بهترین دانشگاه های ایران برای معماری کدامند؟

معماری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است که اگر به درستی انتخاب شود، می‌تواند برای فرد آینده شغلی درخشانی را به ارمغان بیاورد. هر سال داوطلبان زیادی برای پذیرش در این رشته رقابت می‌کنند و همگی دوست دارند از بهترین دانشگاه‌های کشور پذیرش بگیرند. اگر شما هم در این گروه افراد قرار دارید، قبل از هر چیز باید ببینید این رشته برای شما مناسب است و آیا واقعا به آن علاقه دارید، پس از آن شناخت بهترین دانشگاه‌ها به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید. در این مطلب تلاش می‌کنیم با معرفی بهترین دانشگاه های ایران برای معماری تصمیم‌گیری را برای شما ساده‌تر کنیم.

رشته معماری در کدام دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود؟

در حال حاضر رشته معماری در دانشگاه‌های مختلف دولتی، آزاد، فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی تدریس می‌شود. فرق معماری با عمران برای بسیاری از عموم مردم آشکار نیست، اما اگر شما به این رشته علاقه دارید باید تفاوت این‌ها را بشناسید تا انتخاب بهتری بر حسب توانایی و علاقه خود داشته باشید. همچنین بتوانید راحت‌تر برای انتخاب دانشگاه نیز تصمیم بگیرید. مثل همه رشته‌ها، دانشگاه‌های دولتی بهترین و اولین گزینه‌ای است که به ذهن افراد برای پذیرش خطور می‌کنند.

مشاهده فرصت شغلی
آخرین فرصت‌های شغلی در شرکت‌های معتبر را در سایت کاردیکس مشاهده کنید.

فرصت های شغلی برای مهندسین عمران که در دانشگاه‌های دولتی طراز اول تحصیل کردند، بیشتر است و در این بین برخی دانشگاه‌ها امکانات آموزشی، استادان و شهرت بیشتری در رشته عمران دارند. به صورت کلی رشته عمران در قالب دو رشته مهندسی معماری و معماری داخلی در دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شود.

نکته جالب توجه آن است که بیشتر داوطلبان دوست دارند در رشته مهندسی معماری تحصیل کنند و داوطلبان پذیرش در رشته معماری داخلی معمولا محدودتر هستند. رشته معماری در مقطع کارشناسی در دو قالب کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود.

تقریبا تمام دانشگاه‌های شناخته شده دولتی و آزاد کشور که تعداد آن‌ها به بالغ بر 40 دانشگاه می‌رسد، این رشته را ارائه می‌کنند اما کیفیت آموزش در همه آن‌ها یکسان نیست. برای شناسایی بهترین دانشگاه‌ها در این رشته باید ملاک‌های تعیین کننده در کیفیت دانشگاه‌ها را بشناسید.

بهترین دانشگاه های ایران برای معماری

بهترین دانشکده‌های معماری چه مشخصاتی دارند؟

نظام آموزش عالی کشور سنتی است و رشته معماری هم از این قاعده پیروی می‌کند. در دانشگاه‌های ایران اصول طراحی نقشه ساختمان‌ها و برنامه ریزی برای بازسازی و محافظت از ساختمان‌های قدیمی به دانشجویان معماری آموزش داده می‌شود. به این ترتیب وجود فضای آموزشی مناسب، استادان باتجربه و کاربلد در کنار دسترسی به جدیدترین منابع آموزشی، از جمله امکاناتی است که در یک دانشگاه خوب وجود دارد و در دسترس دانشجویان معماری قرار می‌گیرد.

برخی از شهرهای ایران مثل اصفهان، شیراز، تبریز، یزد و تهران سابقه بسیار طولانی در هنر معماری دارند و داخل این شهرها منابع زیادی برای الهام معماران وجود دارد، این امر یکی دیگر از مواردی است که در تصمیم‌گیری دانشجویان برای انتخاب دانشگاه‌های مختلف تاثیر گذار است.

دروس رشته معماری بسیار سنگین است و به تمرکز و مطالعه دقیق دانشجو نیاز دارد. به همین دلیل، باید در جایی تحصیل کنید که بتوانید امکانات اقامتی مناسبی برای خود فراهم کنید و بدون دغدغه تامین خوراک و شرایط اولیه زندگی، روی تحصیل خود تمرکز کنید. هنگام انتخاب دانشگاه حتما این موضوع را هم در کنار امکانات آموزشی و شهرت دانشگاه در نظر داشته باشید.

اگر شما بتوانید از بهترین دانشگاه‌های کشور در رشته معماری پذیرش بگیرید، اما شرایط تحصیل در آن را نتوانید فراهم کنید، عملا یادگیری مباحث برای شما دشوار شده و ممکن است نتوانید به خوبی پیشرفت کنید. بیشتر دانشگاه‌های دولتی و آزاد خوابگاه و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار دانشجو قرار می‌دهند، اما تا زمانی که از این موضوع مطمئن نشدید آن رشته شهر را انتخاب نکنید.

بهترین دانشگاه ها برای رشته معماری در تهران

دانشگاه رشته معماری تهران معمولا بسیار پرطرفدار هستند، دلیل اصلی آن هم امکانات آموزشی مطلوب و موقعیت‌های شغلی بیشتری است که در پایتخت وجود دارد. مشهورترین دانشگاه‌های دولتی تهران که رشته معماری را ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

1.    دانشگاه تهران

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌هایی که دانشکده معماری را تاسیس کرده، دانشگاه تهران است که از سال 1318 فعالیت خود را آغاز کرده است. این دانشگاه در این خصوص خوب عمل کرده و شهرت زیادی هم دارد. هیئت رئیسه این دانشکده از مشهورترین استادان شناخته شده معماری ایران هستند و امکانات آموزشی دانشکده شرایط مطلوبی دارد. پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران میزبان گروه آموزشی معماری است.

بهترین دانشگاه های ایران برای معماری

2.    دانشگاه علم و صنعت

این دانشگاه از سال 1347 در رشته کارشناسی معماری و شهرسازی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه 31 عضو هیئت علمی دارد و وجود 5 کارگاه تخصصی آموزشی و کتابخانه دانشگاه از نقاط قوت این محیط آموزشی به شمار می‌آید. مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی شهید آوینی به همراه سایت کامپیوتر هم، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که به بهترین شکل تحصیل کنند.

3.    دانشگاه شهید بهشتی

دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی در اسفند ماه سال 1338 کار خود را آغاز کرده و از جمله اولین دانشکده‌های دانشگاه ملی ایران به شمار می‌آید. این دانشکده در طی سال‌های فعالیت خود فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرده، اما دانشگاه شهید بهشتی همواره یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های کشور در رشته معماری بوده است. امکانات آموزشی این دانشگاه در سطح مطلوبی است و اغلب استادان آن در کشور شناخته شده هستند.

ارزیابی رزومه و لینکدین
رزومه و لینکدین شما در هر سطحی از تخصص و سابقه کار باشید، توسط متخصصین ما برای شما ارزیابی و بهینه سازی خواهد شد.

4.    دانشگاه هنر تهران

معماری یک هنر است و به همین دلیل دانشگاه هنر تهران همواره در این حوزه قوی عمل کرده و از دانشگاه‌های موفق در رشته معماری به شمار می‌آید. حال و هوای این دانشگاه و محیط آموزشی آن برای بسیار از علاقه‌مندان معماری جذاب است و تحصیل در آن می‌تواند برای شما نیز جذابیت داشته باشد.

دانشگاه آزاد واحدهای علوم و تحقیقات تهران، تهران مرکز و تهران جنوب هم در رشته معماری بسیار شناخته شده هستند. در کنار آن دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ هم به تدریس رشته معماری می‌پردازد. اگر نام دانشگاهی در این لیست نیامده به معنی نامعتبر بودن آن نیست، بلکه ممکن است در بین شناخته شده‌ترین‌ها نباشد. با کمی تحقیق می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد سایر دانشگاه‌هایی که در تهران این رشته را ارائه می‌کنند، دست پیدا کنید.

بهترین دانشگاه ها برای رشته معماری در ایران

رشته معماری در بسیاری از نقاط دیگر ایران مثل تهران با قوت تدریس می‌شود و متخصصان خوبی را هم به کشور تقدیم کرده است. بهترین دانشگاه‌های برای رشته معماری در ایران عبارت‌اند از:

5.    دانشگاه فردوسی مشهد

دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه از مهرماه 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه توانسته است شهرت خوبی در بین دانشگاه‌های کشور به دست آورد. در حال حاضر بیش از 400 دانشجوی پسر و دختر در مقاطع مختلف رشته معماری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و از امکانات آموزشی آن بهره می‌برند.

بهترین دانشگاه های ایران برای معماری

6.    دانشگاه یزد

دانشگاه یزد در سال 1367 تاسیس شده و دانشکده هنر و معماری یکی از موفق‌ترین دانشکده‌های آن به شمار می‌آید. سابقه طولانی یزد در هنر معماری و بناهای الهام بخش فراوان موجود در سطح استان هم، در این موفقیت بی‌تاثیر نبوده است. این دانشگاه در بین 8 دانشگاه برتر کشور قرار دارد و در رشته معماری نیز استادان و امکانات آموزشی مطلوبی در اختیار دارد.

7.    دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز نیز یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است که در حوزه معماری عملکرد قابل قبولی داشته است. دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز در سال ۱۳۷۳ با پذیرش ۲۵ دانشجو کار خود را شروع کرد و اکنون به بیش از 700 دانشجو در مقاطع مختلف آموزشی خدمت رسانی می‌کند.

8.    دانشگاه تبریز

دومین دانشگاه کشور به لحاظ تاریخی است و دانشکده معماری این دانشگاه، یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. این دانشگاه از سال 75 وارد هنر و علوم ظریفه شد و امکانات رفاهی مطلوبی در رشته معماری دارد.

دانشگاه‌های دولتی گیلان، مازندران، بوعلی همدان، دانشگاه امام خمینی قزوین، دانشگاه باهنر و دانشگاه دولتی کاشان هم در این عرصه بسیار موفق عمل کردند.

دانشگاه‌های آزاد واحد اصفهان(خوراسگان)، تبریز، مشهد و نجف آباد هم در این رشته شناخته شده هستند. دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و علمی-کاربردی متعددی هم در سراسر کشور مشغول تدریس این رشته هستند که از نظر اعتبار و شهرت به موارد ذکر شده در این مطلب نمی‌رسند.

2 دیدگاه
  1. حنانه می‌گوید

    خسته نباشید
    ببخشید من نفهمیدم این دانشگاه ها ک نام برده شد آزاد هست یا دولتی؟
    از چ طریف میشه وارد این دانشگاه ها شد فنی حرفه ای یا ریاضی؟
    دانشگاه تبریز دولتیه؟

  2. منم دیگه می‌گوید

    سلام دمتون گرم مطالب عالی بود
    میشه بگید که با معدل چند میشه این دانشگاها رو قبول بشیم .برای ماهایی که کنکور ندادیم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.