چگونه روزمه‌ای اثرگذار و مبتنی بر مهارت‌های خود بسازیم؟

همه می‌دانیم رزومه چیست و هدف از ساخت این سند بازاریابی چیست. اما بسیاری از افراد در مورد نحوه قرار دادن مهارت‌ها در رزومه مشکل دارند و هنگام ساخت رزومه خود دچار سردرگمی می‌شوند. باید عنوان کنیم که این حالت کاملا طبیعی است، چرا که اگر همین الان انواع فرمت رزومه را جستجو کنید، ‌با الگوهای متفاوت مواجه می‌شوید که کار شما را در نوشتن رزومه سخت‌تر می‌کنند.

در این مقاله، هر آنچه را که باید در مورد ساخت رزومه مبتنی بر مهارت بدانید را توضیح می‌دهیم. ما نه تنها درباره معنا و مفهوم این نوع رزومه توضیح خواهیم داد و به شما می‌گوییم که چه زمانی به آن نیاز دارید، بلکه نمونه‌ای درست از این رزومه را نیز به شما نشان خواهیم داد.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

رزومه مبتنی بر مهارت چیست؟

رزومه‌ای که هدف اصلی آن تاکید بر مهارت‌های کلیدی و شایستگی‌های اصلی است را رزومه مبتنی بر مهارت می‌گویند و در آن مهارت‌ها بالاتر از سوابق کاری لیست می‌شوند.

این مدل رزومه به عنوان مدل رایج در نظر گرفته نمی‌شود، اما در حال حاضر بسیاری از کارجویان از آن استفاده می‌کنند و به شکلی محبوب از رزومه تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل برای محبوبیت این مدل رزومه این است که کارجویان با کمک آن می‌توانند مهارت‌های خود را برجسته و در واقع خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنند.

به طور معمول، اکثر افراد فرمت رزومه زمانی را انتخاب می‌کنند که در آن سوابق کاری با مسئولیت‌های هر شغل به ترتیب وقوع لیست می‌شوند و مهارت‌هایی نیز کارجو کسب کرده پس از سوابق کاری آورده می‌شوند.

رزومه‌های مبتنی بر مهارت ترتیب متوالی ندارند. در عوض، در این نوع رزومه مهارت‌ها و دانشی که کارجو کسب کرده لیست می‌شود که با دیدن آنها، خواننده فوراً می‌تواند حدس بزنید که کارجو کیست و در چه مواردی سابقه دارد. در این نوع رزومه، تمرکز بیشتر روی مهارت‌هایی است که در تمام مشاغل کاربرد دارند و تنها به شغل خاصی محدود نمی‌شوند.

نکته مهم این است که رزومه‌های مبتنی بر مهارت برای موقعیت‌های شغلی خاص ساخته می‌شوند و در آنها علاوه بر مهارت‌ها، کلمات کلیدی ذکر شده در شرح شغلی نیز آورده می‌شوند. در نتیجه، شما نمی‌توانید از این نوع رزومه دو بار استفاده کنید و برای موقعیت شغلی دیگر باید رزومه‌ای دیگر بسازید.

بسته به مهارت، تحصیلات و تجربه خود، ممکن است بخواهید رزومه‌ای ترکیبی تهیه کنید. در این صورت، در صفحه اول باید مهارت‌ها ذکر شوند و در صفحه دوم می‌توانید سوابق کاری خود را به ترتیب وقوع ذکر کنید.

نمونه رزومه مبتنی بر مهارت

رزومه مبتنی بر مهارت

با نگاهی به این نمونه از رزومه مبتنی بر مهارت، می‌توانید ببینید که چگونه شخصی به نام بلر مدارک تحصیلی خود را در صفحه اول آورده است. او در این رزومه روی مدارک تحصیلی بعد از مهارت‌ها تکیه کرده چرا که سابقه کاری زیادی ندارد. همان‌طور که می‌بینید این مدل رزومه ساختار ساده و البته تمیزی دارد و در آن تمام اطلاعات سر جای خود قرار گرفته‌اند.

چه زمانی به رزومه مبتنی بر مهارت نیاز دارید؟

بهترین زمان برای استفاده از رزومه مبتنی بر مهارت موارد زیر است:

  • تجربه کاری محدود یا بدون سابقه کاری هستید.
  • تازه فارغ‌التحصیل شدید.
  • به تغییر شغل فکر می‌کنید.
  • مدتی است که از بازار کار خارج شده‌اید.

داشتن سابقه کاری اندک یا نداشتن سابقه کاری، کمی کارجو را در زمان درخواست شغل دچار مشکل می‌کند؛ حتی زمانی که صلاحیت او برای آن کار بسیار بالا باشد. به همین دلیل، اینگونه افراد برای اینکه شانس خود را برای استخدام در آن شغل بیشتر کنند، زمان خود را صرف نوشتن رزومه‌ای ضعیف نمی‌کنند و سراغ رزومه‌ای می‌روند که مهارت‌ها و توانایی‌های آنها را برجسته کند.

در مورد وقفه میان دو شغل نیز این موضوع صدق می‌کند. وقتی خواننده متوجه می‌شود که شما برای مدت طولانی بیکار بوده‌اید، بعید است که برای دعوت به مصاحبه به شما زنگ بزند. اگر این وقفه بیش از یک سال باشد، احتمالاً فکر می‌کنند که شما مهارت‌های لازم را ندارید و خیلی راحت از کنار شما عبور می‌شوند.

کارفرمایان برای استخدام تازه فارغ‌التحصیل شدگان و افراد دارای تجربه کاری کمتر، بازتر از موارد قبلی عمل می‌کنند. اما با این حال، این افراد نیز در زمان اقدام برای مشاغل تخصصی نیز دچار چالش می‌شوند. بنابراین این شما هستید که باید فوراً توجه خوانندگان را با نشان دادن ارزش خود جلب کنید تا مطمئن شوید که برای مصاحبه دعوت می‌شوید.

این روش گامی بسیار حیاتی برای به دست آوردن شغل دلخواه‌تان است و با این کار مطمئن می‌شوید که هر شخصی که رزومه را می‌بیند، پی به توانایی‌ها و مهارت‌های شما می‌برد.

مراحل اولیه در فرآیند استخدام اغلب توسط کارشناسان استخدام، اعضای تیم منابع انسانی یا سرپرستان تیم‌ها انجام می‌شود. در این مرحله، این افراد خیلی روی جزئیات شرح شغلی و نقش تعریف شده تمرکز ندارند و ممکن است تنها به کلمات کلیدی اهمیت دهند. پس از تنظیم فهرست نهایی نامزدها، رزومه‌های انتخاب شده برای مدیر استخدام یا در مواقع خاص برای کارفرما ارسال می‌شوند.

اگر تجربه کاری کمی دارید یا برای مدتی بیکار بوده‌اید، می‌توانید کاریابی را کاری دلهره آور بدانید. ممکن است رد درخواست اعتماد به نفس شما را از بین ببرد و باعث شود حس کنید که فردی بی مهارت هستید. اما اینطور نیست و شما فقط به راهنمایی نیاز دارید که چگونه یک رزومه مبتنی بر مهارت تهیه کنید که تاثیرگذار باشد و نام شما را در لیست نهایی نامزدها قرار دهد.

چگونه یک رزومه مبتنی بر مهارت بنویسیم؟

رزومه مبتنی بر مهارت

همیشه قبل از اینکه برای شغلی درخواست دهید، روی رزومه خود کار کنید و آن را بر اساس مهارت‌های خود آماده کنید. اگر از قبل رزومه‌ای آماده داشته باشید، کمی کار شما راحت‌تر می‌شود و می‌توانید زمان کمتری برای ادامه کار بگذارید.

ساده‌ترین راه برای شناسایی تمام مهارت‌ها و توانایی‌های شخصی این است که سوابق کاری و حتی تحصیلات خود را مرور کنید. به عنوان مثال، فرض کنید شما سردبیر مجله دانشگاه خود بودید. در این صورت، شما در روابط عمومی، ارتباطات و رسانه تجربه کافی دارید. یا اگر مسئولیت شبکه‌های اجتماعی دانشگاه را بر عهده داشتید، می‌توانید از آن به عنوان مهارت یاد کنید. در شروع تهیه رزومه مبتنی بر مهارت کارهای زیر را باید انجام دهید:

  • با فهرست کردن تمام مهارت‌های سخت و نرم خود شروع کنید.
  • آنها را بر اساس سطح مهارت خود رتبه بندی کنید.
  • مهارت‌هایی را که قابل انتقال هستند، صرف نظر از شغل، عنوان کنید.
  • مهارت‌هایی که برای مشاغل خاص کاربرد دارند را کاملا حذف نکنید و آنها را کنار بگذارید.

در نهایت، اگر قبلاً کار کرده‌اید و می‌خواهید یک رزومه ترکیبی ارائه دهید، مشاغل گذشته خود را با خلاصه‌ای از مسئولیت‌ها فهرست کنید. در این بخش تنها به مهارت‌های مرتبط به آن شغل اشاره کنید.

به این ترتیب، خواننده می‌تواند بینش عمیق‌تری نسبت به تجربه شما به دست آورد و مهارت‌هایی که در این مشاغل کسب کردید را بهتر بشناسد.

مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت، مهارت‌های تخصصی و فنی‌ای هستند که به مرور به دست می‌آورید. این مهارت‌ها در افراد از پایه تا پیشرفته متغیر هستند و با مطالعه و آموزش بهبود می‌یابند. نمونه‌هایی از مهارت‌های سخت عبارت‌اند از: مهارت در کار با رایانه، مهارت در زبان یا چند زبانه بودن، سرعت تایپ یا ورود داده، مهارت در نرم افزار‌های مختلف یا مهارت‌های فنی.

مهارت‌های نرم

رزومه مبتنی بر مهارت

از سوی دیگر، سنجش مهارت‌های نرم چالش‌برانگیزتر است، زیرا با توانایی‌های شناختی، رشد عاطفی و ساختار فکری مرتبط هستند. به عنوان مثال، حل مسئله یک مهارت نرم است. این مهارت همچنین در لیست خواسته‌های کارفرمایان قرار دارد زیرا در بسیاری از شرکت‌ها مشکلات و اختلافات وجود دارند و افراد باید این مهارت را داشته باشند تا بتوانند با این شرایط کنار بیایند.

اگر این مهارت را دارید، مواردی که توانستید با این مهارت در شرکت‌ها، تیم و افراد را آرام کنید و به آنها انگیزه دهید را در راستای هدف قدم بردارند را مثال بزنید. یک مثال عالی می‌تواند این باشد که شما مربی یا کاپیتان یک تیم ورزشی بودید و توانستید تیم را با این مهارت به خوبی کنترل کنید.

سایر مهارت‌های نرم عبارت‌اند از انعطاف پذیری، قابل اعتماد بودن، کار گروهی، رهبری یا حل مسئله.

رزومه خود را در کنار شرح شغلی قرار دهید

تنها زمانی که نوشتن رزومه مبتنی بر مهارت را آغاز کنید که شرح شغلی را نیز در کنار خود قرار داده باشید و آن را با توجه به شرح شغلی آماده کنید. این کار ضروری است چرا که باید از کلمات کلیدی موجود در شرح شغلی در رزومه خود استفاده کنید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

سریع‌ترین راه برای شناسایی کلمات کلیدی این است که کلمات را در عنوان شغلی و سرفصل ابتدایی تشخیص دهید و سپس باقی شرح شغلی را بررسی کنید. به این ترتیب، مترادف‌ها و عباراتی را در نظر بگیرید که با عنوان شغلی مطابقت دارند و ببینید آیا آنها را در متن پیدا می‌کنید یا خیر.

علاوه بر این، متناسب با موقعیت شغلی می‌توانید مهارت‌هایی خاص را در رزومه خود بیاورید. به عنوان مثال، برای شغل گرافیک می‌توانید خلاقیت، ابتکار و مواردی از این دست را در رزومه خود بیاورید. اما در ادامه، مراحل کلی نوشتن این مدل رزومه را بررسی خواهیم کرد.

مرحله 1 – اطلاعات شخصی

رزومه مبتنی بر مهارت

رزومه خود را با نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت، ایمیل و شماره تماس آغاز کنید. اگر سرگرمی‌ها و علایقی دارید که مستقیماً به موقعیت شغلی مربوط می‌شوند، آنها را نیز در این مرحله بگنجانید. شاید شغل شما در حیطه روابط عمومی باشد و شما از سخنرانی عمومی لذت می‌برید که می‌توانید به آن اشاره کنید. با این حال، علایق نامرتبط را کنار بگذارید.

مرحله 2 – خلاصه مشخصات

در بخش خلاصه می‌توانید تجربیات گذشته، وضعیت فعلی و اهداف خود برای آینده را تنها در چند جمله خلاصه کنید. این بخش درست مانند یک گزارش خلاصه شده از شما می‌باشد که به خواننده بینشی کلی درباره شما می‌دهد؛ بنابراین با دقت فکر کنید و آن را با دقت بنویسید. این بخش می‌تواند در نگاه اول توجه خواننده را جلب کند.

مرحله 3 – مهارت‌های کلیدی و توانایی‌ها

این بخش فرصت طلایی شما برای دستیابی به فرصت شغلی است و به همین خاطر باید با دقت آن را بنویسید. با استفاده از کلمات کلیدی استخراج شده از شرح شغلی، لیست مهارت‌ها و توانایی‌های خود را با آن کلمات مطابقت دهید. آنها را به همان ترتیب اهمیتی که در آگهی شغلی ذکر شده است، در رزومه خود بگنجانید. جزئیات کافی برای نشان دادن دانش خود ارائه دهید و مثال‌هایی واقعی در این بخش ذکر کنید.

حتما به 4 تا 6 مهارت اصلی خود اشاره کنید. متن را بسیار کوتاه و در عین حال مفید نگه دارید و بیش از حد توضیح ندهید. شما این فرصت را دارید که در طول فرآیند مصاحبه این موارد را بیشتر توضیح دهید.

مرحله 4 – سابقه کاری

در این بخش است که باید سوابق کاری خود همراه با وظایف و مسئولیت‌ها را ذکر کنید و در آن از دستاوردهای خود بگویید. سوابق کاری در این بخش می‌تواند شامل مشاغل داوطلبانه، کارآموزی و پاره وقت نیز شود. به یاد داشته باشید که این صفحه دوم رزومه شماست، پس آن را مختصر و خواننده پسند نگه دارید. اگر تجربه کاری قبلی ندارید، می‌توانید از این بخش صرف نظر کنید.

مرحله 5 – تحصیلات

رزومه مبتنی بر مهارت

با بالاترین سطح تحصیلات خود شروع کنید و به قدیمی‌ها بروید. این بخش ممکن است برای درخواست شما بسیار مهم باشد یا کاملاً نامربوط باشد و شما بسته به اهداف و میزان فضای خالی در رزومه، می‌توانید به آن بپردازید.

در مواردی که تحصیلات برای انجام مصاحبه ضروری است، اطلاعات دقیق را به صورت بولت‌وار ارائه دهید. اگر هنوز در حال تحصیل هستید و دوره‌های آموزشی شما تمام نشده، می‌توانید آنها را با تاریخ احتمالی اتمام بیان کنید. اگر تحصیلات شما با موقعیت شغلی مرتبط نیست، می‌توانید توضیحات این بخش را کوتاه نگه دارید.

نکات بیشتر در مورد رزومه‌های مبتنی بر مهارت

هنگامی که نگارش رزومه شما چه به صورت دستی و با رزومه ساز به پایان رسید، باید آن را طوری قالب بندی کنید که خواننده پسند باشد. بسیاری از افراد حس می‌کنند که هر چه فونت و قالب رزومه شیک‌تر و فانتزی‌تر باشد، توجه‌ها بیشتر جلب می‌شود. اما این موضوع درست نیست و کارشناسان استخدام به دنبال رزومه‌ای هستند از نظر بصری قابل رویت باشد.

برای اینکه رزومه‌ای عالی داشته باشید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از فونت‌های فانتزی سنگین خودداری کنید و به هیچ عنوان خطوط را در رزومه رنگی نکنید.
  • فونت را مشکی انتخاب کنید و پس زمینه را سفید بگذارید.
  • طول رزومه بسیار مهم است، بنابراین رزومه شما نباید از 2 صفحه تجاوز کنید.
  • محتوا را فقط با شرایط شغلی مرتبط نگه دارید.
  • از زبانی مثبت و فعال استفاده کنید که خواندن آن آسان باشد.
  • املا، دستور زبان و تاریخ را در صورت وجود بررسی کنید.

تفاوت بین رزومه زمانی و رزومه مبتنی بر مهارت چیست؟

رزومه مبتنی بر مهارت

رزومه زمانی از نظر محتوا و ظاهر به طور قابل توجهی با رزومه مبتنی بر مهارت متفاوت است. در حالی که بخش مشخصات شخصی و خلاصه در هر دو مدل رزومه یکسان است، اما بخش سوابق کاری در رزومه زمانی مفصل و جامع‌تر از رزومه مبتنی بر مهارت است. رزومه زمانی شامل تمام سوابق کاری با توضیحات مربوط به وظایف و مسئولیت‌ها و دستاوردها به ترتیب وقوع می‌شود.

برعکس، یک رزومه مبتنی بر مهارت از نظر فرمت سفت و سخت نیست و فقط مهارت‌های کلیدی و توانایی‌های اصلی را منعکس می‌کند که با شغل آگهی‌شده همخوانی دارد. ترتیب زمانی در این مدل رزومه وجود ندارد و تنها به ترتیب اهمیت فهرست می‌شوند.

سابقه شغلی گذشته چندان مهم نیست و فقط مشاغلی که شامل مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز هستند، در این مدل رزومه می‌آیند. هدف از رزومه مبتنی بر مهارت این است که مهارت‌ها و توانایی‌های افراد را برجسته کند و بیشتر روی همین موارد تمرکز دارد.

نتیجه گیری

اگر شغل رویایی خود را به دست نمی‌آورید به این دلیل نیست که مهارت کافی برای آن شغل را ندارید و ممکن است رزومه‌ای مناسب برای جلب توجه کارشناسان استخدام تهیه نکرده باشید. یک رزومه مبتنی بر مهارت نه تنها می‌تواند شما و مهارت‌های شما را ثابت کند، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا در لیست نهایی مصاحبه قرار بگیرد.

منبع cvmaker

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.