاغل فنی قرار می‌گیرد و داشتن مدارک آموزشگاهی و فنی بیشتر برای این افراد مورد نیاز است. بیشتر مکانیک‌ها به تجربه و مهارت برای کار نیاز دارند و به همین خاطر کارفرمایان این مهارت‌ها را در حین کار به مکانیک‌ها به صورت تجربی آموزش می‌دهند.

وظایف شغلی: کار مکانیک بررسی و عیب‌یابی خودرو است که در این میان تعویض روغن، تعویض قطعات و تنظیمات ماشین از مهم‌ترین وظایف مکانیک به شمار می‌آیند.

8. آتش نشان

الزامات: برای آتش نشان شدن لازم است که مدرک دیپلم را داشته باشید، حداقل 18 سال داشته باشید، در صورت راننده ماشین آتش نشانی بودن گواهینامه رانندگی داشته باشید، آزمون‌های کتبی و بدنی را پشت سر بگذارید و دوره آموزش آتش نشانی را کامل بگذرانید.

وظایف شغلی: آتش نشانان با شنیدن صدای زنگ خطر، برای نجات انسان‌ها و حیوانات و محافظت از عموم مردم از آتش سوزی، تصادفات رانندگی، سیل، نشت مواد شیمیایی و سایر شرایط اضطراری وارد عمل می‌شوند. هنگامی که موردی برای رسیدگی وجود نداشته باشد، آتش نشانان وظیفه تمیز نگه داشتن ایستگاه و تجهیزات و آماده کردن وسایل برای استفاده را بر عهده دارند.

9. لوله کش

الزامات: نهایت مدرک تحصیلی برای لوله کش شدن مدرک دیپلم است، حداقل سن 18 سال است، به مهارت‌های لوله کشی نیاز است و در نهایت باید برای این کار صلاحیت داشته باشید. این کار نیز به دلیل فنی بودن به افراد فنی نیاز دارد و لوله کش‌هایی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، می‌توانند حین کار آموزش ببینند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

وظایف شغلی: لوله کشی، حرفه‌ای است که در آن فرد لوله کش کارهای مربوط به لوله کشی آب و گاز منازل و شرکت‌ها را انجام می‌دهد. لوله کش‌ها برای اطمینان از قرارگیری مناسب لوله‌ها و سیستم‌های گرمایشی، نقشه‌ها و مشخصات ساختمان را بررسی می‌کنند.

10. برق‌کار

الزامات: برای برق‌کار شدن به حداکثر مدرک دیپلم نیاز است، حداقل 18 سال سن باید داشته باشید، با مبانی برق و کار برق‌کاری آشنایی داشته باشید و در نهایت توانایی انجام این کار را داشته باشید. بسیاری از برق‌کاران با کار کردن در کنار افراد حرفه‌ای مهارت‌ها را پیدا می‌کنند و نیازی به خواندن درس برق ندارند.

وظایف شغلی: برق‌کاران سیستم‌های الکتریکی را نصب، بازرسی و نگهداری می‌کنند. کار آنها همچنین شناسایی مشکلات الکتریکی و تعمیر و تعویض سیم کشی، وسایل، ترانسفورماتورها، قطع کننده‌های مدار و سایر تجهیزات می‌باشد.

11. متخصص ماساژ

الزامات: این شغل به هیچ عنوان به مدرک دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک نیاز ندارد و برای کار کردن به عنوان متخصص ماساژ تنها کافی است تا دوره‌های ماساژ را بگذرانید.

وظایف اولیه: متخصص ماساژ با ماساژ بدن و صورت باعث کاهش استرس، تسکین درد یا جراحات، بهبود گردش خون و آرامش، نرم شدن بافت‌ها و مفاصل مشتری می‌شود. آنها همچنین می‌توانند عضلات و بافت‌ها بدن را بررسی کنند و برای گرفتگی و دردها روش‌های ماساژ درمانی را پیشنهاد دهند.

12. نگهبان راه آهن

الزامات: برای اینکه در راه آهن به عنوان نگهبان کار کنید به هیچ عنوان به تحصیلات آکادمیک نیاز ندارید و با حداکثر دیپلم می‌توانید در این حیطه مشغول به کار شوید.

وظایف شغلی: نگهبان راه آهن با مهندسان، پرسنل و سایر اعضای قطارها در ارتباط است، برنامه‌ها و سوابق حمل و نقل ریلی را حفظ و نگهداری می‌کند و قطارها را برای سفرها بررسی می‌کند.

13. برنامه نویس

الزامات: در حالی که بسیاری از برنامه نویسان رایانه دارای مدرک لیسانس هستند، اما برخی فقط به مدرک کاردانی یا تجربه بالا در برنامه نویسی نیاز دارند. برنامه نویسان همچنین می‌توانند در زبان‌های برنامه نویسی خاص گواهی و مدرک معتبر داشته باشند و این می‌تواند به استخدام آنها کمک کند.

وظایف شغلی: برنامه نویسان با کدنویسی وب‌سایت، اپلیکیشن، نرم افزار و مواردی از این دست را طراحی می‌کنند. آنها معمولاً باید زبان‌های برنامه نویسی مختلفی از جمله جاوا و C ++ را بدانند. از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها به وب‌سایت و اپلیکیشن نیاز دارند، به همین خاطر نیاز به برنامه نویس نیز زیاد است. برای برنامه نویسی تنها به لپتاپ و اینترنت نیاز است، به همین خاطر بسیاری از برنامه نویسان از راه دور کار می‌کنند که شغل آنها را منعطف کرده است.

14. سونوگرافیست

الزامات: در حالی که برخی از افراد دارای مدرک لیسانس هستند، اما در مراکز سونوگرافی با مدرک کاردانی و دیپلم نیز می‌توان کار کرد.

وظایف شغلی: سونوگرافیست که به عنوان تکنسین سونوگرافی نیز شناخته می‌شود، از بیماران سونوگرافی تهیه می‌کند و‌ آنها را به پزشکان تحویل می‌دهند. سونوگرافیست‌ها می‌توانند در بیمارستان‌ها، مطب پزشکان، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها کار کنند.

15. تکنسین رادیولوژی

الزامات: اکثر تکنسین‌های رادیولوژی دارای مدرک کاردانی در MRI یا فناوری رادیولوژی هستند. آنها همچنین می‌توانند با مدرک دیپلم نیز مشغول به کار شوند و کار را در مراکز درمانی فرا بگیرند.

وظایف شغلی: تکنسین‌های رادیولوژی که به عنوان رادیوگراف نیز شناخته می‌شوند، کار عکس‌برداری از بیماران را بر عهده دارند. آنها زیر نظر پزشکان کار می‌کنند، تصاویر رادیولوژی درخواستی پزشکان را می‌گیرند و به پزشکان در ارزیابی تصاویر کمک می‌کنند. آنها در بیمارستان‌ها، مطب پزشکان، آزمایشگاه‌ها و مراکز مراقبت پزشکی مشغول به کار می‌شوند.

16. پشتیبان IT

الزامات: پشتیبانان IT معمولاً نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند. در عوض، آنها به دانش رایانه و همچنین مهارت‌های ارتباطی احتیاج دارند. غالباً، آنها این مهارت‌ها را به صورت تجربی به دست آورده‌اند و برخی نیز در آموزشگاه‌ها و مؤسسات فنی به علم و دانش IT دست پیدا می‌کنند.

وظایف شغلی: پشتیبان IT تجهیزات و نرم افزارهای شرکت‌ها را بررسی می‌کند. آنها ممکن است به کارمندان IT در یک سازمان کمک کنند تا مشکلات خود را کامپیوترها را رفع کنند. این افراد می‌توانند به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین به دیگران کمک کنند.

اینها فقط نمونه‌هایی از مشاغلی است که نیازی به مدرک ندارند، اما لیست این مشاغل در قالب یک مقاله نمی‌گنجد و مشاغل بسیاری است که به تجربه کاری و مهارت بیشتر نیاز دارند. با جستجوی بیشتر در اطراف خود می‌توانید این مشاغل را به راحتی پیدا کنید.

منبع indeed thebalancecareers
2 دیدگاه
  1. Sara می‌گوید

    مهمانداری هواپیما هم به لیستتون اضافه کنین

  2. محبوب ایمان نژاد می‌گوید

    استخدام درآتش نشانی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.