ده تا از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

وقتی صحبت از برنامه نویسی و ورود به این حوزه بسیار پرطرفدار می‌شود، اولین چیزی که همه درباره آن صحبت می‌کنند زبان‌های برنامه نویسی و به خصوص زبان‌هایی است که در روزهای اول یادگیری آسان هستند و خیلی سریع می‌توان در آنها ماهر شد.

در حال حاضر به دلیل بازار کار خوبی که برنامه نویسی دارد، شاهد هستیم که به تعداد افرادی که خواهان یادگیری این حرفه هستند، رو به افزایش است و البته که شرکت‌ها نیز بیشتر به کار به برنامه نویسان (Developer) ماهر روی آورده‌اند. به زبان ساده، استخدام برنامه نویس در این روزها بسیار بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد و هم در حوزه برنامه نویسی وب و هم در حوزه برنامه نویسی موبایل و اپلیکیشن، تقاضا بسیار زیاد شده است.

فرصت‌شغلی برای برنامه نویسان
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام برنامه نویس هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی برنامه نویسی به کاردیکس مراجعه کنید.

اگر قصد دارید تا این حرفه را یاد بگیرید و وارد حوزه کدنویسی به صورت حرفه‌ای شوید، باید با زبان‌های ساده‌تر و آسان‌تر کار خود را آغاز کنید. در این مقاله 10 زبان برنامه نویسی آسان برای یادگیری را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید با انتخاب یکی از آنها، از امروز برنامه نویسی را آغاز کنید. فراموش نکنید که آسان بودن این زبان‌ها به میزان تقاضا برای آنها ربط ندارد و بسیاری از آنها در میان زبان‌های برنامه نویسی آینده دار نیز قرار دارند.

1. HTML

اگرچه HTML از نظر فنی یک زبان برنامه نویسی نیست، اما یادگیری نحوه ایجاد یک صفحه HTML اغلب اولین گام در یادگیری نحوه برنامه نویسی است. HTML یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری است و کار با آن و کدنویسی با این زبان برنامه نویسی نیز بسیار آسان است. این زبان در سال 1990 ساخته شد و یکی از ابزارهای اولیه برای ایجاد صفحات وب و برنامه‌های استاندارد در هر مرورگر است.

زبان HTML مخفف Hypertext Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری فوق متن است. HTML در ابتدا برای کمک به افراد برای قالب بندی اسناد متنی طراحی شده بود، بنابراین می‌توان آن را زبانی برای ارائه تمیزتر محتوا در وب‌سایت در نظر گرفت.

با استفاده از HTML، هر آنچه قرار است کدنویسی شود با تکیه بر هر عنصر مربوط به آن ساخته می‌شود. به عنوان مثال، محتوای اصلی هر صفحه را که قرار است با HTML ساخته شود، “بدنه” می‌نامند. در داخل عنصر بدنه، اغلب چندین عنصر “پاراگراف” را مشاهده می‌کنید که با “<p>” در کدنویسی HTML نشان داده می‌شوند و به مرورگر محل قرارگیری هر پاراگراف را نشان می‌دهند.

2. پایتون

ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

پایتون به دلیل خوانایی بالا و کدنویسی ساده‌ای که دارد، به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی آسان برای یادگیری شناخته می‌شود. این زبان برنامه نویسی برای کسانی که تازه وارد حیطه برنامه نویسی شدند، هم آسان است و هم دسترسی به منابع آن راحت است.

به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی، اغلب به عنوان زبان پایه برای دانشجویان این رشته در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام دانشجویان این حیطه برنامه نویسی را با پایتون آغاز می‌کنند. البته که برنامه نویسی در میان مشاغلی که به مدرک تحصیلی نیاز ندارند است و بسیاری از افراد موفق در این حیطه که در حال حاضر کار می‌کنند، هنر کدنویسی را به صورت انفرادی و شخصی یاد گرفتند و مدرکی در این زمینه ندارند.

استفاده‌های معمول از پایتون شامل پیاده سازی قابلیت‌های بک اند بر روی وب‌سایت‌ها از طریق کتابخانه‌هایی مانند جنگو و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. پایتون همچنین می‌تواند به عنوان زبان برنامه نویسی برای کارها و برنامه‌های بزرگتر نیز استفاده شود. با این حال، محبوبیت و کارایی آن باعث شده که پایتون تقریباً برای همه چیز مورد استفاده قرار بگیرد.

3. جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک کد منبع باز است که از ترکیبی از توابع C ، C ++ و جاوا استفاده می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد زبانی را که برای آنها مناسب است انتخاب کنند. جاوا اسکریپت علاوه بر ساده بودن، همچنین در لیست زبان‌های خلاقانه در رتبه برتر قرار دارد.

جاوا اسکریپت به اندازه کافی قدرتمند است تا کارهایی مانند پیاده سازی الگوریتم جستجو، تجزیه و تحلیل داده‌های ارائه شده توسط کاربر یا حل معادلات ریاضی را انجام دهد. حتی موتورهای بازی با JavaScript ساخته شده‌اند که این ویژگی این زبان برنامه نویسی را بسیار قدرتمند کرده است!

علاوه بر این، جاوا اسکریپت محدود به پیاده سازی قابلیت‌های سمت کاربر نمی‌شود. پروژه‌هایی مانند Node.js به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های استاندارد سمت سرور را با جاوا اسکریپت ایجاد کنند. با استفاده از جاوا اسکریپت، می‌توان یک توسعه دهنده مؤثر هم در بک اند و هم در فرانت اند باشید.

در حالی که بسیاری از مردم جاوا اسکریپت را به عنوان یک زبان برنامه نویسی ساده تصور می‌کنند، اما هیچ محدودیتی برای کارهایی که می‌توانید با آن انجام دهید وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌ها برنامه نویسان جاوا اسکریپت را بدون سابقه کار استخدام می‌کنند، چرا که به دانش آنها اعتماد دارند و می‌دانند افراد کاربلدی هستند. به این ترتیب می‌توان به پاسخ سؤال چطور بدون سابقه کاری استخدام شویم رسید.

4. PHP

ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز و عمومی است که مخصوص توسعه وب است و می‌توان آن را در HTML نیز جاسازی کرد.

PHP مخفف PHP: Hypertext Preprocessor است و یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی عمومی و ساده است. با این حال، استفاده از آن تا حد زیادی برای ارائه عملکرد سرور بک اند است که امروزه برای بسیاری از وب‌سایت‌ها مهم و ضروری است.

پی اچ پی بازیابی و ذخیره داده‌ها را در پایگاه‌های داده و در عین حال پردازش و پاسخگویی به درخواست‌های کاربران را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند. PHP همچنین به دلیل ارائه پاسخ‌های یکپارچه به مرورگرِ کاربر از طریق HTML، یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود.

از وب‌سایت‌ها و شرکت‌های بزرگی که از پی اچ پی در ساختار خود استفاده کردند می‌توان به فیس‌بوک، تامبلر و وردپرس اشاره کرد. با اشاره به این نام‌ها به راحتی می‌توان به این موضوع پی برد که PHP چگونه تأثیرگذار باقی مانده است، حتی با وجود زبان‌های برنامه نویسی جدیدتر که سعی در حذف آن از در توسعه وب دارند.

5. جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی عمومی است که به طور خاص طوری طراحی شده است که تا حد امکان میزان وابستگی به عوامل دیگر برای پیاده سازی آن کم باشد. جاوا در سال 1991 ایجاد شد و علاوه بر آسان بودن یادگیری آن، تا به امروز در میان محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی نیز قرار دارد.

جاوا اولین انتخاب بسیاری از توسعه دهندگان با اصول طراحی شی گرا است. به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری، معمولاً برای آموزش اصول الگوهای طراحی و مهندسی نرم افزار در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای کسی که برنامه نویسی را شروع کرده است، ممکن است یادگیری جاوا کمی سخت باشد. در مقایسه با پایتون، جاوا کمی کمی بیشتر پیچیدگی دارد. اما با این حال، هنگامی که شروع به کار در جاوا می‌کنید، با شگفتی‌های زیادی روبرو نخواهید شد و همه چیز برای شما آسان خواهد بود.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

6. روبی

Ruby یک زبان برنامه نویسی با تمرکز بر سادگی و بهره وری است. چارچوب Ruby on Rails استفاده از Ruby را برای ایجاد و ارائه برنامه‌های وب برای کاربران آسان می‌کند.

روبی اغلب با پایتون مقایسه می‌شود، زیرا این دو زبان موارد استفاده مشترک دارند. مشابه زبان پایتون، روبی یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است و می‌تواند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شود. با این حال، روبی بیشتر برای توسعه وب استفاده می‌شود.

روبی را می‌توان یک زبان برنامه نویسی عالی برای یادگیری دانست. این زبان انجمنی بسیار بزرگ دارد، منابع عالی و رایگان برای یادگیری دارد و حتی کتاب‌های فراوانی برای یادگیری این زبان برنامه نویسی وجود دارد.

7. R

ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

R یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای محاسبات آماری و گرافیکی است که توسط بنیاد R برای محاسبات آماری پشتیبانی می‌شود.

R یک زبان برنامه نویسی متمرکز بر تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجسم داده‌ها است. مانند پایتون، R معمولاً برای انجام تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها و همچنین ایجاد برنامه‌های وب یا نوشتن اسکریپت‌ها برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شود. اگر تازه در حال برنامه نویسی هستید، آشنا شدن با یک زبان عمومی مانند پایتون به جای R ممکن است در دراز مدت مزایای ملموس‌تری برای شما به همراه داشته باشد.

8. Go

Go، زبان برنامه نویسی منبع باز گوگل، برای توسعه برنامه‌های وب است. Go به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شود و همچنین زبانی است که منابع آن برای کدنویسی در دسترس است و کدنویسی با آن را آسان کرده است.

اهداف آن ساده سازی نحو و پیچیدگی کلی سایر زبان‌ها است و همین ویژگی آن را به یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری تبدیل کرده است.

Go اغلب برای پیاده سازی اجزای پروژه‌های بزرگ که سرعت اجرا در آنها مهم است، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در سال 2014 دراپ باکس از Go برای بهبود عملکرد سیستم‌های بک اند خود، به ویژه در مورد دسترسی به پایگاه داده استفاده کرد.

9. ارلانگ

Erlang یک زبان برنامه نویسی چند منظوره، همزمان و کاربردی است. این زبان برنامه نویسی اولین بار در سال 1986 معرفی شد و برای کار برنامه نویسانی مناسب بود که کدنویسی همزمان را انجام می‌دادند. این بدان معناست که ویژگی‌های آن برای ایجاد سیستم‌هایی ایده آل است که در آن چندین فرایند باید همزمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اگر به این خودشناسی رسیده‌اید که برای کار برنامه نویسی عالی هستید و با کمک تست  MBTI این خودشناسی را انجام دادید که ویژگی‌های یک برنامه نویس را دارید، می‌توانید یادگیری این زبان برنامه نویسی ساده را آغاز کنید.

10. CSS

ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

CSS که مخفف Cascading Style Sheets  است بیشتر برای تعریف ظاهر صفحه وب هنگام مشاهده از طریق مرورگر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید رنگ متن یا رنگ پس زمینه عناصر خاصی را با CSS تنظیم کنید.

با این حال، شما همچنین می‌توانید انیمیشن‌ها و زمان نمایش آنها به کاربر را با این زبان برنامه نویسی تعیین کنید. اگر از CSS به درستی استفاده شود می‌تواند ظاهر، خوانایی و عملکرد وب‌سایت را بهبود بخشد.

نتیجه گیری

زبان‌های برنامه نویسی ساده می توانند کار شما را برای ورود به حیطه برنامه نویسی آسان کنند. با یادگیری مواردی که در این مقاله عنوان کردیم، می‌توانید به داشتن شغل مناسب و همچنین درآمد خوب امیدوار باشید و حتی این را بدانید که جای پیشرفت برای شما در این حیطه بسیار زیاد است.

منبع techrepublic springboard careerkarma

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.