نحوه نوشتن رزومه برای کارآموزی

رزومه کارآموزی مهارت‌ها و تجربیاتی که کارآموز در دوره کارآموزی خود به دست آورده است را، بیان می‌کند. رزومه، به عنوان اولین سند کاری این فرصت را برای یک مدیر استخدام فراهم می‌کند تا ارزیابی مناسبی از جویای کار داشته باشد. برای به دست آوردن بهترین فرصت‌های شغلی و همچنین ایجاد ذهنیتی مثبت در فرد استخدام کننده، بسیار مهم است که رزومه‌ای عالی بسازید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در نکاتی که درباره کارآموزی باید بدانید این است که، رزومه برای کارآموزی خوب بنویسید. در این مقاله، قصد داریم تا درباره این صحبت کنیم که چرا رزومه هنگام درخواست کارآموزی مهم است و چه چیزهایی را باید هنگام نوشتن رزومه کارآموزی در آن خود بگنجانید.

 

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

رزومه کارآموزی چیست؟

رزومه کارآموزی یک سند کوتاه است که شامل مهم‌ترین مدارک متقاضی برای کار در آن موقعیت شغلی می‌شود. این رزومه حاوی اطلاعات مهمی برای یک استخدام کننده از جمله تحصیلات، تجربه کاری، موفقیت‌ها و مهارت‌ها خواهد بود. رزومه کارآموزی متفاوت از رزومه حرفه‌ای است، زیرا در آن اجازه دارید از موفقیت‌ها و کارهای مثبت خود در دانشگاه بگویید و بر ارزش آموزش در مقایسه با تجربه قبلی تأکید کنید؛ چرا که کارآموزی اغلب به عنوان پیش زمینه‌ای برای ورود افراد بدون سابقه کاری برای ورود به بازار کار، حساب می‌شود.

چرا رزومه کارآموزی مهم است؟

رزومه کارآموزی اولین ابزار برای تاثیرگذاری روی فرد استخدام کننده به شمار می‌آید که هر فرد جویای کار آن را می‌تواند در اختیار داشته باشد. هنگامی که یک متقاضی کارآموزی رزومه‌ای خوش ساخت و همه چیز تمام ارائه می‌دهد، نشان می‌دهد که فردی حرفه‌ای است و برای کار در آن شرکت حتی به عنوان کارآموز بهترین گزینه است.

ساخت و طراحی یک رزومه خوب همچنین می‌تواند تاثیر مثبتی بر طرز فکر استخدام کنندگان از فرد بگذارد و به بهترین شکل دستاوردها و موفقیت‌های تحصیلی فرد را به نمایش می‌گذارد. بنابراین همان پاسخ که برای سوال چرا رزومه حرفه‌ای مهم است، برای مهم بودن رزومه کارورزی نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: رزومه چیست و چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

نحوه نوشتن رزومه کارورزی

از این مراحل برای نوشتن رزومه کارآموزی عالی استفاده کنید و آن را کار به عنوان کارآموز به شرکت‌ها ارسال کنید:

  • مدارک خود را کامل جمع آوری کنید.
  • اطلاعات را به صورت مختصر و مفید ویرایش کنید.
  • قالب بندی یکنواختی در نظر بگیرید.
  • آگهی‌های کارآموزی را با دقت بخوانید.
  • رزومه خود را بر اساس آنها سفارشی سازی کنید.

1. مدارک خود را کامل جمع آوری کنید

لازم است مطمئن شوید که رزومه شما تمام اطلاعاتی که باعث به وجود آمدن تأثیر مثبت بر شخص خواننده می‌شود، را دارد. رزومه شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام شما: اطلاعات تماس شما اساسی‌ترین اطلاعاتی است که در رزومه خود باید ارائه دهید، اما همچنین قالب بندی صحیح و حرفه‌ای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. موقعیت قرارگیری آن در بالای صفحه باعث می‌شود که خواننده در ابتدای کار متوجه شود که این اطلاعات درباره کیست و با چه شخصی طرف است. شما باید نام خود را برجسته‌تر از باقی اطلاعات نشان دهید. در بسیاری از رزومه‌ها، نام به صورت بولد و در ابتدای صفحه قرار می‌گیرد.
  • اطلاعات تماس: علاوه بر نام خود، اطلاعات تماس را قرار دهید. در حالی که نام شهر و شهرستان برای نشان دادن موقعیت مکانی شما کفایت می‌کند، با این حال علاوه بر آدرس پستی برای زمان ارسال نامه، حتماً باید شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را در رزومه بگنجانید تا در تماس‌های دیجیتال به مشکل برنخورید. اگر آدرس ایمیل شغلی ندارید، آدرس جدیدی بسازید و از آن تنها برای کارهای مربوط به استخدام استفاده کنید.
  • توضیحات: به دنبال نام خود، توضیحات مختصری در رزومه خود بگنجانید که به کارفرما اجازه می‌دهد بداند شما کی هستید و چرا بهترین فرد برای به دست آوردن آن موقعیت شغلی هستید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید بخاطر بسپارید این است که در نوشتار خود از یک سبک استفاده کنید و آن را خلاصه و ساده بنویسید.
  • تحصیلات: تحصیلات در رزومه کارآموزی بسیار مهم‌تر از رزومه‌ی حرفه‌ای است، زیرا احتمالاً هنوز مشغول تحصیل هستید و سابقه کاری بالایی ندارید. مانند یک رزومه معمولی، محل تحصیل و برنامه تحصیلی خود را در رزومه بیاورید و به جای تاریخ ورود به دانشگاه، باید تاریخ فارغ‌التحصیلی خود را عنوان کنید. همچنین می‌توانید در مورد کلاس‌های آموزشی دیگر خود بگویید و در صورت بالا بودن معدل، آن را نیز در رزومه ذکر کنید.
  • تجارب کاری: بخشی که با رزومه سنتی تفاوت زیادی دارد، بخش تجربه کاری رزومه کارآموزی است. در حالی که در این بخش باید درباره شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قبلا کار کردید صحبت کنید، اما با این حال می‌توانید از تجربه کار در سازمان‌ها به صورت داوطلبانه بگویید. این بخش این امکان را برای دانشجو فراهم می‌کند تا از مهارت‌ها و تجربه‌هایی که در دانشگاه و همچنین کارهای داوطلبانه به دست آورده است، صحبت کند.
  • مهارت‌ها: این بخش این فرصت را برای کارآموز فراهم می‌کند تا بتواند استعدادهایی که دارد را در مرکز توجه قرار دهد. همانند بخش تجارب کاری، سراغ مهارت‌هایی از خود بروید که مطابق با آن چیزی است که شرکت از شما به عنوان کارآموز می‌خواهد. این به شخصی که رزومه شما را ارزیابی می‌کند، نشان می‌دهد که فرد مناسب برای آن کار هستید و بیشتر سراغ دانستن درباره شما می‌رود.
ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

2. اطلاعات را به صورت مختصر و مفید ویرایش کنید

خلاصه نویسی و مفید کردن اطلاعات، یک روش عالی برای اثرگذاری در نوشتن رزومه کارآموزی است. رزومه باید یک سند مختصر و مفید باشد، با این حال، به طور ایده آل باید به اندازه یک صفحه باشد و حداکثر از دو صفحه بیشتر نشود. رزومه‌های با کیفیت بالا در انتخاب کلمات اقتصادی هستند، تا بتوانند در انتقال هرچه بیشتر اطلاعات مثبت و مفید عمل کنند. از پر و بال دادن اضافی پرهیز کنید و هر گونه محتوای غیر ضروری را از آن حذف کنید. به همین ترتیب، در مورد مهارت‌ها و سوابق کاری اگر در چند جای مختلف درباره آنها گفتید، آنها را کم کنید تا بتوانید رزومه‌ای تک صفحه‌ای داشته باشید.

3. قالب یکنواختی در نظر بگیرید

ترفند دیگری که می‌توان از آن برای ساخت رزومه تک صفحه‌ای استفاده کرد، قالب بندی صحیح و مناسب است تا بتوانید میزان فضای اضافی در صفحه را به حداقل برسانید. از کاهش اندازه فونت خودداری کنید و حداقل اندازه فونت برای رزومه 10 است. برای حفظ خوانایی رزومه، هنگام مشخص کردن قالب بندی مواردی مانند برجسته کردن تیترها را در تمام رزومه به صورت یکنواخت نگه دارید.

4. آگهی‌های کارآموزی را با دقت بخوانید

قبل از ارسال رزومه، مهم است که به طور کامل کل آگهی کارآموزی را بخوانید. شما نه تنها باید به تمام مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز موجود در آگهی کارآموزی توجه کنید، بلکه باید تمام شرح وظایف را نیز در جایی یادداشت کنید. برخی شرکت‌ها ممکن است نامه پوششی درخواست کنند، یا از شما کاری را بخواهند که آن را در آگهی اعلام کردند، به همین خاطر می‌خواهند مطمئن شوند شما کامل آن درخواست کارآموزی را مطالعه کردید.

5. رزومه خود را بر اساس فرصت‌های شغلی سفارشی سازی کنید

مرحله آخر برای تهیه و نوشتن رزومه کارآموزی عالی، سفارشی سازی آن متناسب با آگهی استخدام است. با استفاده از اطلاعاتی که از خواندن دقیق آگهی به دست آورده‌اید، هر بخش از رزومه کارآموزی خود را بنویسید تا آنچه آنها خواسته‌اند را در رزومه خود برجسته کنید.

این بخش، مهم‌ترین بخش از رزومه کارآموزی شماست. اگرچه ساخت یک رزومه و استفاده از آن برای همه درخواست‌ها کار شما را سریع‌تر می‌کند، اما هنگامی که رزومه را به صورت سفارشی برای هر فرصت شغلی ارسال می‌کنید، نشان می‌دهید که آن آگهی را ارزیابی کردید و همچنین اطلاعات را بر اساس آن آگهی در رزومه می‌آورید تا شانس قبولی خود را بیشتر کنید.

در کل رزومه مهم‌ترین بخش برای دستیابی به فرصت‌های شغلی هم در بازار کار و هم در برای کارآموزی است. با پیدا کردن روش درست نوشتن رزومه کارآموزی شانس خود برای به دست آوردن آن موقعیت شغلی را افزایش دهید. کارآموزی مسیر شغلی پیش روی دانشجویان را تغییر می‌دهد و به همین خاطر توجه به آن بسیار مهم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.