سخنرانی آسانسوری چیست؟

اگر بتوانید به شکل قانع کننده و اثرگذار خود را به شخصی معرفی کنید، می‌توان گفت که مکالمه‌ای موفق داشتید که این مکالمه می‌تواند در یک رویداد رخ دهد و یا در مصاحبه‌های شغلی شاهد آن باشید. یکی از ابزارهایی که می‌توانید برای ساده و مؤثر معرفی خود به شکل حرفه ای را انجام دهید، استفاده از روش سخنرانی آسانسوری است.

سخنرانی آسانسوری چیست؟

سخنرانی آسانسوری نحوه بیان خلاصه و همچنین سریع شما درباره هر موضوعی است. دلیل نامگذاری آن به عنوان آسانسوری این است که باید به اندازه رسیدن شما به مقصد در آسانسور کوتاه باشد و لپ کلام در آن بیان شود.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

سخنرانی آسانسوری در زمان مصاحبه‌های شغلی باید گویای تمام سوابق و تجربیات شما باشد و اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و چه کاری می‌خواهید انجام دهید (اگر در جستجوی شغل هستید).

اگر این کارها را انجام دهید، می‌توان گفت که شما سخنرانی آسانسوری را به درستی انجام دادید؛ این سخنرانی کوتاه به شما کمک می‌کند تا خود را به شیوه‌ای قانع کننده معرفی کنید. این می‌تواند به شما در شبکه سازی، استخدام و به دست آوردن شغل یا برقراری ارتباط با همکاران جدید در اولین روز کاری شما کمک کند و باعث توسعه فردی شما شود.

چرا سخنرانی آسانسوری مهم است؟

سخنرانی آسانسوری

سخنرانی آسانسوری مهم است، چرا که روشی مؤثر برای نشان دادن استعداد، قدرت و مهارت‌های شغلی شماست. سخنرانی آسانسوری همچنین در شرایط متعدد مفید است که این مفید بودن، آن را ارزشمند کرده است. شما همیشه باید نکاتی را در مورد خودتان آماده داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری آنها را بیان کنید. در زمان مصاحبه شغلی این مورد بسیار اهمیت دارد، چرا که در این نقطه از کاریابی است که باید خود و مهارت‌های خود را ثابت کنید.

برای آماده شدن برای مصاحبه می‌توانید از روش خود استفاده کنید. از مصاحبه‌های ویدیویی و آنلاین گرفته تا مصاحبه حضوری، از شما خواسته می‌شود خلاصه‌ای از شخصیت، سابقه خود و آنچه قرار است در شغل بعدی خود انجام دهید، ارائه دهید. سخنرانی آسانسوری می‌تواند انتخاب خوبی برای بیان این موارد باشد، زیرا شما می‌توانید درباره خودتان در کمتر از رسیدن آسانسور به مقصد صحبت کنید.

شما حتی می‌توانید از این تکنیک در زمان نوشتن رزومه نیز استفاده کنید. در رزومه و در بخش توضیحات می‌توانید خلاصه‌ای از خودتان بنویسید و درباره هر آنچه شما را از باقی متقاضیان متمایز می‌کند، به طور خلاصه و مفید بگویید.

زمان و نحوه استفاده از سخنرانی آسانسوری

اگر در جستجوی شغل هستید، می‌توانید در جستجوهای شغلی، نوشتن رزومه، در زمان مصاحبه و نمایشگاه‌های شغلی و حتی در پروفایل لینکدین خود از سخنرانی آسانسوری استفاده کنید. سخنرانی به روش آسانسوری یک راه عالی برای ارائه مطمئن اطلاعات درباره خودتان به مدیران و کارشناسان استخدام است.

میزان طبقاتی که آسانسور باید بالا برود را شما تعیین می‌کنید و به این خاطر، توضیحات شما در این مدل سخنرانی می‌تواند خیلی کوتاه و یا در حد نرمال باشد.

مزیت استفاده از سخنرانی آسانسوری هنگام صحبت در مورد شغل رؤیاها این است که می‌توانید نشان دهید که قادر به رهبری صحبت‌ها هستید. به جای اینکه منتظر طرف مقابل باشید تا مکالمه را هدایت کند و هر بخش از صحبت‌ها را به شما دیکته کند، می‌توانید روند مکالمه را در دست بگیرید و با اعتماد به نفس و به درستی کار را پیش ببرید. در بسیاری از تعاملات، مانند مصاحبه شغلی این نوع صحبت کردن می‌تواند روی مخاطبان شما تأثیرگذار باشد. آنها از فعالیت شما بر روی تقویت فن بیان و ارائه عالی صحبت‌ها بسیار شگفت زده خواهند شد.

در سخنرانی آسانسوری چه بگوییم؟

سخنرانی آسانسوری

سخنرانی آسانسوری شما باید مختصر باشد. گفتار خود را در این مدل سخنرانی به 30-60 ثانیه محدود کنید. نیازی نیست تمام سابقه کاری و اهداف شغلی خود را بیان و یا درج کنید. حرف شما باید خلاصه‌ای از شخصیت شما و کارهایی باشد که انجام می‌دهید.

سخنرانی شما باید متقاعد کننده باشد. حتی اگر قرار باشد سخنرانی و مکالمه شما کوتاه باشد، باید به اندازه کافی قانع کننده باشد تا شنونده را به سمت آنچه شما می‌گویید جذب کند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارید. در سخنرانی آسانسوری خود باید توضیح دهد که شما چه کسی هستید و چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی دارید. سعی کنید بر ارزش‌هایی که می‌توانید خلق کنید تمرکز کنید. در این حالت از به رخ کشیدن خودداری کنید، اما می‌توانید کمی بزرگنمایی داشته باشید.

تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید. بهترین راه برای احساس راحتی در سخنرانی آسانسوری این است که آن را تمرین کنید تا زمانی که برای این نوع مکالمات بسیار مسلط عمل کنید. با انجام این کار به تغییر حالت مکالمه عادت می‌کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، ارائه آن برای شما راحت‌تر خواهد بود.

نکته: سخنرانی خود را جلوی یکی از دوستان خود انجام دهید و یا اینکه صدای خود را ضبط کنید. این به شما کمک می‌کند تا بتوانید ضعف‌ها و اشکالات خود را پیدا کنید.

مثبت اندیش و انعطاف پذیر باشید. اغلب هنگام مصاحبه و صحبت با شخصی به روش آسانسوری احساس بسته بودن و گارد داشتن نخواهید داشت. خاصیت این مدل صحبت کردن این است که می‌توانید در آن انعطاف پذیری داشته باشید و حتی با داشتن ذهن مثبت، روی کارفرما و کارشناسان استخدام بیشتر اثر بگذارید.

اهداف خود را ذکر کنید. نیازی نیست خیلی دقیق صحبت کنید. شما می‌توانید سراغ اهداف مهم خود بروید و آنها را بیان کنید. اما به یاد داشته باشید که آن چیزی را مطرح کنید که به دنبال آن هستید.

مخاطبان خود را بشناسید و بعد با آنها صحبت کنید. در برخی موارد استفاده درست از اصطلاحات می‌تواند به شما در پیشبرد مکالمه کمک کند. به عنوان مثال، دانش شما نسبت به برخی کلمات در صنایع خاص می‌تواند در مصاحبه‌های شغلی به نفع شما باشد. اما در استفاده از اصطلاحات در هنگام سخنرانی آسانسوری احتیاط کنید؛ به ویژه اگر با تیم استخدام کننده صحبت می‌کنید، ممکن است این اصطلاحات برای آنها ناآشنا و ناخوشایند باشند. بنابراین، روی کلمات خاص و ساده تمرکز کنید.

کارت ویزیت آماده داشته باشید. اگر کارت ویزیت دارید، آن را در پایان مکالمه به عنوان راهی برای ادامه گفتگو ارائه دهید. در غیر این صورت، می‌توانید سراغ رد و بدل کردن شماره موبایل برای ادامه دادن مکالمه بروید.

سخنرانی آسانسوری

آنچه در هنگام سخنرانی آسانسور نباید گفت و انجام داد

خیلی تند حرف نزنید؛ شما فقط زمان کوتاهی برای انتقال اطلاعات زیاد دارید. اما سعی نکنید این معضل را با سریع صحبت کردن برطرف کنید. این کار فقط جذب پیام شما را برای شنوندگان دشوار می‌کند.

از تکان دادن بیش از حد دست و پاها خودداری کنید؛ به همین خاطر است که به شما پیشنهاد دادیم تا این مدل سخنرانی را تمرین کنید. تکان‌های بی شمار دست و پا باعث می‌شود که تمرکز طرف مقابل خود را از سمت هدف اصلی شما در مکالمه دور کنید.

شل یا به صورت یکنواخت صحبت نکنید؛ نرمال صحبت کردن می‌تواند بیشتر شما را بر روی به خاطر سپردن کلمات دقیق موردنظر و استفاده از آنها متمرکز کند. سطح انرژی خود را بالا، مطمئن و مشتاق نگه دارید.

خود را به یک سخنرانی آسانسوری محدود نکنید. شاید شما علاقه‌مند به دنبال کردن دو حوزه باشید – روابط عمومی و استراتژی محتوا. بسیاری از مهارت‌هایی که دارید برای هر دو حوزه مفید هستند و کاربد دارند، اما شما می‌خواهید بسته به اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید، صحبت درباره مهارت‌ها را مجزا کنید.

تمرین سخنرانی آسانسوری می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند تا در هر موقعیتی و در هر زمانی به بهترین شکل خود را معرفی کنید و به خوبی از خودتان بگویید. این مدل سخنرانی و بیان توضیحات مزایای بسیاری برای شما دارد که مهم‌ترین آنها، به دست آوردن شغل دلخواه‌تان است.

منبع thebalancecareers indeed

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.