رشته های تحصیلی که بیشترین بازار کار را دارند

بیشتر نوجوانان و دانش آموزان به امید داشتن آینده شغلی روشن به دانشگاه می‌روند و در انتخاب رشته، شغل آینده خود را نیز در نظر می‌گیرند. در حالی که بسیاری از دانش آموزان به دنبال علاقه خود در انتخاب رشته هستند، اما برخی دیگر دانشگاه و تحصیل را سکوی پرتابی برای درآمد بیشتر در آینده و همچنین راهی برای استخدام می‌دانند.

البته عوامل بیرونی نیز وجود دارد که بر شانس اشتغال افراد تأثیر می‌گذارد، مانند بازار کار و قدرت کلی اقتصاد کشور که در واقع جزو موارد مهم در پیدا کردن کار نیز هستند. اما دانش آموزان می‌توانند با انتخاب رشته‌های تحصیلی که بازار کار خوبی دارند، اشتغال خود در آينده را تضمین کنند و بعد از فارغ التحصیلی نگرانی بابت استخدام نداشته باشند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

در حالی که استخدام در نهایت ایده‌آل تمام دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی است، اما همه مشاغل به یک اندازه سودآور نیستند و حتی تحصیل در برخی رشته‌ها ممکن است به استخدام منجر نشود. موارد مهمی مانند تغییر در بازار کار مانند تاثیری که تکنولوژی و فناوری بر بازار گذاشته است، می‌توانند مسیر شغلی و تحصیلی افراد را تغییر دهند.

در این مقاله قصد داریم تا رشته های آینده دار در ایران را معرفی کنیم. همچنین با استناد به اطلاعات به دست آمده از گزارش آماری از بازار کار در سال ۹۸ ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد ایران، به شما بگوییم که در سال ۹۸ چه مشاغلی بیشترین آگهی شغلی را داشتند و بازار کار کدام مشاغل می‌تواند بهتر باشد، که بر اساس آن سراغ انتخاب رشته تحصیلی بروید.

 

پزشکی

یکی از رشته‌های دانشگاهی که بازار کار بسیار خوبی دارد، پزشکی است. با اینکه تعداد افرادی که برای تحصیل در این رشته اقدام می‌کنند، تعداد قابل قبول و زیادی است، اما با این حال باز هم کشور به تعداد پزشک بیشتری برای تکمیل کادر درمانی خود نیاز دارد. در حال حاضر شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و همچنین دندان‌پزشک در کشور ۱.۶ به ازای هر هزار نفر است و این در حالی است که این شاخص در اصل باید ۲.۵ به ازای هر هزار نفر باشد.

از موارد مهم دیگر در مورد این رشته این است، که در این رشته به ندرت بیکاری دیده می‌شود و نرخ بیکاری در پزشکی را تقریبا می‌توان صفر دانست. به دلیل سختی کاری که پزشکی دارد و همچنین هزینه‌ای که تحصیل در این رشته دارد، جزو یکی از پول‌سازترین مشاغل دنیا نیز به شمار می‌آید و می‌توان گفت که تقریبا درآمد خوبی دارد.

بنابراین، اگر به زیست شناسی و رشته تجربی علاقه دارید و جزو آن دسته از افرادی هستید که در دوران مدرسه به سوال “دوست دارید چه کاره شوید” پاسخ می‌دادند که “دوست دارم پزشک شوم”، شک نکنید که برای این شغل ساخته شده‌اید و می‌توانید به آینده شغلی آن امیدوار باشید.

 

رشته کامپیوتر

تکنولوژی و فناوری تاثیر بسیار زیادی بر روند تحصیلی افراد و همچنین انتخاب رشته آنها گذاشته است. ابزارهایی که هر روز از آنها استفاده می‌شود و به وسایل‌های اولیه زندگی هر شخص و شرکتی تبدیل شده‌اند، همین کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها هستند که آشنایی با روند کار با آنها به کمک افراد متخصص نیاز دارد. جهانی شدن ارتباطات و استفاده مرتب از تکنولوژی و کامپیوتر در تمام شرکت‌ها، دانش آموزان را به این ترغیب کرده است که رشته کامپیوتر را برای تحصیل انتخاب کنند و آینده شغلی خود را تضمین کنند.

در اصل باید بگوییم که این انتخاب دانش آموزان، بهترین انتخاب می‌تواند باشد. بازار کار امروزی به شدت به افراد تحصیل کرده در رشته کامپیوتر نیاز دارد و حتی دانش آموزان با انتخاب رشته کامپیوتر، می‌توانند به کار در شرکت‌‌های بین المللی نیز امید داشته باشند.

 

رشته مدیریت MBA

مدیریت MBA یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی حال حاضر به شمار می‌آید و شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز، نسبت به این رشته تحصیلی اشتیاق خوبی نشان می‌دهند. دانش آموزان و دانشجویان با انتخاب این رشته می‌توانند به خوبی و به صورت حرفه‌ای مهارت‌های مدیریت را فرا بگیرند و از آنها به عنوان برگ برنده در استخدام استفاده کنند.

این رشته تحصیلی بازار کار خیلی خوبی دارد، چرا که تمام شرکت‌ها به مدیران ماهر در تمام تیم‌های خود نیاز دارند. احتیاج شرکت‌ها به مدیر استراتژی، مدیر منابع انسانی، مدیر مارکتینگ، مدیر کارآفرینی و غیره، می‌تواند شما را ترغیب به تحصیل در این رشته شغلی آینده دار در ایران کند.

 

داروسازی

رشته داروسازی یکی از زیرمجموعه‌های همان رشته پزشکی به شمار می‌آید، که بازار کار خوبی دارد. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، هم می‌توانند خود داروخانه راه اندازی کنند و یا می‌توانند در بخش‌های تولیدی دارو مشغول به کار شوند. علاوه بر تمام اینها، داروساز می‌تواند در شرکت‌های تحقیقاتی در زمینه دارو نیز مشغول به کار شود.

این رشته پزشکی نیز درصد بیکاری بسیار کمی (نزدیک به ۹۰ درصد افراد فارغ التحصیل در این رشته جذب بازار کار می‌شوند) در میان فارغ التحصیلان خود دارد و به همین خاطر، دانش آموزان می‌توانند با خیال راحت سراغ تحصیل در این رشته بروند.

 

دندان‌پزشکی

فکر می‌کنیم که خیلی نیاز به توضیح درباره دندان‌پزشکی نباشد، چرا که شاهد هستیم که این رشته پزشکی به چه اندازه کافی موقعیت برای کار دارد و حتی می‌توان بعد از فارغ التحصیلی به صورت انفرادی و در مطب، کار خود را آغاز کرد. به همین خاطر این رشته نیاز به جستجوی بسیار در آگهی‌های شغلی ندارد و ابزار آن برای کار، تنها اجاره مطب و کلینیک است.

 

کاردرمانی و فیزیوتراپی

با توجه به بالا رفتن سن جمعیت کلی ایران و افزایش تعداد افراد مسن در ایران، نیاز به افرادی با دانش فیزیوتراپی و کاردرمانی بسیار زیاد شده است. کاردرمانی و همچنین فیزیوتراپی در میان رشته های آینده دار در ایران و همچنین پردرآمد هستند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

بازار کار  این دو رشته در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های کاردرمانی،‌ مطب خصوصی، مراکز توان‌بخشی و همچنین کار در تیم‌ها و فدراسیون‌های ورزشی می‌باشد. افراد با تحصیل در این دو رشته، می‌توانند خود به صورت فردی اقدام به راه اندازی مرکز فیزیوتراپی و کاردرمانی کنند و حتی باعث استخدام افراد دیگر نیز شوند.

 

حقوق

تعداد بسیار زیاد پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌ها و مراکز حقوقی، ثابت می‌کند که رشته حقوق می‌تواند یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی برای کار باشد. در حال حاضر تعداد وکلایی که داریم به اندازه نصف آن میزانی است تعداد جمعیت نیاز دارد. بنابراین، اگر به ماده قانون‌ها و تبصره‌ها علاقه دارید و دوست دارید به افراد در گرفتن حق خود کمک کنید، می‌توانید حقوق را برای تحصیل انتخاب کنید و درآمد خوب نیز داشته باشید.

 

حسابداری

پیش بینی شده است که آینده شغلی حسابداری تا سال ۲۰۲۶ چیزی در حدود ۱۰ درصد رشد داشته باشد. حسابداری یکی از مشاغلی است که هر شرکتی به آن نیاز دارد و اگر خواهان تحصیل در این رشته هستید، باید بگوییم که انتخاب خوبی دارید.

تمام شرکت‌ها از شرکت‌های بزرگ و کوچک دولتی گرفته تا شرکت‌های خصوصی و غیرانتفاعی، همگی به یک حسابدار نیاز دارند تا بتواند اظهارنامه‌ مالیاتی‌ را تهیه کند، به حساب‌های شرکت رسیدگی کند، در مورد بودجه و بودجه بندی پیشنهاد دهد و در کل به امور مالی شرکت برسد.

این رشته‌ی تحصیلی یکی از رشته‌های خوب برای درآمد نیز می‌تواند باشد و می‌توانیم بگوییم که افرادی که در این حرفه کار می‌کنند، حقوق نسبتا خوبی دارند. البته باید گفت که این رشته متقاضی زیادی دارد و به طبع این تعداد متقاضی می‌تواند میزان بیکاری را نیز در این رشته نسبت به دیگر رشته‌ها، افزایش دهد.

 

آگهی‌های شغلی با عناوین شغلی پر تكرار در سال ٩٨

یکی دیگر از داده‌هایی که می‌توانید با توجه به آن سراغ انتخاب رشته دانشگاهی بروید، گزارش بازار کار سال ۹۸ ایران سلری است. ایران سلری در این گزارش اطلاعات جامعی از بازار کار به دست آورده است که این اطلاعات از افراد شاغل در بازار کار جمع آوری شده است.

در تصویر بالا مشاغلی که بیشتری آگهی شغلی را داشتند، مشخص هستند. با مشاهده این مشاغل می‌توانید سرنخی از رشته تحصیلی خود دریافت کنید. به عنوان مثال تعدد آگهی شغلی در حیطه حسابداری و مالی را می‌توانید مشاهده کنید و همچنین مشاغلی که به بخش مارکتینگ و محصول شرکت‌ها مربوط می‌شوند مانند مدیر بازاریابی، مدیر محصول، متخصص محتوا، کارشناس بازاریابی دیجیتال و مدیر بازاریابی و فروش نیز، نقش پررنگی در استخدام‌ها داشتند.

از این اطلاعات می‌توانید به خوبی استفاده کنید و مسیر شغلی خود را به سمت رشته های آینده دار در ایران سوق دهید.

 

فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها از بقیه بیکارترند؟

در این میان، هستند رشته‌هایی که بازار کار کمی دارند و به طبع باید از آنها خبر داشته باشید. طبق گزارش مرکز آمار وزارت کار درباره نیروی کار سال 1397 در گروه‌های رشته تحصیلی زیر، بیشترین نرخ بیکاری وجود داشته است:

گروه‌های معماری و ساختمان 26.1درصد
هنر 24.5درصد
علوم‌زیستی 24.1
فرآوری و ساخت 23.5درصد
فناوری و ارتباطات 22.8درصد

 

تعداد زیادی از دانشجویان، تحصیل و دانشگاه را برای داشتن شغل مناسب و آینده‌دار انتخاب می‌کنند. اگر در میان این دسته افراد هستید، امیدواریم این مقاله ما شما را در انتخاب درست رشته تحصیلی کمک کرده باشد.

5 دیدگاه
  1. مهدی بهرامی می‌گوید

    دریانوردی را جا گذاشتی

  2. R می‌گوید

    روانشناسی جا موند

  3. شیرازی می‌گوید

    بازار کارش خوبه؟ احتمال استخدام شدنش چقدره!؟

  4. بهار می‌گوید

    پرستاری رو ننوشتی

  5. ابوالفضل می‌گوید

    علم اطلاعات ودانش شناسی. کتابداری .از همه کارش کمتره

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.