چگونه خود را به شکل حرفه‌ای معرفی کنیم؟

در طول فعالیت خود در شرکت‌های مختلف باید توانایی معرفی کردن خود به دیگران را داشته باشید. اگر از روش‌های درست و اصولی برای معرفی خود به دیگران استفاده کنید، می‌توانید تاثیر مثبتی از خود روی دیگران ایجاد کنید. بسیار مهم است که بدانید نحوه معرفی خود در یک محیط حرفه‌ای می‌تواند متفاوت از آنچه در یک محیط معمولی انجام می‌دهید،‌ باشد. در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه معرفی حرفه ای خودمان و ایجاد حس خوب هنگام اولین مقابله با افراد مختلف و آماده شدن برای اولین مصاحبه شغلی، صحبت کنیم.

چرا معرفی حرفه‌ای خودمان امری مهم است؟

اینکه بدانید چگونه خود را به شکل حرفه‌ای معرفی کنید، مهم‌ترین بخش در ساخت روابط در محیط‌های حرفه‌ای مخصوصا محل کار است. چه قرار باشد این کار شخصا و رو در رو انجام دهید و چه خود را از طریق ایمیل معرفی کنید، لازم است بدانید که چگونه باید خود را جلوی دیگران خوب جلوه دهید تا حرفه‌ای بودن خود را به رخ بکشید.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

معرفی کردن خودتان در محل کار به سادگی گفتن جمله “سلام من محمد هستم، چه خبر؟”، نیست. آداب و معاشرت خاصی در این کار وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید، تا مطمئن شوید بهترین اثر را بر دیگران می‌گذارید. بهتر است به جای اینکه خود را جسورانه و شجاعانه نشان دهید، بسیار خوش برخورد و مودب باشید.

موقعیت‌هایی که باید در آنها خود را حرفه‌ای معرفی کنید

موقعیت‌های بسیاری در زندگی هر فرد وجود دارد، که در آنها باید خود را به شکل صحیح به دیگر افراد معرفی کند. نحوه سلام و احوالپرسی شما با دیگران ممکن است بسته به موقعیت‌های مختلف، متفاوت باشد. هنگام ملاقات با افراد جدید، با آداب متداول و حرفه‌ای رفتار آشنا شوید:

  • مصاحبه‌ها شغلی: هنگام معرفی خود در یک مصاحبه شغلی، خود را از دیدار با فرد مصاحبه کننده خوشحال نشان دهید و رفتار محترمانه‌ای داشته باشید.
  • مشاغل جدید: شروع کار جدید، با آشنایی با افراد جدید همزمان می‌شود. این نوع معرفی حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا قدم اول در برقراری ارتباط با همکاران خود را، مثبت بردارید.
  • رویدادهای شبکه‌سازی: رویدادهای شبکه‌سازی شما را ملزم می‌کند تا با بسیاری از افراد متخصص دیگر دیدار کنید. آگاهی از روند صحیح معرفی خود به دیگران در این مجامع، به شما کمک می‌کند که دایره افراد اطراف خود را وسیع‌تر کنید.
  • معرفی در ایمیل: معرفی در ایمیل نسبت به دیگر موارد متفاوت است؛ در این مورد شما باید چند نکته مهم را به صورت برجسته عنوان کنید و از دلایل خود برای ارسال ایمیل به فرد بگویید.
  • رویدادهای کاری: اگر کارفرمای شما یک مهمانی آخر سال یا رویدادهای سرگرم کننده پس از کار برگزار کند، ممکن است لازم باشد با افراد مهم دیگر غیر از همکاران یا اعضای خانواده آنها دیدار کنید. این نوع معرفی کردن نسبتا راحت‌تر است، ولی در عین حال باید با رعایت ادب باشد.
  • جلسات با مشتری: هنگام ملاقات با مشتری، احتمالاً از قبل از طریق تماس تلفنی یا ایمیل با یکدیگر ارتباط برقرار کرد باشید. این نوع ملاقات می‌تواند یک روش ساده برای برقراری ارتباط رو در رو باشد.

چگونه خود را به دیگران معرفی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین موارد در حرفه‌ای بودن، این است که بدانید چگونه خود را به دیگران معرفی کنید. در اولین ملاقات با کسی مراحل زیر را دنبال کنید:

1. از علائم غیرکلامی استفاده کنید

همان‌طور که به شخصی جدید نزدیک می‌شوید، تماس چشمی خود را حفظ کرده و لبخند بزنید. معمولاً عرف این است که هنگام مقابله با افراد با آنها دست دهید یا دست خود را برای آنها کمی تکان دهید. نحوه ایستادن صحیح و همچنین داشتن حس و حال خوب، به فرد این حس را القا می‌کند که از دیدن او خوشحال هستید.

2. نام و عنوان شغلی خود را بگویید

توضیح کلی درباره خودتان، می‌تواند در ملاقات‌ها بسیار مفید باشد. همراه با به اشتراک گذاشتن نام خود، به آنها بگویید عنوان شغلی شما چیست. اگر شرایط مناسب بود و خودتان صلاح دانستید، می‌توانید کمی بیشتر در مورد اینکه کی هستید اطلاعات دهید. به این ترتیب، آنها نام شما را با چهره شما در ذهن خود حفظ می‌کنند و در آينده مشکلی در به خاطر آوردن نام و هویت شما نخواهند داشت.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

3. لذت و خوشحال خود از ملاقات با آنها را انتقال دهید

بعد از اینکه قسمت اولیه و مقدمه معرفی تمام شد، به فرد مقابل بگویید که از دیدار با او چقدر خوشحال شدید. همیشه بهتر است مودب باشید و به آنها نشان دهید، برای حضورشان ارزش قائل هستید. استفاده از این کلمات زیبا، خود راهی ساده برای ایجاد تأثیر مثبت است.

نکاتی برای معرفی حرفه ای خودتان

اینکه بدانید چگونه خود را به شکل حرفه‌ای معرفی کنید، به شما کمک می‌کند که بهتر در مشاغل خود رفتار کنید و روابط تجاری خود را بهبود بخشید. با مهربان نشان دادن خود و داشتن اعتماد به نفس، می‌توانید خود را در ذهن افراد ماندنی‌تر کنید. با دانستن این نکات خود را برای معرفی حرفه‌ای بعدی خود آماده کنید:

  • زمینه صحبت کردن را توجه کنید: در هر موقعیتی، تنها اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید که با زمینه صحبت شما ارتباط دارد. به عنوان مثال، در رویدادهای شبکه‌سازی، معرفی خود را محدود به صحبت در مورد تجربه حرفه‌ای خود کنید.
  • تمرکز خود را به سمت طرف مقابل معطوف کنید: اگرچه می‌توانید تمرکز اصلی را روی معرفی حرفه ای خودتان بگذارید، اما علاقه خود به شخص مقابل و ادب خود را به خوبی نشان دهید. از آنها تنها درباره خود و زندگی شغلی‌شان سؤال کنید.
  • کمی شخصیت خود را نشان دهید: فقط به این دلیل که در محیط حرفه‌ای قرار دارید و قرار است خودتان را به صورت حرفه‌ای معرفی کنید، قرار نیست شخصیت اصلی خود را کنار بگذارید. هنگام ملاقات با دیگران، باید توانایی این را داشته باشید که شخصیت خود و حرفه‌ای بودن خود را ترکیب کنید.
  • شیک بپوشید: احساس راحتی و اعتماد به نفس می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید تاثیرگذاری بهتر داشته باشید. لباس مناسب برای نوع رویدادی که در آن حضور دارید، می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری ببخشد.

نمونه‌هایی از معرفی‌های خوب

به تعداد آدم‌های روی زمین روش‌های مناسب برای معرفی حرفه‌‌ای خودمان، به خصوص بسته به موقعیت‌های متفاوت، وجود دارد. برای شروع این مثال‌ها را بخوانید و از آنها ایده بگیرید:

  • مصاحبه: سلام؛ من جورج نلسون، متقاضی استخدام در بخش محتوا هستم. آشنایی با شما برای من بسیار خوب و دلنشین است.
  • مشاغل جدید: سلام من نس هستم، کارمند جدید در بخش بازاریابی. خوشحال می‌شم که کمی درباره خودتان و کاری که اینجا انجام می‌دهید به من بگویید.
  • رویدادهای شبکه‌سازی: عصر بخیر! شما اولین نفری هستید که در این رویداد با او ​​صحبت کردم. نام من ماریا لوپز است و یک استراتژیست برند هستم. زمینه کاری شما چیست؟
  • معرفی در ایمیل: مدیر استخدام عزیز، نام من سارا لی است. من برای موقعیت مدیریتی در شرکت شما درخواست داده‌ام. با تجربه طولانی در زمینه مدیریت و داشتن مهارت‌های مرتبط، فکر می‌کنم می‌توانم برای موقعیت شغلی که شما آگهی کردید، مناسب باشم. امیدوارم با بررسی رزومه و نامه پوششی من بتوانیم برای مصاحبه ملاقات داشته باشیم. من مشتاقانه منتظر صحبت با شما هستم. بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم، سارا لی.
  • رویدادهای کاری: سلام، اسم من گرتا است. من حسابدار هستم و 15 سال است که در این اداره کار می‌کنم. اسم شما چیه؟
  • جلسات با مشتری: سلام لارا، خیلی خوبه که تونستم بالاخره با تو ملاقات داشته باشم. من الکس هستم، طراح ارشد که طی چند ماه گذشته با او چت کردید. بابت شروع همکاری ما که امروز روز اول آن است،‌بسیار خوشحالم.

معرفی حرفه‌ای خودمان و تقویت فن بیان، بخش از روند حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای رفتار کردن هر شخصی است و باید به آن بسیار اهمیت داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.