15 مزیت شغلی مدرک MBA

مدرک MBA طی سال‌های اخیر در ایران و سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته و با توجه به راهکارهایی که برای توسعه فردی و حرفه‌ای دانش آموختگان ارائه می‌دهد، در بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح درآمد افراد تأثیرگذار است. بازار کار در تمام رشته‌ها هر روز به سمت تخصص گرایی حرکت می‌کند و در این مسیر افرادی که تمامی مهارت‌های سخت و نرم لازم برای موقعیت‌های شغلی خود را داشته باشند، شانس بیشتری برای پیشرفت حرفه‌ای دارند. تحصیل در رشته MBA می‌تواند شما را برای حضور حرفه‌ای در بازار کار آماده کند. در این مطلب شما را با مزایای شغلی MBA آشنا می‌کنیم.

1. کاربردی بودن آموزش‌ها

یکی از دلایلی که افرادی که به سیستم آموزش عالی اعتقادی ندارند و هیچ‌گاه قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشتند و به دنبال یافتن پاسخ سوال MBA چیست رفتند، این بود که به عملی بودن آموزش‌ها این رشته پی بردند که در محیط حرفه‌ای به کار می‌آید. اغلب آموزش‌های دانشگاهی قدیمی است یا در بازار کار کاربردی ندارد، اما آموزش‌های رشته مدیریت کسب و کار در زندگی روزمره و محیط شغلی همه افراد به صورت عملی کاربرد دارد.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

2. افزایش اعتماد به نفس

حضور در کلاس‌های این رشته باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. افزایش دانش و آگاهی باعث می‌شود فرد قدم‌های خود را استوارتر بردارد و از تصمیم‌گیری احساسی دوری کند. سپری کردن موفق درس‌ها و تعامل با استادان و دانشجویان، توانمندی‌های شخصی و حرفه‌ای شرکت کنندگان دوره‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود احساس کند به موفقیت قابل قبولی در زندگی شغلی دست پیدا کرده است.

عدم اعتماد به نفس معمولا در نتیجه باور نداشتن توانمندی‌های فردی و نداشتن دانش کافی به وجود می‌آید. برای رفع این مشکل باید در گام نخست توانمندی‌های خود را افزایش دهید و برای کسب اطلاعات به‌روز تلاش کنید؛ MBA این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

3. تعامل بهتر کارفرما و نیروی کار

فرقی نمی‌کند که آیا شما کارمند هستید یا کارفرما، معمولا این دو گروه از زاویه دید خود به مسائل حرفه‌ای نگاه می‌کنند و در بسیاری مسائل قادر به درک یکدیگر نیستند. مدیریت کسب‌وکار دانش کارآفرینان را در حوزه منابع انسانی افزایش می‌دهد و کمک می‌کند کارکنان خود را بهتر درک کنند و کارمندان هم بیشتر با دغدغه‌های ذهنی کارفرما آشنا شوند، بهتر می‌توانند خود را در جایگاه او قرار دهند به این ترتیب تعامل برقرار کردن بین این دو ساده‌تر می‌شود. در نهایت نیز، این فرصت فراهم می‌شود که به موفقیت یکدیگر کمک بیشتری بکنند.

4. فراهم آمدن فرصت‌های شغلی بین المللی

مزایای شغلی مدرک MBA

اهمیت رشته مدیریت کسب و کار سال‌ها است در بسیاری از نقاط جهان به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی آشکار شده است به همین دلیل فارغ التحصیلان این حوزه شانس بیشتری برای به دست آوردن شغل در حوزه بین المللی دارند. بنابراین افرادی که قصد مهاجرت دارند، با تحصیل در MBA به عنوان رشته دوم خود شانس به دست آوردن موقعیت‌های شغلی دلخواه خود در سایر نقاط جهان را افزایش می‌دهند.

5. ارتقای مهارت‌های نرم

در محیط دانشگاه معمولا روی آموزش مهارت‌های سخت تمرکز شده و دانش فنی لازم برای احراز موقعیت‌های شغلی به فرد آموخته می‌شود. این در حالی است که داشتن مهارت‌های فنی تنها برای پذیرفتن شدن در یک موقعیت شغلی به کار می‌آید اما برای به دست آوردن موفقیت و ارتقای شغلی باید مهارت‌های نرم مثل برقراری ارتباط موثر، حل مسئله، تحلیل، تفکر انتقادی و بسیاری مهارت‌های که در واحدهای درسی گنجانده نشده را یاد بگیرید. با توجه به کمبودهایی که در این حوزه احساس می‌شود، MBA تلاش کرده مهارت‌های نرم دانشجویان را ارتقا داده و به آن‌ها بیاموزد که چطور در محیط کار پیشرفت کنند.

6. افزایش کنجکاوی و خلاقیت

تحصیل در این رشته به افراد می‌آموزد که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد و آن‌ها را با لذت یادگیری مستمر آشنا می‌کند. دنیای امروز دائما در حال تغییر و پیشرفت است و تنها افراد کنجکاو و خلاق می‌توانند در این مسیر با تغییرات تکنولوژی و فناوری حوزه کاری خود آشنا شده و از آن‌ها نهایت بهره را ببرند.

کنجکاوی به این معنا است که فرد همیشه در محیط کاری خود سوال‌های درست داشته باشد و در عین حال بتواند منابع لازم برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود را هم شناسایی کند. در کنار کنجکاوی، خلاقیت هم بسیار مهم است چرا که باید از دانسته‌های جدید خود به بهترین شکل استفاده کنید و خلاقیت این فرصت را برای شما فراهم می‌کند.

7. تنوع راهکارهای یادگیری

فراگیری رشته‌های تخصصی دانشگاهی معمولا در محیط‌های آموزشی خاصی امکان پذیر است و معمولا برای یادگیری فرصت‌های متنوعی وجود ندارد. اما فرصت‌های یادگیری MBA بسیار متنوع هستند و شما به صورت حضوری و غیر حضوری می‌توانید در دوره‌ها شرکت کنید.

دوره‌های آنلاین این رشته هم در حال برگزاری است که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. از آنجایی که این رشته برای ارتقای مهارت‌های شغلی طراحی شده و اغلب شرکت کنندگان دوره‌ها شاغل هستند، روز و ساعت برگزاری کلاس به شکلی تنظیم شده که فرد بتواند به شغل تمام وقت خود بدون مشکل ادامه دهد. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دلیل مزایای زیادی که یادگیری مهارت‌های این رشته برای کارکنان آن‌ها دارد، نیروی انسانی خود را به شرکت در این کلاس‌ها تشویق کرده و در برخی مواقع به تأمین منابع مالی هزینه شهریه کلاس‌ها هم کمک می‌کنند.

8. شکل گیری تفکر استراتژیک

مزایای شغلی مدرک MBA

تفکر استراتژیک مهارتی است که در همه ابعاد زندگی شخصی و شغلی به کار می‌آید. فرد برای دستیابی به اهداف مالی، شخصی و حرفه‌ای باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشد و قدم به قدم در مسیر تحقق این اهداف گام بردارد. حضور در کلاس‌ها به شما می‌آموزد از زاویه جدیدی به مسائل نگاه کنید و به جای تمرکز بیهوده روی جزئیات، تصویر بزرگ‌تری را ببینید که می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

برای حل هر مشکل شغلی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. تفکر استراتژیک به شما این فرصت را می‌دهد که این مزایا و معایب را بسنجید و تصمیم مناسب‌تری را بگیرید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

9. مدیریت درست زمان

زمان محدود است و باید بتوانیم از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم. تشخیص اینکه در چه زمانی کدام کار باید انجام شود، یک مهارت است. مدیریت زمان یاد می‌دهد چطور از وقت محدود نهایت استفاده را ببریم و بازدهی خود را در محیط کار به حداکثر برسانیم.

مدیریت زمان به معنای کار بیشتر و وارد کردن فشار حداکثری نیست. این کار تنها شما را خسته می‌کند و گاهی باعث ناامیدی می‌شود. بلکه مدیریت درست وقت به این معنا است که بین کار و استراحت تعادل برقرار شود.

10. فرصت‌های شغلی بهتر

ارتقای مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای کمک می‌کند به فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری دسترسی داشته باشید و به جای اینکه به دنبال شغل تازه بگردید، کارفرماها و شرکت‌های معتبر از شما دعوت به همکاری کنند. مهارت‌های شما در طول تحصیل افزایش یافته و می‌توانید با خیال راحت ارتقای شغلی پیدا کنید و از پس پذیرش مسئولیت‌های جدید بر خواهید آمد.

11. آشنایی با مسیر کارآفرینی

مزایای شغلی مدرک MBA

بسیاری از افراد ایده‌های خیلی خوبی برای راه اندازی یک کسب‌وکار دارند، اما عملیاتی کردن آن برایشان دشوار است و مهارت لازم برای این کار را ندارد. تحصیل در رشته MBA به شما می‌آموزد که چطور یک کارآفرین باشد و برای تبدیل ایده خود به یک محصول ارزشمند که مشتری حاضر باشد برای آن هزینه کند، چه کارهایی را انجام دهید.

12. فراگیری نظم و انضباط فردی

برای دستیابی به موفقیت شغلی داشتن مهارت و انگیزه به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید به صورت مستمر حرکت کنید و نظم داشته باشید. بسیاری افراد قادر نیستند ذهن خود را منظم کنند و درگیر انجام کارهای بیهوده می‌شوند. در طول این دوره یاد می‌گیرید که در زمان مشخص در کلاس حاضر شوید، پروژه‌های هر درس را در بازه زمانی مشخص تحویل دهید و انضباط فردی را رعایت کنید. این مهارت عالی در زندگی شخصی و موفقیت شغلی شما تاثیر چشم گیری دارد.

13. افزایش درآمد

مهارت بیشتر، ارتقای حرفه‌ای و خودباوری کلید افزایش درآمد است. قطعا افزایش درآمد یکی از نتایج شرکت در دوره‌های تخصصی مثل مدیریت کسب‌وکار است که بسیاری به آن اهمیت می‌دهند و در واقع یکی از انگیزه‌های اصلی افراد از شرکت در این دوره‌ها به شمار می‌آید. افزایش درآمد به معنای ارتقای کسب‌وکار شما و سودآوری بیشتر هم است.

14. متمایز شدن از همکاران

همواره در محیط‌های شغلی رقابت سازنده‌ای وجود دارد و همه برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر تلاش می‌کنند. در شرایط اقتصادی امروز برای هر موقعیت شغلی چندین داوطلب استخدام وجود دارد که نه تنها استخدام شدن را دشوار می‌کند، بلکه حفظ و نگهداری موقعیت شغلی فعلی را هم با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. فارغ التحصیلان MBA خود را از دیگران متمایز می‌کنند و شانس استخدام یا حفظ موقعیت شغلی خود را افزایش می‌دهند.

15. مدیریت بهتر منابع مالی

مزایای شغلی مدرک MBA

در دوره MBA مهارت‌های مالی مختلفی به فرد آموزش داده می‌شود که کمک می‌کند با راهکارهای سرمایه گذاری و مدیریت بهتر منابع مالی شخص خود آشنا شوید. مدیریت ریسک و آشنایی با نحوه محاسبه سود و زیان همگی برای حفظ بهتر سرمایه فعلی شما و افزایش آن هستند. بسیاری از این مهارت‌ها در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود یا به صورت سطحی به آن پرداخته می‌شود. در این دوره مهارت‌ها به صورت کاربردی آموزش داده شده و فرد می‌تواند در زندگی شخصی یا کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کند.

فرق MBA با DBA بسیار زیاد است اما شاید فراگیری رشته مدیریت کسب‌وکار بیشتر به دلیل کاربردی بودن و هزینه پایین آن نسبت به DBA است. این روزها همه می‌دانند که برای حضور موفق در بازار کار باید مهارت‌های سخت و نرم خود را ارتقا دهند و همواره در مسیر یادگیری حرکت کنند، اما تشخیص اینکه چه باید کرد و یادگیری چه چیزهایی را لازم است کار ساده‌ای نیست. شرکت در دوره‌های MBA به شما این فرصت را می‌دهد که دید خود را وسعت بخشید و در مسیر یادگیری درست گام بردارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.