5 راه برای افزایش اعتماد به نفس در طول یک مصاحبه شغلی پر استرس

مصاحبه‌های شغلی ممکن است برای بسیاری از افراد کاری خسته کننده و در عین حال استرس‌زا باشد. در این جلسه مقابل افرادی قرار می‌گیرید که قرار است شما را قضاوت کنند و دانستن این موضوع می‌تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. گاتان پلرین، مربی تمرکز حواس و نویسنده کتاب مذاکره متفکرانه عنوان می‌کند: آگاهی در لحظه، اعتماد به نفس بالا و تسلط داشتن بر گفته‌ها، می‌تواند شما را به عنوان فردی موفق در مذاکره و یا همان مصاحبه شغلی نشان دهد.

او می‌گوید: «در تمام مصاحبه‌های شغلی به دنبال این هستیم که خودمان را ثابت کنیم، دوست داریم تا پذیرفته شویم و می‌ترسیم شکست بخوریم یا ناتوان تلقی شویم». تمام این موارد باعث می‌شود که در روز مصاحبه دچار اشتباه شویم و این می‌تواند اعتماد به نفس را پایین بیاورد. اگر لحظه‌ای حس کنیم که روند مصاحبه به خوبی پیش نمی‌رود، خیلی سریع واکنش عاطفی از خود نشان می‌دهیم که این کار نیز می‌تواند آرامش ما را در مصاحبه دچار مشکل کند.»

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

یکی از قوانین مذاکره در مصاحبه شغلی موفق داشتن اعتماد به نفس بالا است. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش اعتماد به نفس خود در طول مصاحبه انجام دهید. قبل از اینکه وارد محل مصاحبه شوید، موارد زیر را انجام دهید:

1. تکالیف خود برای قبل از مصاحبه را انجام دهید

افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

آمادگی نیمی از کار شما برای هر مصاحبه شغلی است. هرچه برای مصاحبه شغلی خود آمادگی بیشتری داشته باشید، زمانی که در اتاق مصاحبه یا در مقابل لپ‌تاپ خود برای مصاحبه آنلاین حاضر می‌شوید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

توصیه بیشتر متخصصان این حوزه این است که حتما قبل از مصاحبه وب‌سایت شرکت را مرور کنید، نظرات افراد مختلف درباره این شرکت و سازمان را بررسی کنید، و با هر فردی که در شبکه اطراف شما وجود دارد و از فرآیند مصاحبه در این شرکت خبر دارد، صحبت کنید و مشورت بگیرید.

بخشی از آماده‌سازی قبل از مصاحبه نیز به شناخت شما از افراد مصاحبه کننده، مربوط می‌شود. علایق و اهداف آنها را بیابید، سپس در صورت پیدا کردن فرصت مناسب در مصاحبه و مناسب بودن جو، این موضوعات را مطرح کنید.

2. خود را برای بیان تمام مهارت‌ها با مثال آماده کنید

سایر افراد متقاضی برای آن موقعیت شغلی ممکن است مجموعه مهارت‌هایی مشابه مهارت‌های شما داشته باشند. شما باید خود را آماده کنید تا در زمان صحبت در جلسه درباره مهارت‌ها، آنها را با مثال‌هایی ثابت کنید.

عنوان کردن عبارتی مانند “من توانستم میزان فروش در شرکت را افزایش دهم”، خیلی کمک کننده نخواهد بود. شما برای نشان دادن مهارت خود در بازاریابی باید با عدد و رقم مثالی را عنوان کنید، مانند «من در شرکت سابق‌ام توانستم 30 درصد به افزایش فروش کمک کنم». برای اینکه بتوانید این مثال‌ها را در جای مناسب بیان کنید، شرح شغلی را بخوانید و مناسب با آن مهارت‌های خود را ثابت کنید. به عنوان مثال، در موقعیت شغلی کپی رایتر، نشان دادن مهارت افزایش کلیک و فروش در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی و آن هم با عدد و به واسطه متن کپی شما، می‌تواند مهارت شما در این شغل را نشان و شانس شما در استخدام را افزایش دهد.

3. پاسخ‌های خود را تمرین کنید

افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

به سؤالات مصاحبه شغلی که شما را در زمان پاسخ دادن عصبی می‌کنند، فکر کنید و در مورد پاسخ خود به این سؤالات به یک جمع بندی مناسب و خوبی برسید. به‌جای حفظ کردن یک پاراگراف، به پاسخ خود فکر کنید و همان را تمرین کنید تا در زمان مصاحبه دچار اضطراب و ترس نشوید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان به این سؤال پاسخ دهید، بدون اینکه به نظر برسد که در حال روخوانی متن هستید.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

این نوع آماده کردن فردی قبل از مصاحبه، به شما کمک خواهد کرد که روی پیام اصلی پاسخ‌ها تمرکز و از حاشیه رفتن خودداری کنید. هر آنچه قصد دارید عنوان کنید را یادداشت کنید و چندین بار قبل از مصاحبه آنها را مرور کنید و در طول مصاحبه یادداشت‌ها را در مقابل خود داشته باشید تا زمانی که احساس کردید اعتماد به نفس شما رو به نزول است، بتوانید به آن نگاه کنید.

4. خود را در جوی مثبت قرار دهید

درست قبل از مصاحبه، به موسیقی نشاط آور گوش دهید، ویدیوهای انگیزشی یوتیوب را تماشا کنید یا نقل قول‌های الهام بخش بخوانید. این کارها به شما کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را افزایش و همچنین خود را در وضعیت خلق و خویی مناسب قرار دهید.

همچنین توصیه می‌کنیم که، سراغ یادآوری زمان‌های موفق خود بروید و آنها را مرور کنید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، مصاحبه قبلی یا ارائه و رویداد دیگری که در آن بر یک مانع دشوار یا چالش‌برانگیز غلبه کرده‌اید را به خاطر آورید و با مرور کردن جزئیات آن، خود را برای مصاحبه قوی کنید.

یادآوری خاطرات مثبت به معنای واقعی کلمه باعث می‌شود که روحیه مثبتی به دست آورید، که در نهایت باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. خاطرات مثبت باعث می‌شوند که مغز دوپامین ترشح کند، که این هورمون مسئول حس کردن لذت و رسیدن به روحیه بالا است. ترشح مقدار زیادی دوپامین درست قبل از مصاحبه می‌تواند خلق و خو شما را بهبود بخشد، استرس و اضطراب را کاهش و اعتماد به نفس را افزایش دهد.

5. با صرف انرژی اعصاب خود را آرام کنید

افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

برای این کار می‌توانید سراغ ورزش مورد علاقه خود بروید، دوچرخه سواری کنید یا به دویدن سبک بپردازید، تا قبل از مصاحبه ذهن و اعصاب خود را آرام کنید و تمام انرژی‌های بدن خود را تخلیه کنید.

ورزش راهی عالی برای تخلیه انرژی است و باعث می‌شود که در زمان مصاحبه فردی پرانرژی و آماده برای انفجار نباشید. ورزش کردن همچنین می‌تواند ترشح اندورفین را افزایش دهد و این افزایش ترشح، به تقویت خلق و خوی شما کمک می‌کند و شما را در وضعیت ذهنی مثبت نگه می‌دارد.

ممکن است لحظه‌ای در طول مصاحبه، فرد مصاحبه کننده عصبی شود و شما با آرام نشان دادن خود می‌توانید تسلط بر اعصاب خود را به رخ بکشانید و این می‌تواند نقطه قوت شما به شمار آید. وقتی می‌خواهید تأثیر خوبی از خود به جا بگذارید، طبیعی است که هیجان را در مصاحبه چاشنی کار کنید. زمانی که روی هیجان خود کار کنید و تمام انرژی‌های خود را تخلیه کنید، می‌تواند منطقی و اصولی به سؤالات پاسخ دهید و از احساسی پاسخ دادن خودداری کنید.

سخن پایانی

مصاحبه شغلی کار بسیار پرچالشی است و تعداد افرادی که به صورت صد در صد برای آن آماده هستند، بسیار اندک است. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس خود برای نشستن پشت میز مصاحبه افزایش دهید، نیاز به تمرین بسیار دارید و باید از قبل خود را آماده کنید. کارهایی که در این مقاله عنوان کردیم، می‌توانند به شما در برگزاری همراه با اعتماد به نفس مصاحبه کمک کنند.

منبع fastcompany

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.