9 تا از بزرگترین حسرت‌ها و پشیمانی‌های دانشجویان

دوران دانشجویی قرار است بهترین سال‌های زندگی شما باشد، اما آیا همچین چیزی امکان پذیر است؟ از هر فارغ التحصیلی که در مورد دوران دانشجویی سوال کنید، احتمالا یک لیست بلند بالا از کارهایی دارد که از انجام آن‌ها پشیمان است. کارهایی که می‌توانسته انجام دهد و کوتاهی کرده یا کارهایی که انجام داده، اما امروز احساس می‌کند وقت خود را هدر داده است. همیشه یک لیست از کارهای احمقانه‌ای که انجام داده یا به اندازه کافی برای آن‌ها تلاش نکرده، وجود دارد. از آنجایی که هنوز دانشمندان موفق به کشف ماشین زمان نشدند، راهی برای  بازگشت به گذشته و بازگرداندن روزگار خوش دانشجویی وجود ندارد. اکنون تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که تجربه‌های دیگر افراد را با شما دانشجویان امروز به اشتراک بگذاریم.

هدف این مقاله آن است که شما را از پشیمانی‌هایی که ممکن است در آینده به سراغتان بیاید آگاه کنیم، تا در هنگام تحصیل در دانشگاه تصمیمات بهتری بگیرید و فرصت‌های زندگی واقعی را از دست ندهید. در اینجا لیستی از 9 پشیمانی بزرگی که بسیاری دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دارند آورده شده است.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

9. انتخاب رشته اشتباه

واقعیت این است که اکثر دانشجویان پس از اتمام تحصیل در شغلی مشغول کار می‌شوند که کمتر به رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط است، یا اصلا هیچ نزدیکی با فضای تحصیل آن‌ها ندارد. برخی از فارغ التحصیلان با ورود به بازار کار متوجه می‌شوند که هیچ علاقه‌ای به کار کردن در فضای کاری مرتبط با رشته‌ تحصیلی خود ندارند، زیرا این کار آن‌ها را به هیجان نمی‌آورد و در این لحظه از رشته تحصیلی‌ای که انتخاب کردند واقعا پشیمان می‌شوند.

قبل از هر چیزی باید از خود بپرسید دانشگاه برویم یا نه؟ شاید آینده شغلی دلخواه شما نیازی به تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد.

برخی دوست دارند در کارهای مربوط با رشته مهندسی یا فناوری اطلاعات کار کنند، اما مدرک علوم انسانی دارند و این به آن معنا است که فرصت‌های شغلی کمی برای آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل مهم است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد رشته مورد نظر خود، بازار کار آن را بررسی کنید و دید خوبی از چشم انداز حرفه مورد انتخابتان به دست آورید.

در عین حال، انتخاب رشته‌ای خاص تنها به دلیل داشتن چشم انداز کاری عالی در شرایطی که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید، انتخاب نادرستی است. نکته مهم برای تبدیل شدن به یک فارغ التحصیل شاد و کار در شغلی رویایی، انتخاب رشته‌ای متناسب با استعداد و علاقه‌تان است که  در دنیای واقعی کاربردی باشد و فرصت‌های شغلی مناسبی داشته باشد.

8. عدم استفاده درست از امکانات دانشگاه

بزرگترین حسرت‌ها و پشیمانی‌های دانشجویان

بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی متوجه می‌شوند از امکانات محیط آموزشی خود به خوبی استفاده نکردند و آنقدر که لازم بوده درگیر مباحث درسی نشدند. هر دانشگاهی امکانات محدودی مثل کتابخانه، آزمایشگاه، وسایل ورزشی و سایر امکانات متناسب با رشته را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، اما بسیاری دانشجویان برای استفاده درست از آن‌ها وقت نمی‌گذارند.

این واقعیت که بسیاری دانشجویان در فعالیت‌های دانشجویی شرکت نکرده یا عضو انجمن‌ها نشدند، باعث پشیمانی می‌شود. به ویژه وقتی در جلسه استخدام دانشجویان کارفرما از آن‌ها می‌پرسد در دوران دانشگاه چه تجاربی را به دست آوردید و در کدام فعالیت‌های دانشگاه شرکت داشتید.

7. سفر نرفتن و ندیدن دنیا

به عنوان یک دانشجو افراد دغدغه ذهنی کمتری داشته و وقت آزادشان زیاد است، به همین دلیل پس از دانشگاه اگر به اندازه کافی سفر نکرده باشید بسیار پشیمان خواهید شد. اگر خوب کار کنید و به اندازه پس انداز کنید در دوران دانشجویی این فرصت را خواهید داشت که سفرهای ارزان بسیاری را تجربه کنید. سفر در جوانی و وقتی مسئولیت‌های کمتری دارید بسیار ساده‌تر است، پس قطعا اگر این کار را انجام ندهید بعدها خیلی پشیمان خواهید شد.

6. درس نخواندن

بزرگترین حسرت‌ها و پشیمانی‌های دانشجویان

یافته‌های روانشناسان نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین پشیمانی‌های انسان در زندگی مربوط به یادگیری است. مهارت آموزی به افراد کمک می‌کند در مراحل مختلف زندگی شخصی و کار مثل تشکیل خانواده، حفظ سلامتی و روابط انسانی بهتر عمل کنند. دانشجویان زیادی پس از اتمام تحصیل احساس می‌کنند با درس نخواندن و واگذاری کارها به شب امتحان، فرصت‌های یادگیری خود را سوزاندند. این افراد اعتراف می‌کنند که بی‌توجهی به درس و مشغول سرگرمی و تفریحات شدن، باعث کاهش نمرات آن‌ها شده و خیلی چیزهای ضروری را یاد نگرفتند. این یک پشیمانی بزرگ و غیر قابل جبران است، چون یافتن استادهای دانشگاه و فرصت مطالعه پس از اتمام تحصیل غیر ممکن است. داشتن یک رزومه تحصیلی خوب به همراه نمرات بالا، در برخی از موقعیت‌های شغلی تاثیرگذار است و کارفرمایان به ویژه در شرکت‌های بزرگ دولتی نخبگان و فارغ التحصیلان نمونه را استخدام می‌کنند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

5. عدم مهاجرت تحصیلی

بسیاری از افراد پس از دانشگاه به این نتیجه می‌رسند که به جز محیط‌های تحصیلی داخلی چیز جدیدی را تجربه نکردند و این امکان برای آن‌ها وجود داشت که برای ادامه تحصیل به خارج بروند، اما از فرصت خود به درستی استفاده نکردند.

تحصیل در خارج کشور تجربه‌های زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که باعث می‌شود فرد مستقل‌تر شود و ذهنی باز پیدا کند. حتی اگر حمایت‌های مالی لازم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را نداشته باشید، باید اطمینان حاصل کنید که در اطرافتان افرادی هستند که به شما کمک می‌کنند درباره جهان چیزهای زیادی یاد بگیرید و با طرز تفکرهای متفاوت آشنا شوید.

افرادی که در سنین بالا به موفقیت رسیدند، بخش عمده موفقیت خود را مدیون تجربه‌های متفاوتی که به دست آورند و آشنایی با افرادی می‌دانند که خارج از چارچوب‌های موجود فکر می‌کردند. مهاجرت تحصیلی یکی از راهکارهایی است که راه این تجربه اندوزی را برای دانشجویان باز می‌کند.

4. نداشتن دوست به اندازه کافی و از دست رفتن دوستی‌ها

وقتی دانشگاه به پایان می‌رسد احساس می‌کنید که به اندازه کافی دوست پیدا نکردید و از اینکه برای ایجاد روابط طولانی مدت دوستانه تلاش نکردید، پشیمان خواهید شد. در این لحظه به فکر برقراری ارتباط با هم‌دانشگاهی‌ها در لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌افتید، اما بسیاری از آن‌ها حتی شما را به خاطر نمی‌آورند. حفظ دوستی‌ها نه تنها در دوران تحصیل حتی پس از آن هم، بسیار مهم است. وقتی سعی می‌کنید یک موقعیت شغلی خوب برای خود پیدا کنید، حتی به فکرتان هم نمی‌رسد که دوستان دانشگاهی چقدر می‌توانند به شما کمک کنند.

3. مدیریت نادرست مخارج در دوران دانشجویی

بزرگترین حسرت‌ها و پشیمانی‌های دانشجویان

بسیاری دانشجویان از پس مدیریت صحیح مخارج دانشگاه و بازپرداخت وام‌های دانشجویی بر نمی‌آیند و این موضوع تا سال‌ها برای آن‌ها مشکل آفرین می‌شود. ترس و اضطراب نیافتن شغل مناسب و ناتوانی از بازپرداخت بدهی‌های دانشگاهی مشکلی است که بسیاری از دانشجویان پس از اتمام تحصیل تجربه می‌کنند. افرادی که این لحظه‌های تلخ را تجربه کردند، توصیه می‌کنند از قبل برنامه ریزی کنید و همیشه حساب امور مالی خود را داشته باشید.

2. مشورت نگرفتن از دیگران

غرور بی‌جا و اتکای بیش از حد به خود، یکی از خطاهای بزرگ بسیاری از دانشجویان است. آزادی تازه به دست آمده باعث می‌شود فکر کنند باید برای رسیدن به خواسته‌هایشان روی توانایی‌های فردی تمرکز کنند و تلاش می‌کنند هر کاری را خودشان به روش شخصی انجام دهند. بی‌تجربه بودن در بسیاری مواقع باعث می‌شود اشتباه کنند و نه تنها به خواسته‌های خود نمی‌رسند، بلکه گرفتار مشکل می‌شوند. مشاوره گرفتن از استادان و افراد آگاه بهترین راهکاری است که مسیر دستیابی به اهداف را هموارتر کرده و به کارها سرعت می‌دهد. این افراد برای کمک به شما در دانشگاه حضور دارند و بهتر است تا زمانی که به آن‌ها دسترسی دارید نهایت بهره را از ایشان ببرید.

1. به دست نیاوردن تجربه کاری

موفقیت در بسیاری رشته های تحصیلی که بیشترین بازار کار را دارند منوط به کسب تجربه کافی است. بزرگترین حسرت فارغ التحصیلان این است که چرا در دانشگاه به اندازه کافی کسب تجربه نکردند. درست بعد از دانشگاه است که پی می‌برید، تجربه چه سرمایه بزرگی است که می‌تواند بهترین موقعیت‌های شغلی را برای شما فراهم کند. افرادی که در دوره دانشجویی بین  کار و تحصیل هماهنگی ایجاد می‌کنند، در دنیای حرفه‌ای موفقیت‌های بزرگی به دست می‌آورند و برای کار آماده‌تر هستند.

منبع careeraddict

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.